SME

Film alebo sto minút reklamy?

Včera som bola v kine na nový Svěrákov film Vratné láhve. Celkom v pohode film. Jediné, čo ma mrzí, že skôr ako čokoľvek z deja filmu, sa mi v hlave vybaví minimálne desať produktov, ktoré sa vo filme neobjavili náhodou.

Product placement je relatívne novým javom. Prvýkrát bol zaznamenaný v osemdesiatych rokoch. Ide o promo stratégiu, keď je skutočný produkt umiestnený do filmu a tvári sa, akoby tam skutočne patril.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Filmu Vratné láhve sa začína niekoľkosekundovým záberom na autobus polepený reklamou na dámske vložky. Až ďalší záber nám prezrádza, že to je autobus, ktorým cestuje každý deň do školy učiteľ. Ani nasledujúca scéna sa nezaobíde bez dôkazu šted­rých sponzorských darov - Zdeněk Svěrák počas vyučovania hľadí z okna, kde je akoby náhodou na stene oproti obrovská reklama na inštalatéra... Nasledujúce minúty filmu mám ustavičnú chuť prepnúť. Vtedy, keď si Svěrák dáva s manželkou, ktorú stvárňuje Daniela Kolářová, pivo. Scéna, ktorá nemá vo filme nijaké opodstatnenie, okrem toho, že kamera sníma dobrú chvíľu etiketu známeho českého pivovaru. Vtedy, keď Svěrák odíde zo školy, aby pracoval ako posol na bicykli pre známu českú doručovateľskú spoločnosť. Túto skutočnosť nám tvorcovia filmu tlačia tak agresívne, že už nemám chuť zamýšľať sa nad motívmi Svěrákovej postavy pre tento krok, ale opäť mám len chuť prepnúť. Nehovoriac o tom, keď si Svěrák nájde džob v hypermarkete. Ak by ste si náhodou nestihli všimnúť, v akomže to „hypáči“ sa Zdeněk zamestnal na prvý, druhý alebo šestnástykrát, nezúfajte, príležitostí sa vám počas filmu naskytne asi tak päť miliónov. A ak bezprostredne po filme zatúžite skočiť si do istého hypermarketu kúpiť si napríklad jahodový jogurt určitej značky a odviezť sa domov modrým autíčkom Jiřího Macháčka, tak vedzte, že misia bola splnená.

SkryťVypnúť reklamu

Reklama v českých filmoch naberá už neskutočne perver­zné obrátky a aj ten najbezcitnejší divák má znemožnené sústrediť sa na film, pretože podvedome pravou rukou hľadá ovládač, aby mohol tú reklamu prepnúť.

Prosím teda tvorcov českých filmov: Uberte! Lebo na žiadny český film už nikdy nepôjdem!

hybenova.blog.sme.sk

Autor: Katarína Hybenová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 98 625
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 127
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 833
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 076
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 268
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 845
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 817
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu