ČINOHRA SLOVENSKÉHO NÁRODNÉHO DIVADLA V NOVÝCH PRIESTOROCH NAŠTUDOVALA DRÁMU R.U.R.

Karla Čapka nestačí len ilustrovať

Máločo starne rýchlejšie ako námety sci-fi. Menia sa nielen technológie, ale aj morálne problémy s nimi spojené. Bez ohľadu na objavnosť Čapkových vízií, inscenovať R.U.R. v čase genetických manipulácií a po všetkých filmových utópiách je výzvou.

Zľava Marián Geišberg, Ivana Kuxová, Vladimír Obšil a Richard Stanke.(Zdroj: FILIP VANČO)

Máločo starne rýchlejšie ako námety sci-fi. Menia sa nielen technológie, ale aj morálne problémy s nimi spojené. Bez ohľadu na objavnosť Čapkových vízií, inscenovať R.U.R. v čase genetických manipulácií a po všetkých filmových utópiách je výzvou.

Na túto výzvu dokázal reagovať len bulletin k novej premiére Činohry Slovenského národného divadla. Číta sa ako detektívka a ponúka zaujímavé informácie nielen „robotom študentom“. Škoda, že nič z nich sa nedostalo do samotnej produkcie.

Inscenovať R.U.R. akoby divák neprešiel od roku 1920 nijakým vývojom je asi omylom. Základy veľkolepo komponovanej inscenácie by tu boli. Scéna Františka Liptáka je efektná, hoci veľkorysé možnosti premietania mohli byť využité aj tvorivejšie. Hudba Michala Novinského prináša melódie i roz­mer hollywoodskych filmov.

Stále sme však iba v rovine ilustrácie, Čapkov stále aktuálny avšak pomerne schematický text si žiadal výraznejšiu interpretáciu.

Čapek si vrúcne prial, aby vo chvíli útoku robotov divák cítil, že tu ide o čosi nekonečne cenné – o ľudstvo, a že to ľudstvo, to sme my.

Obávam sa, že práve to sa produkcii nepodarilo dosiahnuť. Skupinka manažérov z Rossumových Univerzálnych Robotov v oblekoch je nám dostatočne ľahostajná. Hra sa vôbec nehodila naturelu režiséra Ondreja Spišáka, ktorý v inom type epickej dramatiky vie z hercov vyžmýkať maximum.

V tomto prípade sa nad úroveň deklamácie v závere dostal Marián Geišberg v úlohe staviteľa Alquista. Profesionálny, ale nie nadštandardný je aj Ústredný riaditeľ Domin Jozefa Vajdu.

Na Helenu Gloryovú položil Čapek priveľké bremeno. Má byť protiváhou mužského sveta a zároveň – ako obletovaná žena vamp – jeho súčasťou. Je to aktivistka i príslušníčka establishmentu zároveň.

Náhradné obsadenie Ivany Kuxovej po odstúpení Zuzany Fialovej nepomohlo produkcii, ale ani herečke. Možno je primladá na to, aby dokázala s mužmi rafinovane manipulovať. Do hry však nedoniesla ani spontánnosť, v neprirodzenosti intonácií konkurovala robotom.

Zuzana Kocúriková v úlohe Nany nechtiac ukázala, že pomaly nemáme v SND herečku, ktorá by prirodzene zahrala „ženu z ľudu“.

Ak bolo zámerom tvorcov, že roboti pripomínali skôr Číňanov po kultúrnej revolúcii ako umelých ľudí, mohlo sa to režijne i herecky viac dopracovať. Neviem, či je však dobré, ak v produkcii vo výsledku cítime viac konflikt tried ako boj o prežitie dvoch geneticky odlišných civilizácií.

Záver prináša dramatickosť vzbury robotov, ale aj zle zahranú naivitu, predovšetkým v dialógu Robotky Heleny a Robota Primusa. Režisér hercom nepomohol nijakým nápadom, nechal sa ich trápiť s nehrateľnými replikami.

Robot musí vedieť brániť svoju existenciu, musí spotrebovať menej energie ako sa naň vynakladá, a musí byť schopný cieleného pohybu.

Takmer to vyzerá ako definícia dobrého divadla, na ktoré sa všetci v novej budove tešíme. Debut na činohernej scéne by však podobne ako roboti potreboval trochu poľudštiť.

Činohra SND

Karel Čapek: R.U.R.

Preklad: Ján Štrasser

Dramaturgia a úprava: Darina Abrahámová

Réžia: Ondrej Spišák

Scéna: František Lipták

Kostýmy: Peter Čanecký

Hudba: Michal Novinski

Choreografia: Eva Burdová

Hrajú: Jozef Vajda, Ivana Kuxová, Richard Stanke, Vladimír Obšil, Milan Bahul, Dušan Tarageľ, Marián Geišberg, Zuzana Kocúriková, Ján Koleník, Ján Lupták, Ján Dobrík, Judit Lax

Premiéra 22. apríla 2007, nová budova SND, Sála činohry

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 188
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 813
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 836
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 155
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 677
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 661
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 355
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 196
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 057

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia tvrdia, že podobne kroky neplánujú.

DOMOV

Rakúšania kontroly obhajujú migrantmi, Slováci tomu nerozumejú

Rakúšania stále náhodne kontrolujú.

DOMOV

Esbéeskar môže v obchode šacovať. Ak je to dobrovoľné

Ak zariadenie zapípa, pracovník SBS by mal zákazníka požiadať o blok.

Neprehliadnite tiež

Bazovského fotografie zostali dlho nepovšimnuté. Teraz ich vystavia

SNG predstavuje známeho umelca ako maliara aj ako fotografa.

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Charlesa Mansona.

Clintonová jej vzala slogan. Slávna transgender speváčka mala posledný koncert

Antony Hegartyová si prejavy bývalej kandidátky na prezidenta púšťa desaťkrát denne.

Činnosť Fondu na podporu umenia je výborná, najmä ak ho porovnáme v Maďarsku

V Budapešti dostávajú peniaze umelci a spoločnosti blízke Orbánovej vláde.