Prvou premiérou v novostavbe Slovenského národného divadla bude dnes Warhol. V tanečnom divadle v dvoch dejstvách sa pod vedením jeho riaditeľa Mária Radačovského, ktorý je zároveň autorom liberata, choreografom aj režisérom titulu, predstaví celý baletný súbor SND, sólisti aj zbor.
Andy Warhol, rodák z Mikovej pri Medzilaborciach, je kľúčovou postavou popartu, no na rozdiel od Rauschenberga, Lichtensteina a Johnsa presahoval hranice výtvarného umenia smerom k hudbe, fotografii, filmu či reklame. Balet Warhol má byť Radačovského osobným pohľadom na multimediálnu tvorivú osobnosť. K Andymu Warholovi má stále silnejší vzťah.
Warhol bol výberom z troch titulov, ktoré pripravil Radačovský pre SND počas pobytu v Kanade. V hlavnej úlohe Andyho Warhola alternujú Igor Holováč, Juraj Žilinčár a Marko Čulen. Autorom scény je Kanaďan Richard Dulude, o videoprojekciu sa postaral Michael Slobodian.
Balet Warhol mapuje v obrazoch život popartového umelca v desiatich obrazoch, ktoré nesú názov podľa najvýznamnejších udalostí v jeho živote. Predstavenie sľubuje bláznivú hru farieb, čo má evokovať pestrosť života, nie však veľkú dramatickosť. Na javisku sa objavia Warholove známe obrazy.
Manželský trojuholník sľubuje prekvapenie
Zvolenské Divadlo Jozefa Gregora Tajovského siahlo po hre súčasného španielskeho dramatika Santiaga Moncadu Už ti nikdy nenaletím. Prvýkrát bola úspešne uvedená v Madride v roku 1992, dnes ju uvedú Zvolenčania v preklade Romana Brata v slovenskej premiére.
„Je to zdanlivo tisíckrát opakovaná téma klasického manželského trojuholníka, v ktorom dvaja muži súperia o ženu. No ide o veľmi dobre napísanú hru a divácky vďačnú tému, ktorá vždy môže byť na zamyslenie,“ hovorí režisér Michal Spišák.
„Naoko bulvárny námet dostáva v hre ľahko ironický až sarkastický rozmer, prináša prekvapivé a zároveň vtipné riešenia.“ Konverzačka sa bude odohrávať na scéne Jána Novosedliaka. V kostýmoch Evy Kleinovej sa v ňom stretnú atraktívna Cristina v podaní Svetlany Sarvašovej, europoslanec Victor (Jozef Novotný) a bonviván - šesťdesiatročný Josema, ktorého si zahrá rovnako starý jubilant Vladimír Rohoň.
Macbeth podľa Molčanova
Banskobystrická Štátna opera uvedie dnes slovenskú premiéru baletu ruského skladateľa Kirila Molčanova Macbeth. Dielo vzniklo v druhej polovici minulého storočia podľa shakespearovskej predlohy. Predstavuje príbeh o nebezpečenstvách túžby po moci a zrade priateľov, o tragédii jednotlivca, ktorý v honbe za mocou odhadzuje svedomie. Choreograf a režisér Jozef Dolinský pre tanečnú verziu divadla pôvodný príbeh zjednodušil, sústredil sa na hlavnú dejovú líniu a hlavné postavy, aby lepšie vynikli Macbethove duševné stavy. Scénu a kostýmy navrhla Zuzana Janíčková.
Titul je jedenástym baletom ruských skladateľov na javisku banskobystrickej Štátnej opery. Jeho autor Molčanov je u nás neznámy, no vo svete slávil úspechy najmä hudobnými kompozíciami k filmom a dielami s protivojnovou tematikou.
Veľa práce, málo peňazí a nijaká revolúcia
V žilinskom Mestskom divadle prišli herci na chuť autorskému divadlu. Preto oslovili herca, režiséra a dramatika Laca Keratu. „Trochu som váhal, lebo som sa zľakol cestovania do Žiliny, ale nakoniec som povedal áno,“ priznáva Kerata, ktorý má ako bývalý člen divadla Stoka a šéf divadelného združenia Med s autorským divadlom skúsenosti.
Pre mladý sedemčlenný tím hercov vymyslel tému o médiách a hru, ktorá bude mať premiéru dnes, nazval Rádio Chaos. Predstavením zároveň žilinské divadlo otvára svoje experimentálne štúdio. „Žilinskí herci ešte podobné divadlo nerobili, mohli sa vyblázniť,“ myslí si režisér. „Bol som príjemne prekvapený - herci neváhali, nešpekulovali a verili mi.“
Kerata priniesol základ textov z mediálneho prostredia, v ktorom sa pohybuje, inšpiroval sa jeho tlakmi a zvláštnou samotou, ktorá ho ako moderátora v rádiu obklopuje. Herci na jeho texty improvizovali a dopĺňali ich, až sa dospelo k finálnej verzii. „Napokon nám zo skúšok vyšlo akési scénické leporelo o tom, ako sú ľudia po uši v mediálnych štruktúrach a nedokážu normálne komunikovať. Nemajú peniaze, ale pritom majú veľa práce, a tak niet času na revolúciu,“ dodáva Kerata.
Autor: ea