Oscar nie je len cenou za vynikajúce filmové výsledky, ale aj zadosťučinením za prostriedky investované do kampane. Filmová akadémia v základných pravidlách výrazne obmedzuje možnosť reklamného ovplyvňovania svojich členov, filmové spoločnosti však neraz zaplatia aj 15 miliónov dolárov za cielenú reklamnú kampaň na svoj zaručený oscarový trhák.
Brody sa stretol s každým
V tohtoročnom filmovom ringu, kde v hlavnej kategórii nedominuje jasný favorit, siahli preto najväčšie štúdiá hlboko do vrecka. A pritom jedinou vecou, ktorú by od nich mali hlasujúci dostať, je DVD alebo videokazeta so súťažiacim filmom. Oscarová história už pozná prípad, keď boli štúdiu Sony Pictures odobraté štyri lístky na slávnostnú ceremóniu. Dôvodom bol prehrešok, že poslali záznam na DVD aj na videokazete.
Smútok zo straty lístkov však ľahko nahradí lesk zlatej sošky, aj preto štúdiá naplno využívajú bezzubosť pravidiel akadémie, veď na Oscara sa môžu nabaliť zisky aj vo výške 30 miliónov dolárov.
Štúdiá preto atakujú členov akadémie nepriamo, prostredníctvom médií, ako aj špeciálnymi premietaniami či zákulisnými stretnutiami. V Hollywoode je dodnes verejným tajomstvom, že pianista Adrien Brody porazil v roku 2002 Jacka Nicholsona, Nicolasa Cagea či Daniela Day-Lewisa najmä preto, že sa osobne stretol hádam s každým z viac ako päťtisíc hlasujúcich členov akadémie.
Kampaň už v Cannes
Bývalá šéfka Miramaxu a lobingová konzultantka na Oscary Amanda Lundbergová pre denník Los Angeles Times povedala, že rozhovory o Oscaroch začínajú filmári už počas májového festivalu v Cannes. Kampaň pre najčastejšie nominovaný film tohto ročníka, Dreamgirls, sa pripravovala ešte pred samotným dokončením filmu.
Okrem výrazného lobingu vo filmových kruhoch chce každá kampaň presvedčiť o výnimočnosti. Nestačí, aby film, herec či režisér boli dobrí, oni musia byť na Oscara predurčení. Podľa filmových kritikov to Dreamgirls práve preto nedotiahli na nomináciu v hlavných kategóriách (film, režisér roka).
Univerzálny recept na úspešnú kampaň podľa konzultantov neexistuje. Zhodujú sa však na tom, že bez kampane sa dá vyhrať len výnimočne. Podarilo sa to zatiaľ hádam len v hereckých kategóriách, a to Seanovi Pennovi v roku 2003 za Tajomnú rieku a Judy Denchovej za úlohu v Zamilovanom Shakespearovi. V dobre načasovanom, ale pritom veľmi skromnom duchu si zlatú sošku odniesla aj Julia Robertsová za film Erin Brockovich v roku 2000.
Mlčiacimi celebritami sú tento rok Meryl Streepová, Jack Nicholson a Martin Scorsese, poučený z prepísknutých kampaní k filmom Gangy New Yorku a Letec. Mlčí však aj mladý Ryan Rosling, podľa mnohých tajný tip na najlepšieho herca. Ten vycestoval bez spätného kontaktu do Ugandy iba krátko po ohlásení nominácií a vráti sa až na galavečer.
Striedmy Scorsese
Scorsese sa spravil tento rok veľmi vzácnym. Keďže má za sebou päť prehratých súbojov o zlatú sošku, jeho striedme vystupovanie považujú hollywoodski insideri za signál, že Oscara tento rok naozaj veľmi chce.
Jeho film Na druhej strane (Departed) však spolu s Malou Miss Sunshine a Babelom nemohli uniknúť pozornosti nikoho. Po Amerike jazdí žltý volkswagen, filmoví fanúšikovia majú doma gigantickú plnofarebnú knihu Babel a z „každej druhej strany“ periodík na čitateľov civie Matt Damon.
Nedeľa bude dňom, keď filmové hviezdy zanechajú na tohtoročných Oscaroch odtlačky svojich prstov. Mená a tituly v zapečatených obálkach odhalia, ktorým štúdiám sa investície vrátia späť.
A autori kampaní dostanú ďalšiu lekciu o tom, či mlčanie prináša zlato, alebo smútok, ktorý však pod maskou hollywoodskeho úsmevu stráca na presvedčivosti.