Never nikomu, iba sebe

Divadlo Alexandra Duchnoviča Prešov, OZ AP. Karol Horák: Domov z plastelíny. Scéna a kostýmy: Jerguš Opršal. Hudba: Ľubomír Šamo, František Výrostko. Dramaturgia: Miron Pukan. Réžia: Ján Šimko. Hrajú: Ľubomír Bukový, Ľudmila Lukačíková, Eugen Libezňuk a ď

Zľava Jozef Tkáč, Ľubomír Bukový a Vladimíra Brehová v inscenácii Domov z plastelíny.(Zdroj: JERGUŠ OPRŠAL)

alší. Premiéra 9. februára.

Ak treba vyskúšať nový text, nový postup či režiséra, Divadlo Alexandra Duchnoviča je vždy pripravené. Už dlhé roky je toto prešovské divadlo malým divadelným laboratóriom Slovenska.

Aj posledná produkcia tohto divadla je experimentálna, nadväzuje na dielňu uskutočnenú v rámci vysokoškolskej prehliadky Akademický Prešov, kde mladí tvorcovia pod vedením režiséra Jána Šimka pracovali na texte Karola Horáka.

Jeho Domov z plastelíny je inšpirovaný mýtom o Faidre. Pre Karola Horáka išlo o prvú prácu s antickou drámou. Antické schémy sú obľúbeným východiskom u viacerých súčasných dramatikov ako Hélene Cixousová, Martin Crimp či Sarah Kaneová, hoci sa ich sociálny i metafyzický kontext prenáša do dnešného života s odrenými ušami.

Karol Horák nemal ambíciu nanovo reinterpretovať mýtus, len ho aktualizoval, napojil na súčasné politické témy vrátane vojny v Iraku. Dôraz bol predovšetkým na konflikte mladého Hypolita so svetom.

Ľubomír Bukový je ideálny herec na rozorvaného hrdinu. Jeho slovenčina navyše zvýrazňovala aspekt medzigeneračného nepochopenia. Ani on však nevedel preraziť umelosť úvah o inteligentnom živočíchovi, ktorý skúša „reakcie vlastnej hmoty, túži vytrh­núť svoj život z cudzích rúk či podať dôkaz, že existuje“.

Problémom malo byť jeho priveľmi racionálne vnímanie života, priveľmi racionálny bol v tomto prípade skôr sám autor. Charaktery ani situácie neboli dostatočne vybudované, všetko sa odohrávalo v rovine všeobecných téz, chýbali drobné skúsenosti z prvej ruky.

Eugenovi Libezňukovi veríme predovšetkým v momente, keď svojmu synovi odporúča nikomu neveriť. Využitie skype-komunikácie so vzdialeným otcom bolo funkčné.

Mladá Hypolitova nevlastná matka sa nám najprv predstavuje ako obetavá opatrovateľka zvieratiek z útulku, čo asi malo zvýrazniť jej život na citový dlh. Táto osudová postava nezapadla úplne do štýlu komického herectva Ľudmily Lukačíkovej.

Vladimíra Brehová pôsobí prirodzenejšie, ale ani jej sesternica nie je motivicky a charakterovo dopracovaná. Ešte menej pochopiteľné je pôsobenie vychovávateľa (Jozefa Tkáča) v modernej rodine.

Scénografia Jerguša Opršala je estetická, elegantná, vtipná vo využítí materiálov i niektorých motívov, jej významotvorná funkcia sa však občas stráca. Živá hudba Ľubomíra Šama a Františka Výrostka by obstála aj sama osebe.

Je dôležité skúšať, posúvať hranice drámy i herectva, hniesť si pokusne domčeky z plastelíny, už len preto, aby sme si opäť potvrdili, že hra, ktorá má ambíciu byť regulárnou súčasťou repertoáru jedného divadla, musí byť vystavaná z pevnejších dramatických materiálov.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 346
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 193
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 496
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 155
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 461
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 347
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 292
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 204
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 129
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 064

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

SVET

Pomáha aj NASA. Nájdu stratenú ponorku v rozbúrenom mori?

Ak sa ponorka potopila, námorníkom zostal vzduch len na pár dní.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Činnosť Fondu na podporu umenia je výborná, najmä ak ho porovnáme v Maďarsku

V Budapešti dostávajú peniaze umelci a spoločnosti blízke Orbánovej vláde.

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Charlesa Mansona.

Clintonová jej vzala slogan. Slávna transgender speváčka mala posledný koncert

Antony Hegartyová si prejavy bývalej kandidátky na prezidenta púšťa desaťkrát denne.

Zomrel Vladimír Petrík, múdry skeptik slovenskej literatúry

Napĺňali ho mladí autori, ktorí sa vracali k starým témam.