SME

Oscar bez kampane? Výnimočne

V nedeľu sa rozdajú najslávnejšie filmové ceny, štúdiá vynaložili na ich získanie milióny.

V predoscarovej naháňačke nemohol uniknúť pozornosti film Malá Miss Sunshine. Žltý volkswagen hlavných hrdinov brázdil po celej Amerike.V predoscarovej naháňačke nemohol uniknúť pozornosti film Malá Miss Sunshine. Žltý volkswagen hlavných hrdinov brázdil po celej Amerike. (Zdroj: MOVIEWEB)

Oscar nie je len cenou za vynikajúce filmové výsledky, ale aj zadosťučinením za prostriedky investované do kampane. Filmová akadémia v základných pravidlách výrazne obmedzuje možnosť reklamného ovplyvňovania svojich členov, filmové spoločnosti však neraz zaplatia aj 15 miliónov dolárov za cielenú reklamnú kampaň na svoj zaručený oscarový trhák.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Brody sa stretol s každým

V tohtoročnom filmovom ringu, kde v hlavnej kategórii nedominuje jasný favorit, siahli preto najväčšie štúdiá hlboko do vrecka. A pritom jedinou vecou, ktorú by od nich mali hlasujúci dostať, je DVD alebo videokazeta so súťažiacim filmom. Oscarová história už pozná prípad, keď boli štúdiu Sony Pictures odobraté štyri lístky na slávnostnú ceremóniu. Dôvodom bol prehrešok, že poslali záznam na DVD aj na videokazete.

SkryťVypnúť reklamu

Smútok zo straty lístkov však ľahko nahradí lesk zlatej sošky, aj preto štúdiá naplno využívajú bezzubosť pravidiel akadémie, veď na Oscara sa môžu nabaliť zisky aj vo výške 30 miliónov dolárov.

Štúdiá preto atakujú členov akadémie nepriamo, prostredníctvom médií, ako aj špeciálnymi premietaniami či zákulisnými stretnutiami. V Hollywoode je dodnes verejným tajomstvom, že pianista Adrien Brody porazil v roku 2002 Jacka Nicholsona, Nicolasa Cagea či Daniela Day-Lewisa najmä preto, že sa osobne stretol hádam s každým z viac ako päťtisíc hlasujúcich členov akadémie.

Kampaň už v Cannes

Bývalá šéfka Miramaxu a lobingová konzultantka na Oscary Amanda Lundbergová pre denník Los Angeles Times povedala, že rozhovory o Oscaroch začínajú filmári už počas májového festivalu v Cannes. Kampaň pre najčastejšie nominovaný film tohto ročníka, Dreamgirls, sa pripravovala ešte pred samotným dokončením filmu.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem výrazného lobingu vo filmových kruhoch chce každá kampaň presvedčiť o výnimočnosti. Nestačí, aby film, herec či režisér boli dobrí, oni musia byť na Oscara predurčení. Podľa filmových kritikov to Dreamgirls práve preto nedotiahli na nomináciu v hlavných kategóriách (film, režisér roka).

Univerzálny recept na úspešnú kampaň podľa konzultantov neexistuje. Zhodujú sa však na tom, že bez kampane sa dá vyhrať len výnimočne. Podarilo sa to zatiaľ hádam len v hereckých kategóriách, a to Seanovi Pennovi v roku 2003 za Tajomnú rieku a Judy Denchovej za úlohu v Zamilovanom Shakespearovi. V dobre načasovanom, ale pritom veľmi skromnom duchu si zlatú sošku odniesla aj Julia Robertsová za film Erin Brockovich v roku 2000.

Mlčiacimi celebritami sú tento rok Meryl Streepová, Jack Nicholson a Martin Scorsese, poučený z prepísknutých kampaní k filmom Gangy New Yorku a Letec. Mlčí však aj mladý Ryan Rosling, podľa mnohých tajný tip na najlepšieho herca. Ten vycestoval bez spätného kontaktu do Ugandy iba krátko po ohlásení nominácií a vráti sa až na galavečer.

SkryťVypnúť reklamu

Striedmy Scorsese

Scorsese sa spravil tento rok veľmi vzácnym. Keďže má za sebou päť prehratých súbojov o zlatú sošku, jeho striedme vystupovanie považujú holly­woodski insideri za signál, že Oscara tento rok naozaj veľmi chce.

Jeho film Na druhej strane (Departed) však spolu s Malou Miss Sunshine a Babelom nemohli uniknúť pozornosti nikoho. Po Amerike jazdí žltý volkswagen, filmoví fanúšikovia majú doma gigantickú plnofarebnú knihu Babel a z „každej druhej strany“ periodík na čitateľov civie Matt Damon.

Nedeľa bude dňom, keď filmové hviezdy zanechajú na tohtoročných Oscaroch odtlačky svojich prstov. Mená a tituly v zapečatených obálkach odhalia, ktorým štúdiám sa investície vrátia späť.

A autori kampaní dostanú ďalšiu lekciu o tom, či mlčanie prináša zlato, alebo smútok, ktorý však pod maskou hollywoodskeho úsmevu stráca na presvedčivosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 327
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 454
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 259
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 299
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 911
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 440
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 554
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 090
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu