SME

Oscar bez kampane? Výnimočne

V nedeľu sa rozdajú najslávnejšie filmové ceny, štúdiá vynaložili na ich získanie milióny.

V predoscarovej naháňačke nemohol uniknúť pozornosti film Malá Miss Sunshine. Žltý volkswagen hlavných hrdinov brázdil po celej Amerike.V predoscarovej naháňačke nemohol uniknúť pozornosti film Malá Miss Sunshine. Žltý volkswagen hlavných hrdinov brázdil po celej Amerike. (Zdroj: MOVIEWEB)

Oscar nie je len cenou za vynikajúce filmové výsledky, ale aj zadosťučinením za prostriedky investované do kampane. Filmová akadémia v základných pravidlách výrazne obmedzuje možnosť reklamného ovplyvňovania svojich členov, filmové spoločnosti však neraz zaplatia aj 15 miliónov dolárov za cielenú reklamnú kampaň na svoj zaručený oscarový trhák.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Brody sa stretol s každým

V tohtoročnom filmovom ringu, kde v hlavnej kategórii nedominuje jasný favorit, siahli preto najväčšie štúdiá hlboko do vrecka. A pritom jedinou vecou, ktorú by od nich mali hlasujúci dostať, je DVD alebo videokazeta so súťažiacim filmom. Oscarová história už pozná prípad, keď boli štúdiu Sony Pictures odobraté štyri lístky na slávnostnú ceremóniu. Dôvodom bol prehrešok, že poslali záznam na DVD aj na videokazete.

SkryťVypnúť reklamu

Smútok zo straty lístkov však ľahko nahradí lesk zlatej sošky, aj preto štúdiá naplno využívajú bezzubosť pravidiel akadémie, veď na Oscara sa môžu nabaliť zisky aj vo výške 30 miliónov dolárov.

Štúdiá preto atakujú členov akadémie nepriamo, prostredníctvom médií, ako aj špeciálnymi premietaniami či zákulisnými stretnutiami. V Hollywoode je dodnes verejným tajomstvom, že pianista Adrien Brody porazil v roku 2002 Jacka Nicholsona, Nicolasa Cagea či Daniela Day-Lewisa najmä preto, že sa osobne stretol hádam s každým z viac ako päťtisíc hlasujúcich členov akadémie.

Kampaň už v Cannes

Bývalá šéfka Miramaxu a lobingová konzultantka na Oscary Amanda Lundbergová pre denník Los Angeles Times povedala, že rozhovory o Oscaroch začínajú filmári už počas májového festivalu v Cannes. Kampaň pre najčastejšie nominovaný film tohto ročníka, Dreamgirls, sa pripravovala ešte pred samotným dokončením filmu.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem výrazného lobingu vo filmových kruhoch chce každá kampaň presvedčiť o výnimočnosti. Nestačí, aby film, herec či režisér boli dobrí, oni musia byť na Oscara predurčení. Podľa filmových kritikov to Dreamgirls práve preto nedotiahli na nomináciu v hlavných kategóriách (film, režisér roka).

Univerzálny recept na úspešnú kampaň podľa konzultantov neexistuje. Zhodujú sa však na tom, že bez kampane sa dá vyhrať len výnimočne. Podarilo sa to zatiaľ hádam len v hereckých kategóriách, a to Seanovi Pennovi v roku 2003 za Tajomnú rieku a Judy Denchovej za úlohu v Zamilovanom Shakespearovi. V dobre načasovanom, ale pritom veľmi skromnom duchu si zlatú sošku odniesla aj Julia Robertsová za film Erin Brockovich v roku 2000.

Mlčiacimi celebritami sú tento rok Meryl Streepová, Jack Nicholson a Martin Scorsese, poučený z prepísknutých kampaní k filmom Gangy New Yorku a Letec. Mlčí však aj mladý Ryan Rosling, podľa mnohých tajný tip na najlepšieho herca. Ten vycestoval bez spätného kontaktu do Ugandy iba krátko po ohlásení nominácií a vráti sa až na galavečer.

SkryťVypnúť reklamu

Striedmy Scorsese

Scorsese sa spravil tento rok veľmi vzácnym. Keďže má za sebou päť prehratých súbojov o zlatú sošku, jeho striedme vystupovanie považujú holly­woodski insideri za signál, že Oscara tento rok naozaj veľmi chce.

Jeho film Na druhej strane (Departed) však spolu s Malou Miss Sunshine a Babelom nemohli uniknúť pozornosti nikoho. Po Amerike jazdí žltý volkswagen, filmoví fanúšikovia majú doma gigantickú plnofarebnú knihu Babel a z „každej druhej strany“ periodík na čitateľov civie Matt Damon.

Nedeľa bude dňom, keď filmové hviezdy zanechajú na tohtoročných Oscaroch odtlačky svojich prstov. Mená a tituly v zapečatených obálkach odhalia, ktorým štúdiám sa investície vrátia späť.

A autori kampaní dostanú ďalšiu lekciu o tom, či mlčanie prináša zlato, alebo smútok, ktorý však pod maskou hollywoodskeho úsmevu stráca na presvedčivosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 048
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 517
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 508
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 578
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 926
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 571
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 827
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 622
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 83 960
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 827
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 210
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 192
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 071
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 895
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 289
  8. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 5 429
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu