Názov výstavy Zberateľská vášeň - Slovenské výtvarné umenie 1957 - 1970 prezrádza veľa. Galéria mesta Bratislavy pozbierala diela, ktoré boli roztrúsené po domácnostiach aj po bankách a výsledkom je príjemná a cenná výstava. Sympatické na nej je, že prijíma chabú slovenskú zberateľskú realitu, a namiesto bedákania ju dokáže využiť ako koncept.
Vďaka tomu jedno poschodie GMB zapĺňajú maľby, sochy a objekty od najvýznamnejších umeleckých mien daného obdobia, v ktorom vznikali viaceré umelecké skupiny. Nájdu sa tu konštruktivisti (napríklad Milan Dobeš), rovnako ako zástupca surrealizmu (Karol Baron) či umelci s príklonom ku konceptualizmu. I keď na výstavu nepatria autori, ktorí mali svoj zenit v 30. a 40. rokoch, niektorí dostali výnimku (napríklad Ester Šimerová – Martinčeková či Koloman Sokol).
Nie je to pritom tak dávno, keď priestory GMB patrili dielam zo súkromnej zbierky europoslanca a exriaditeľa televízie Nova Vladimíra Železného, ktorý vlastní jednu z najrozsiahlejších súkromných zbierok českého umenia od roku 1900 po rok 1978. Na českej scéne nie je sám - Meda Mládková zhromaždila úžasnú kolekciu a súčasnému českému zberateľstvu kraľuje Richard Adam.
Kurátor výstavy Zberateľská vášeň Ivan Jančár pripomína, že podobne expanzívni zberatelia na slovenskom umeleckom trhu v 20. storočí chýbali. V minulosti to boli šľachtici Pálffy či Török, za najvýznamnejšieho slovenského zberateľa 20. storočia považuje Ernesta Zmetáka.
Prehliadka je bohatá, snáď by to chcelo doladiť len detail - popisy pri dielach. Raz sa uvádza meno majiteľa, inokedy len diplomatické „zo súkromnej zbierky“, čo je zrejmé aj bez popisu, veď taký je koncept výstavy. Záhadou zostáva umiestnenie „vzácnej rastliny z doby dinosaurov Wollemia nobilis“ z Austrálie medzi slovenské diela a tiež náučný film o nej, ktorý sa premieta na stene pri schodoch a pri okne. Žiara denného svetla robí svoje.
Pochopiť logiku toho, že tento „symbol večnosti a talizman nového života“ sa vystavuje pri dielach Alexeja Mlynárčika či Juraja Meliša, nie je vôbec jednoduché.