Divadlo Jána Palárika v Trnave sa rozhodlo vzdať hold Mikulášovi Schneiderovi Trnavskému, ktorého 125. výročie narodenia sme si pripomenuli vlani. Dnes večer uvedie inscenáciu Ružičky zo srdca a chce ňou prehovoriť o časoch, v ktorých hudobný skladateľ žil a tvoril.
l a tvoril.
„To obdobie je v mnohých momentoch analogické súčasnosti, predovšetkým v tom, ako sa vníma postavenie umelca, ktorý prináša o nej svedectvo,“ hovorí autor hry a jej režisér Michal Babiak.
Trnavský mal vysoké predsavzatia a ambície. Vyškolil sa na popredných akadémiách a koncertoval v európskych mestách. Nové hudobné trendy chcel presadiť aj u nás, domáce prostredie mu však nežičilo. Stal sa terčom intríg, jeho dielo ostávalo nepochopené.
„Nebolo ani interpretov, ani publika a domáca kritika jeho diela odsudzovala za internacionálny modernizmus á la Debussy, ktorý považovala za neprípustný,“ hovorí Babiak. „Chcem tým upozorniť na to, že aj dnes primeraná kritická reflexia chýba. Spoločenské súvislosti dokážu umeleckú osobnosť aj deformovať, preto si musíme klásť otázku, či neposudzujeme pochybné hodnoty na príliš vysokej úrovni.“
Osobný život, ale aj širší spoločensko-kultúrny kontext rámcuje autor cez postavu skladateľovej manželky a jeho dobrého priateľa Milana Rastislava Štefánika.
Autor: ea