Ghost Rider. USA 2006, 105 minút. Scenár a réžia: Mark Steven Johnson. Kamera: Russell Boyd. Strih: Richard Francis-Bruce. Hudba: Christopher Young. Hrajú: Nicolas Cage, Eva Mendes, Wes Bentley, Sam Elliott, Donal Logue, Peter Fonda a ďalší. Premiéra v SR: 15. marca.
: 15. marca.
Odporcovia komiksov vyhlasujú, že je to úpadkový fenomén pre nenáročných, detinských a pologramotných. Žiaľ, väčšina filmov, nakrútených podľa komiksov, tento ich názor potvrdzuje.
Hoci komiksy vo svojich špičkách majú atribúty umenia a ich vďačnými konzumentmi aj tvorcami často sú nároční intelektuáli, komiksové snímky, ktoré spĺňajú náročnejšie kritériá, možno zrátať na prstoch jednej ruky.
Film sa prostredníctvom farebného pohyblivého a ozvučeného obrazu pokúša vyvolávať ilúziu skutočnosti. Chce stvárniť, ukázať, vykresliť a vyrozprávať všetko, nenecháva nič na divákovu tvorivosť a predstavivosť, nepodporuje fantáziu, ubíja ju.
Komiks, naopak, naplno využíva nespojitosť rozprávania (delenie na jednotlivé obrázky) a výtvarnú štylizáciu na to, aby provokoval čitateľovu fantáziu. Človek bez predstavivosti je komiksový analfabet – nedokáže komiks prečítať, pochopiť, precítiť. Film svojou doslovnosťou zvýrazní prípadné nedostatky komiksového príbehu. Ako Ghost Rider.
Ohnivý kostlivec na motorke pripomína skôr parodického figúrku zo satirických románov Terryho Pratchetta ako hrôzostrašnú mýtickú bytosť. Ale ani v civile nie je motorkár Johnny Blaze o nič menej smiešny: hrá ho Nicolas Cage – a čo je ešte horšie: s hustým príčeskom na hlave! Petra Fondu v úlohe diabla Mefistofela tiež možno chápať nanajvýš ako absurdný žart – hoci humoru veru v tomto filme niet.
Schematický príbeh, ťažkopádna doslovnosť, nezmyselné obsadenie, hlúpe masky, čudný nápad spojiť dovedna motorkársky film s westernom a hororom – to sú výčitky, ktorými snímku zahrnula aj americká kritika.
Hoci výsledok pôsobí ako malý nezávislý film, v skutočnosti bol rozpočet 120 miliónov dolárov. Tržby v Severnej Amerike za prvý štvrťrok prekročili 105 miliónov.
A to je dôvod, prečo vznikajú zlé filmy podľa komiksov: nezáleží na tom, či sú zábavné alebo nudné, bystré alebo hlúpe, vždy sa na ne do kín príde pozrieť dosť fanúšikov kreslených seriálov, takže sú komerčne úspešné.
Že ctitelia komiksu z kina odchádzajú znechutení a sklamaní, obchodníkov s filmovou zábavou nezaujíma.