čko, Milan Ješko, Ján Slezák, Petr. Brychta, Soňa Jányová, Linda Konrádová a ďalší. Premiéra: 1. 3. v Istropolise Bratislava.
Uvádzať Rent na Slovensku ako nezávislú produkciu je odvaha. Tento ocenený muzikál bol prvým titulom na Broadwayi, v ktorom sa s takou otvorenosťou objavili postavy gayov i lesbičiek.
Rent je verziou Pucciniho Bohémy, nájdeme tam podobné charaktery, situácie, ba i hudobné motívy. Namiesto básnika Rodolfa máme hudobníka Rogera Davisa. Mimi nemá tuberkulózu, ale AIDS a je závislá od heroínu. Spoločné je, že nemajú ani na nájomné, čiže na „rent“. Táto squaterská „la vie boheme“ pripomína aj generačný výkrik z muzikálu Vlasy, len je tam menej opojenia z drog a viac HIV.
Autor hudby i textu Jonathan Larson vložil do diela svoje skúsenosti so životom v umeleckej štvrti Greenwich Village. V rámci krutej poetiky hry sa jeho premiéry nedožil, ale zanechal nám v ňom zvláštnu hudobnú atmosféru.
Rent sa oplatí počuť už len pre nádherné viachlasy a živú kapelu. Obsadenie slovenskej verzie tvoria poväčšine neznáme, teda neopozerané tváre z brnianskej JAMU. Prinášajú energiu, civilné herectvo, vzájomnú zohranosť a v rámci možností aj spev, hoci party sú stavané asi tak na Tinu Turner.
Dvojica Linda Konrádová a Soňa Jányová si publikum absolútne získala. Dušan Vitázek zvládol Rogera s istotou, Michaela Horká mala ako Mimi problémy so slovenskou výslovnosťou, zjavovo však pripomínala Courtney Love.
Petr Brychta ako transvestit Angel nepôsobil gýčovo, zbohatlíka Bennyho urobil Ján Slezák herecky trochu prvoplánovo, hoci spevácky suverénne. Vladimír Volečko mal ako filmár Mark spevácke výpadky, ale v zásade zvládol sprievod dejom. Milan Ješko bol vydareným počítačovým filozofom Collinsom, škoda len, že sa pustil aj do textov, pri ktorých by sa zapotili aj oveľa skúsenejší prekladatelia.
Ak speváci pri recitatívoch vypadávajú z rytmu, a polovica veršov je založená na inverznom slovoslede, to veľmi „trápi ma“. „Len dnes žiť sa dá“ sa má rýmovať s „dnes význam má“. Ani anglicizmy „cítim sa celkom lepšie“ si ma nezískali.
Kašírovaná scéna je prevzatá, jej krásou je jedine to, že funguje aj bez akejkoľvek zmeny.
Kostýmy zodpovedali charakterom.
Rent nie je postavený na tanečných číslach, ale aj to málo pohybu mohlo byť rafinovanejšie. Patrik Lančarič, ktorý do projektu vstúpil v poslednej chvíli, nemal veľa možností režijne sa prejaviť.
Slovenská verzia muzikálu Rent nie je síce dokonalá, ale je určite vítanou alternatívou k bednárikovským, ďurovčíkovským či davidovským muzikálom.