SME

Prečo opäť hlboký Kafka

Po rokoch sa v slovenskom divadle opäť objavuje kafkovský fenomén. Tvorcovia z Divadla Jána Palárika sa doň ponorili a chcú divákov presvedčiť o tom, že si nad ním môžu, ale aj nemusia lámať hlavu

Franz Kafka.Franz Kafka. (Zdroj: kafka–franz.com)

Krátko pred premiérou inscenácie Amerika, naštudovanej v Divadle Jána Palárika v Trnave podľa rovnomenného románu Franza Kafku, si jeden z hercov nešťastne porezal malíček a nemohol hrať. Nečakanú udalosť zaznamenal aj bulvár.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slávny nemecky píšuci spisovateľ, Pražan židovského pôvodu, nemá teraz žiadne výročie, akurát v Nemecku vychádza kritické vydanie jeho diel. O posmrtnú publicitu sa však v žiadnom prípade sám zaslúžiť nemôže.

Záujem o tvorbu a osobnosť Franza Kafku rástol v Trnave už dávnejšie. Výsledok sa dostavil v uplynulých dňoch v podobe premiér dvoch inscenácií - Amerika a Listy Milene. Tie inšpirovali vedenie divadla aj k usporiadaniu festivalu Kafkov týždeň s podtitulom Divadelný proces s Franzom Kafkom, ktorý sa chystá na prelome februára a marca. Okrem domácich inscenácií sa tu predstaví banskobystrické Divadlo z Pasáže, ktoré má už dlhší čas Ameriku podľa Kafku v repertoári. Svoj scénický priestor dostanú aj pôvodné hry Milana Richtera - Z Kafkovho pekloraja a Kafkov druhý život.

SkryťVypnúť reklamu

Kafkovský fenomén sa u nás v divadle už dlhší čas neobjavil. Okrem vyššie spomínaných sa ním zaoberal režisér Roman Polák v roku 1990, keď spolu s Martinom Porubjakom naštudovali v divadle Astorka - Korzo '90 jeho Proces. Ešte v osemdesiatych rokoch minulého storočia zažil slávnu kafkovskú éru Jozef Bednárik so Z-divadlom zo Zelenča.

„Režisér, môj bývalý spolužiak a kamarát, už dávnejšie hovoril, že by Kafku rád robil. V Trnave máme za sebou sedem spoločných predstavení, aj teraz sme sa chopili príležitosti spolu,“ hovorí Martin Gazdík, dramaturg oboch čerstvo uvedených predstavení.

Po Kafkovi sa, ako tvrdí, dovtedy nevrhal, ponuka bola výzvou objavovať nepoznané. „Možno preto som mal pocit, že autorovi vnikám čoraz viac pod kožu, samozrejme, ešte aj počas príprav predstavenia.“

SkryťVypnúť reklamu

Chvíľu trvalo, kým sa tvorcovia zorientovali. Okrem prečítania základnej literatúry sa pasovali s obrovským množstvom Kafkovej korešpondencie a jeho denníkov. Vybrať si smer a dať únosný tvar a primeranú dĺžku predstaveniu nebolo ľahké.

„Kafka má povesť zložitého autora. Stále vládne okolo neho akýsi intelektuálny mýtus, mnohí majú pred ním nezdravý rešpekt, akoby im stačil povrchný pocit, že ide o zložité veci, a tak sa nimi nebudú zaoberať,“ myslí si Gazdík.

Prehrýzanie sa zložitými, niekoľkoriadkovými súvetiami mu však prinieslo ovocie: v Kafkovi objavil človeka s veľkým zmyslom pre humor. Čierny, suchý, a akurát vhodný na vznik poetiky so znakmi absurdnej grotesky. Tú chceli tvorcovia dostať aj na javisko, hlavne v prípade Ameriky, v príbehu mladého chlapca Karla Rossmana strateného vo veľkom svete. „Chceli sme, aby si divák mohol povedať, že Kafka nie je ten, nad ktorým si treba lámať doma hlavu či dumať nad psychológiou. Napokon, aj autor sám sa jej chcel vyhýbať.“

SkryťVypnúť reklamu

V inscenácii Listy Milene sa tvorcovia rozhodli sústrediť iba na osobný vzťah Kafku k jeho veľkej láske Milene Jesenskej. Širších spoločensko–politických kontextov sa vzdali, hoci Kafka bol napríklad ku koncu svojho života naklonený sionizmu a chcel emigrovať do Palestíny, a Milena Jesenská sa zase angažovala v komunistickej strane. Sú presvedčení, že keby chceli diváka silou–mocou poučovať, mohol by sa v ich predstavení aj nenájsť.

„To najsilnejšie, čím si ma Kafka získal, bol pocit odcudzenosti a osamelosti človeka vo veľkom aj v tom malom, osobnom svete,“ hovorí Gazdík. „Každý autor ma niečím pritiahne, ale u Kafku to bolo o to silnejšie, že od úplného začiatku som bol opatrný v tom, ako na mňa zapôsobí a ako ho prijme súčasný divák. Občas som bol doňho taký ponorený, že som si nebol istý, či náhodou sám nebláznim. Našťastie, pri tvorbe idem vždy cestou autora, a nie naopak.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 15 900
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 461
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 542
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 343
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 077
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 999
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 695
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 338
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 652
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 272
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 036
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 620
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 376
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 272
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 717
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 873
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu