Aj Slovensko zažije koncert jednej z najpozoruhodnejších žien americkej pomusic.
Tori Amos, (na archívnej snímke), vlastným menom Myra Ellen Amos, má za sebou pozorohudný život, ktorý lemujú hudobné úspechy, ale aj osobné sklamania a pády. Rodáčka z Newtonu v Severnej Karolíne bola v začiatkoch zázračným dieťaťom. V troch sa začala učiť hrať na klavíri, keď mala štyri, už písala prvé skladby, a v šiestich ju prijali na konzervatórium v Baltimore. Klavírnou umelkyňou sa nakoniec nestala, na to boli jej predstavy o hudbe príliš radikálne.
Pôvodne chcela preraziť ako speváčka punkovej skupiny Y Kant Tori Read, ale jej debutový album prepadol, a tak to Tori skúsila inak. Jej debutová sólová nahrávka Little Earthquakes (1992) spôsobila veľké zemetrasenie na americkej scéne. Tá zrazu spoznala útlu ženičku, ktorá si to najlepšie zobrala od svojich predchodýň Kate Bushovej alebo Joni Mitchelovej.
Tori Amos však písala piesne týkajúce sa ženskej sexuality, viery a radostí a strastí života, po svojom. Do nich vkladala svoje pozorovania a trápenia, ako napríklad do piesne Me and Gun, ktorá hovorí o jej znásilení. V deväťdesiatych rokoch vydala ďalšie úspešné nahrávky, z ktorých treba spomenúť tretí album Boys For Pele (1996) alebo piatu radovku To Venus and Back, dvojdisk obsahujúci nové piesne a živé nahrávky starších skladieb.
V druhom tisícročí 43-ročná umelkyňa intepretovala na albume Strange Little Girls piesne iných hudobníkov – mužov. Posledný, koncepčne ladený The Beekeper sa považuje zatiaľ za jej najosobnejšiu nahrávku, na ktorej sa vyrovnáva so smrťou svojho brata. Nedávno dokončila najnovší album American Doll Posse, ktorý by mal vyjsť začiatkom mája.
Autor: peb