S hlavou aj s pätou, ale bez kľúča

V piatok večer sa po budove a okolí novej budovy SND pohybovala plechovka od Campbellovej polievky. A aj strieborná parochňa. Balet SND premiéroval tanečným divadlom Warhol.

Marilyn Monroe patrila k prvým hviezdam, ktoré Andy Warhol portrétoval.(Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Andy Warhol má tento rok výročie. Ikona pop-artu zomrela pred dvadsiatimi rokmi. Jeho Marilyn, Lenina, či Maa Zedonga nám bude pripomínať balet Slovenského národného divadla. V piatok mala v novej budove SND premiéru hudobná koláž, tanečné divadlo Warhol.

Warhol je prvou premiérou v novej budove SND. Konečne sa baletný súbor SND dožil zadosť­učinenia, veď pri činohre a opere mal častejšie miesto na konci než na začiatku. Vynikajúca je aj správa, že šéf baletu SND Mário Radačovský Warholom dokázal, že myslel vážne svoje slová o tom, že sa treba otvoriť novým veciam, že balet premení na „moderne ladený neoklasický súbor s atraktívnym repertoárom.“

Niet sa prečo čudovať, že ho pritiahol práve Warhol, opradený kontroverznými príbehmi, revolučný umelec rusínskeho pôvodu, ktorý sa však cítil Američanom, a o svojich koreňoch príliš nehovoril, hviezda, ktorá provokovala a inšpirovala svojou tvorbou aj životom. Bola to správna voľba. A ťažká úloha.

Heslo: koláž

Gauč, pred gaučom plátno a na ňom sa spúšťajú titulky: Balet SND uvádza. Tak sa začína hudobná koláž Warhol, ktorá sa skladá z 11 obrazov. Na javisku to vyzerá ako tok asociácií po požití omamnej látky, netreba tu hľadať dej, ani strhujúcu energiu. Každý nový obraz prináša so sebou aj novú hudbu, scénu, tanečný jazyk, ak teda niektorý obraz v divákovi niečo vyvolá, nestihne ho rozviť, lebo nastupuje ďalší.

Raz na pódiu rozkošne kývajú „kvetinkovými“ hlavičkami halucinogénne postavičky, inokedy vidíme spod opony len šesť párov topánok, v ďalšom obraze sa rozvíja dráma žiarlivo nešťastnej strieľajúcej Valerie. Mišmaš? „Koláž,“ znie odpoveď.

A tak ako v koláži, niektoré fragmenty sú jemné a dojemné, niektoré silné a presvedčivé, niektoré sexi ľúbivé a niektoré triviálne a polopatistické. Masové scény pri obraze Lenina strhnú diváka, akoby aj on bol súčasťou davu, jednota sfanatizovaného pohybu je dokonalý prostriedok na vyjadrenie totalitného myslenia. Warholova úzkosť, keď stiesnene – ako uväznená duša v cudzom tele – lozí v zelenom skľučujúcom priestore, diváka zasiahne. No matkino pohladenie za výkriku Freddieho Mercuryho „ma­­m­maa“ zabíja doslovnosťou.

Tá sa miestami stretáva s nepochopiteľnými obrazmi. Vychutnať si taký extrémny koktail vyžaduje občas veľký smäd. Čo urobiť s výraznou scénou, keď sa na javisko spustí päť portrétov, z ktorých aj divadelný kritik rozozná len dva–tri? Patria ľuďom zo SND. A čo tie ďalšie? Naozaj má každý svojich 15 minút slávy?

„Je to skladačka rôznych obrazov, ktorá je výzvou pre znalca Warhola, aj pre laika,“ vysvetľoval novinárom Mário Radačovský. Nezabudlo sa, že aj tanečný prejav môže byť výzvou?

Hovor s ňou aj Amélia

„Je to titul, kde môžeme urobiť, čo sa nám zachce. Dúfajme, že to bude mať hlavu a pätu,“ zaznelo tiež dávnejšie od autora libreta a choreografie. Krikľa­vých farieb, šialených nápadov a kostýmov, svetelných efektov podnecujúcich fantáziu, invenčných detailov je vo Warholovi dosť.

Ale slovo „koláž“ slúži ako kľúč k bujarému a miestami tvrdému prestrihu obrazov, no najmä hudby. Prepletá sa melancholický Yan Tiersen (autor hudby k filmu Amélia z Montmartru) s iným filmovým skladateľom Albertom Iglesiasom, od ktorého tu zaznie srdcervúca skladba známa z Almodóvarovho filmu Hovor s ňou. Vzápätí sa tancuje na Queen, nechýba Šostakovič, Gershwin, ani Sinatra.

Nie je to príliš veľa asociácií, ktoré diváka od Warhola viac vzďaľujú než približujú? Fajn, ide o koláž, ale ťažko sa ubrániť pocitu, či sa niekde nepokazil jukebox. Po tom všetkom je veľmi upokojujúce, keď k záveru vdýchne Warholovi viac zmyslu The Velvet Underground.

Jedenásť obrazov sa zdá akurát. No akoby jeden chýbal. Taký, ktorý by v sebe niesol viac kontroverznosti, geniality, života, Warhola.

Hlavu a pätu to má, ale chýba tomu niečo uprostred. Srdce alebo nebodaj tanec?

Warhol

tanečné divadlo v dvoch dejstvách

Libreto: Mário Radačovský

Choreografia a réžia: Mário Radačovský

Scéna: Richard Dulude

Kostýmy: Katarína Holková

Video: Michael Slobodian

Svetelný dizajn: Jerguš Opršal

Dramaturgia: Miroslava Kovářová

Baletní majstri – repetítori: Nora Gallovičová, Juraj Vasilenko

Účinkujú: Juraj Žilinčár, Marko Čulen, Igor Holováč, Lucia Macíková, Katarína Košíková, Viktória Árvová, Kristína Luptáková, Viktória Šimončíková, Romina Kolodziej, Mária

Kupcová, Kvetoslava Štefeková, Adriana Nalezinková, Katarína Kaanová

Premiéra 20. apríla 2007, nová budova SND

Projekt je realizovaný v spolupráci s Múzeom moderného umenia Andyho Warhola a Spoločnosťou Andyho Warhola v Medzilaborciach

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. ZVOLEN: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 352
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 5 761
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 907
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 401
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 644
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 088
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 934
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 859
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 648

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Ešte v marci robil v obleku kliky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Ešte v marci robil v obleku kliky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

Jan Tříska pre SME: Pod nohy mi hádzali polená, aj tak ma nezastavili

Po návrate z Ameriky sa mu práca doma zdala spomalená.

Marek Šulík: Dobre bude vtedy, keď Rómovia budú točiť filmy o sebe

Režisér filmu o najsmutnejších pesničkách tvrdí, že skutočný obraz Rómov ešte nepriniesol žiaden filmár.

Radšej pije ako rozpráva. Aki Kaurismäki nakrútil film roka

Európa vznikla na falošnej idei, hovorí. V kinách má skvelý film Druhá strana nádeje.