Hannibal Lecter je Anthony Hopkins. Bez Hopkinsa Lecter nie je. Dokazuje to Manhunter z roku 1986, v ktorom slávneho kanibala hral – bez akéhokoľvek ohlasu – Brian Cox.
Hopkins svojím fenomenálnym hereckým majstrovstvom dokázal oživiť v podstate tuctové, nepresvedčivé a miestami dokonca až nechcene komické papierové strašidlo z thrillerov Thomasa Harrisa, spraviť ho sugestívnym a fascinujúcim.
Nikdy potom nemal filmový Lecter rovnocenného protivníka, ani jeden z nasledujúcich filmov (Hannibal, Červený drak) nebol vyvážený a plný napätia, všetky sú len ozvenou sily Jahniat, ktoré sa, možno nevdojak a len zásluhou oboch hercov, dotýkajú najskrytejších zákutí ľudskej duše.
Napriek tomu, že námet i scenár napísal priamo Thomas Harris, hlavný nedostatok Zrodenia zla je zakódovaný už v samotnej podstate: ukázať Lecterovo detstvo, vysvetliť jeho premenu na kultivovaného ľudožravého netvora.
Pretože ide o jednoduché lineárne rozprávanie, niet tu priestoru pre Hopkinsa. Pritom by stačilo pohrať sa s časovými rovinami, vohnať súčasného Lectera do situácie, ktorá by ho prinútila spomínať, rekapitulovať – a mohol to byť úplne iný film. Predovšetkým však drahší – a peniaze sú očividne tým, o čo tu ide.
Namiesto prvej ligy (Hopkins, Fosterová) je tu, viac-menej omylom, iba Gong Li v role Lecterovej tety, zopár hráčov druhej ligy (Rhys Ifans, Dominic West, Gaspard Ulliel, Ingeborga Dapkunaiteová) a zvyšok tvorí vidiecky dorast v podobe tsunami českých hercov v epizódach.
Nápad vložiť do lecterovského príbehu motívy ázijských bojových umení a filozofií je prinajmenšom bizarný a určite kontraproduktívny.
Gaspard Ulliel je dobre obsadený veľmi nadaný a usilovný francúzsky herec, ale zákonité porovnávanie s Hopkinsom len zvýrazňuje, aké dôležitá je charizma a aká tragická je jej absencia. Po Hopkinsovi v tejto role divákov uspokojí len málokto.
Režisér Peter Webber s kameramanom Benom Davisom dôsledne budujú realistickú pochmúrnu náladu a vyhýbajú sa explicitnému zobrazeniu násilia, ktoré vo filme Hannibal pôsobilo prehnane a smiešne. Ich snahu vytvoriť sugestívny psychologický thriller narúša v domácom prostredí i časté využívanie českých a moravských reálií (Praha, vila Tugendhat, Berounsko, hrad Kost) a notoricky známych českých hercov.
Mlčanie jahniat je nadčasové dielo, ktoré právom patrí do zlatého fondu kinematografie. Zrodenie zla je nie zlý, no len tuctový komerčný thriller, jeden z mnohých, ktoré nám kiná tohto roku ponúknu.