S hlavou aj s pätou, ale bez kľúča

V piatok večer sa po budove a okolí novej budovy SND pohybovala plechovka od Campbellovej polievky. A aj strieborná parochňa. Balet SND premiéroval tanečným divadlom Warhol.

Marilyn Monroe patrila k prvým hviezdam, ktoré Andy Warhol portrétoval.(Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Andy Warhol má tento rok výročie. Ikona pop-artu zomrela pred dvadsiatimi rokmi. Jeho Marilyn, Lenina, či Maa Zedonga nám bude pripomínať balet Slovenského národného divadla. V piatok mala v novej budove SND premiéru hudobná koláž, tanečné divadlo Warhol.

Warhol je prvou premiérou v novej budove SND. Konečne sa baletný súbor SND dožil zadosť­učinenia, veď pri činohre a opere mal častejšie miesto na konci než na začiatku. Vynikajúca je aj správa, že šéf baletu SND Mário Radačovský Warholom dokázal, že myslel vážne svoje slová o tom, že sa treba otvoriť novým veciam, že balet premení na „moderne ladený neoklasický súbor s atraktívnym repertoárom.“

Niet sa prečo čudovať, že ho pritiahol práve Warhol, opradený kontroverznými príbehmi, revolučný umelec rusínskeho pôvodu, ktorý sa však cítil Američanom, a o svojich koreňoch príliš nehovoril, hviezda, ktorá provokovala a inšpirovala svojou tvorbou aj životom. Bola to správna voľba. A ťažká úloha.

Heslo: koláž

Gauč, pred gaučom plátno a na ňom sa spúšťajú titulky: Balet SND uvádza. Tak sa začína hudobná koláž Warhol, ktorá sa skladá z 11 obrazov. Na javisku to vyzerá ako tok asociácií po požití omamnej látky, netreba tu hľadať dej, ani strhujúcu energiu. Každý nový obraz prináša so sebou aj novú hudbu, scénu, tanečný jazyk, ak teda niektorý obraz v divákovi niečo vyvolá, nestihne ho rozviť, lebo nastupuje ďalší.

Raz na pódiu rozkošne kývajú „kvetinkovými“ hlavičkami halucinogénne postavičky, inokedy vidíme spod opony len šesť párov topánok, v ďalšom obraze sa rozvíja dráma žiarlivo nešťastnej strieľajúcej Valerie. Mišmaš? „Koláž,“ znie odpoveď.

A tak ako v koláži, niektoré fragmenty sú jemné a dojemné, niektoré silné a presvedčivé, niektoré sexi ľúbivé a niektoré triviálne a polopatistické. Masové scény pri obraze Lenina strhnú diváka, akoby aj on bol súčasťou davu, jednota sfanatizovaného pohybu je dokonalý prostriedok na vyjadrenie totalitného myslenia. Warholova úzkosť, keď stiesnene – ako uväznená duša v cudzom tele – lozí v zelenom skľučujúcom priestore, diváka zasiahne. No matkino pohladenie za výkriku Freddieho Mercuryho „ma­­m­maa“ zabíja doslovnosťou.

Tá sa miestami stretáva s nepochopiteľnými obrazmi. Vychutnať si taký extrémny koktail vyžaduje občas veľký smäd. Čo urobiť s výraznou scénou, keď sa na javisko spustí päť portrétov, z ktorých aj divadelný kritik rozozná len dva–tri? Patria ľuďom zo SND. A čo tie ďalšie? Naozaj má každý svojich 15 minút slávy?

„Je to skladačka rôznych obrazov, ktorá je výzvou pre znalca Warhola, aj pre laika,“ vysvetľoval novinárom Mário Radačovský. Nezabudlo sa, že aj tanečný prejav môže byť výzvou?

Hovor s ňou aj Amélia

„Je to titul, kde môžeme urobiť, čo sa nám zachce. Dúfajme, že to bude mať hlavu a pätu,“ zaznelo tiež dávnejšie od autora libreta a choreografie. Krikľa­vých farieb, šialených nápadov a kostýmov, svetelných efektov podnecujúcich fantáziu, invenčných detailov je vo Warholovi dosť.

Ale slovo „koláž“ slúži ako kľúč k bujarému a miestami tvrdému prestrihu obrazov, no najmä hudby. Prepletá sa melancholický Yan Tiersen (autor hudby k filmu Amélia z Montmartru) s iným filmovým skladateľom Albertom Iglesiasom, od ktorého tu zaznie srdcervúca skladba známa z Almodóvarovho filmu Hovor s ňou. Vzápätí sa tancuje na Queen, nechýba Šostakovič, Gershwin, ani Sinatra.

Nie je to príliš veľa asociácií, ktoré diváka od Warhola viac vzďaľujú než približujú? Fajn, ide o koláž, ale ťažko sa ubrániť pocitu, či sa niekde nepokazil jukebox. Po tom všetkom je veľmi upokojujúce, keď k záveru vdýchne Warholovi viac zmyslu The Velvet Underground.

Jedenásť obrazov sa zdá akurát. No akoby jeden chýbal. Taký, ktorý by v sebe niesol viac kontroverznosti, geniality, života, Warhola.

Hlavu a pätu to má, ale chýba tomu niečo uprostred. Srdce alebo nebodaj tanec?

Warhol

tanečné divadlo v dvoch dejstvách

Libreto: Mário Radačovský

Choreografia a réžia: Mário Radačovský

Scéna: Richard Dulude

Kostýmy: Katarína Holková

Video: Michael Slobodian

Svetelný dizajn: Jerguš Opršal

Dramaturgia: Miroslava Kovářová

Baletní majstri – repetítori: Nora Gallovičová, Juraj Vasilenko

Účinkujú: Juraj Žilinčár, Marko Čulen, Igor Holováč, Lucia Macíková, Katarína Košíková, Viktória Árvová, Kristína Luptáková, Viktória Šimončíková, Romina Kolodziej, Mária

Kupcová, Kvetoslava Štefeková, Adriana Nalezinková, Katarína Kaanová

Premiéra 20. apríla 2007, nová budova SND

Projekt je realizovaný v spolupráci s Múzeom moderného umenia Andyho Warhola a Spoločnosťou Andyho Warhola v Medzilaborciach

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 137
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 676
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 728
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 976
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 229
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 994
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 704
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 585
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 356
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 742

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cinkota: Čím viac mi bolo dovolené, tým viac som hranice prekračoval

Verím, že som oveľa múdrejší, hovorí prepustený herec Dušan Cinkota.

Komentár Ondreja Podstupku

Pri pustenej klimatizácii by ste sa mali cítiť zle

Klíma nevyrába chlad, len robí z tepla problém niekoho iného.

Neprehliadnite tiež

Akoby našli novú miestnosť veľkej pyramídy. Vydali stratený album Johna Coltrana

Novinka najlepšieho saxofonistu mala ťažkú cestu k poslucháčom.

O futbalistoch uviaznutých v jaskyni vznikne film, Thajsko dohliadne na nakrúcanie

Udalosť vyvolala celosvetový záujem a upútala pozornosť mnohých zahraničných režisérov.

V uliciach Palerma: bez matky rodu nie sú muži schopní vykonať nič

Talianska Emma Dante nakrútila skromný, ale impozantný film.

Prečo sa tak nenávidíte? Prví diváci nedokázali muzikál West Side Story odsedieť do konca

V legendárnom filme našiel Steven Spielberg vysnívanú tému.