Alejandro González Iňarritu už samotným názvom filmu prezrádza, že pôjde o zmätok. Chaos, prislúchajúci straobabylónskemu hlavnému mestu, miesiaceho v sebe nespočetné množstvo kultúr a jazykov odvekej príčiny nezhôd a zla pretrvávajúceho až do dnešnej doby. Do čias, kedy nedusí a nenaháňa strach len zbraň či krv, ale i nové, sofistikovanejšie, metódy hrôzy.
Štyri príbehy bývalých potomkov Babylonu rozutekaných na všetky svetové strany, do rozdielnych kontinentov sú ústredným motívom snímky Babel. Všetko začína vstupom do chatrče marockého pastiera kôz. Predaj pušky Winchester M70 kaliber 270, odštartuje drámu na africkom kontinente, medzi mladými Maročanmi meniacimi spomínanú zbraň z obrannej na útočnú a skupinkou amerických turistov, z ktorej do popredia vystúpi jeden z manželských párikov. Na umocnenie ich národnostného statusu sa predstavia hollywoodsky známe tváre.
Americko-mexická časť o nerozvážnej opatrovateľke prevážajúcej cez hranice deti svojich zamestnávateľov napriek ich nevedomosti, naberá tragický ráz až na ceste späť. Na južnej pologulí ázijského veľkomesta sa tokijská handycapovaná dievčina pokúša nájsť lásku zavše dosť bizarnými prostriedkami..
V línii poviedkových filmov nie je Iňarritu žiaden nováčik. Spôsob spájania a prelínania naoko cudzorodých osudov v tomto filme dokázal posunúť ešte ďalej.
V porovnaní s jeho predošlými dvoma filmami, Amores Perros a 21 gramov, tieto príbehy sa nikdy nepretnú do osobného kontaktu, o väzbách sa dozvedáme len s fotiek či činov, ktoré ako pozorovatelia vnímame s odstupom a nadhľadom.
No tento raz ako by nešlo „len“ o príbehy jednotlivcov či užšie naviazaného príbuzenstva, ale o veľkoplošne kultúrne reprezentatívne témy. Práve neschopnosť komunikácie a pochopenia sa stala príčinou skazy jedného z tak pevných a silných miest akým bol Babel. V „novodobom“ svete je miešanie a neschopnosť ešte silnejšia. Každý z príbehov zlieva v sebe dve jazykovo ako i kultúrne odlišne etniká čo zároveň stavia medzi oba svety bariéru a stáva sa tak kameňom úrazu. Americká vláda vidí udalosť pod marockými kopcami veľmi tragicky a samotný incident sa z ich strany začne prehnane nafukovať na úkor poškodených. Maroko, krajina veľká a politicky vplyvná asi ako kvapka v mori, proti tak mocnému oponentovi sa len bráni a chvíľami až násilným spôsobom sa pokúša odhaliť vinníka. Mexický temperament a ľahkovážny prístup k zodpovednosti sa pre americké úrady stáva sústom na zvýšenie úspešnosti riešenia podobných závažnejších prípadov. Hľadať a nájsť v tak veľkom a neosobnom meste ako je Tokio vzťah je náročné a ak naviac nemôžte nič povedať ani počuť, nemožné.
Na spoluprácu s kameramanom Rodrigom Prietom vsadil Iňarritu i pri poslednom z poviedkovej trilógie. Individualistický štýl snímania povyšuje pred kamerou realitu do reality všedného dňa. Nestabilnými, mihotavými obrazmi snímanými ručnou kamerou ľudovo povedané cez plecia postáv a neinscenovanými pasážami v uliciach Mexika či marockého slamu nadobúda snímka vysoko autentický a strhujúcejší akcent. Významným prvkom filmu je hudba. Dokonale moduluje a dotvára celkovú atmosféru. Monotónne brnkanie na strunách gitary či hudba tanečného klubu, nápadito striedaná s vnímaním hluchonemej Cheiko, nás dokáže chvíľami svoju silou až zamraziť v chrbte. O čom nepochybuje ani oscarová akadémia a Gustáva Santaolalla ocenila tohto ročnou soškou za najlepšiu pôvodnú hudbu.
Iňarrituova balada o modernej, do záhuby sa rútiacej spoločnosti si svojim silným trpkým, až bolestne dojímavým spôsobom vyslúžila viacero vážených ocenení. K najprestížnejším patrí už spomínaný Oscar či Zlatý glóbus za najlepšiu filmovú drámu. Ak vás oslovila sila snímok Amores Perros či 21 gramov potom je Babel film pre vás. Ak však neradi sledujete príbehy ľudskej bolesti a utrpenia mali by ste sa pozastaviť nad tým, či je pre vás nejaké to ocenenie tým správnym lákadlom.
BABEL (Babel, USA/Mexiko – 2006)
Réžia: Alejandro González Iňarritu, Scenár: Guillerom Arriaga, Kamera: Rodrigo Prieto, Hudba: Gustávo Santaolalla, Strih: Dougles Crise, Hrajú: Brad Pitt, Cate Blanchett, Geal García Bernal, Kôji Yakusho, a ďalší.
Autor: Zuzana Štefunková