KOMUNITNÉ DIVADLO MÁ ZA SEBOU ŽENY S BOHATOU SKÚSENOSŤOU. DOMA I ZA HRANICAMI

Čas, keď nevesty dostávajú krídla

Štyri divadelníčky z rôznych končín sa nedávno stretliv Budmericiach na príprave inscenácie Nevesty. Premiéru chystajú na jar roku 2008 v Rotterdame.

Nevesty v civile: zľava Rosalba, Viera, Mia a Anna.(Zdroj: ARCHÍV ANNY GRUSKOVEJ)


Rosalba, Mia, Viera a Anna sa stretli pred štyrmi rokmi na medzinárodnom festivale komunitných divadiel v Rotterdame. Okrem Anny majú všetky svoje divadlo, sú herečky aj režisérky. Rosalba Rolón, pôvodom Portoričanka, vedie divadlo Pregones v New Yorku. Tvorí ho predovšetkým hispánska komunita ľudí žijúcich v Bronxe. Mia Grijp je Flámka a založila divadlo Sering z ľudí mno­hých národností, rás a vierovyznaní v Antverpách. Viera Dubačová vedie banskobystrické Divadlo z pasáže, kde pracuje s hendikepovanými ľuďmi.

Dramatička a dramaturgička Anna Grusková divadlo nemá, dostala však nápad. „Veľmi sa nám s Vierkou páčilo, čo robia Rosalba s Miou. Nabrali sme odvahu a povedali sme si, že ich oslovíme,“ hovorí. Všetky tri sú podľa nej schopné, skúsené a múdre ženy a ich divadlá majú sociálny rozmer. Napriek tomu, že fungujú v rôznych spoločenských podmienkach a často s neporovnateľnými finančnými možnosťami, sú presvedčené, že majú veľa spoločné.

Najkrajšia zrelosť

Anna vymyslela koncept spoločného predstavenia, ktoré nesie názov Nevesty. Bude hovoriť o ženách, ktoré majú najkrajšiu mladosť za sebou a čaká ich najkrajšia zrelosť. Všetky spája dôležitý predpoklad – skúsenosť. „Rozmer komunitného divadla dáva ich herectvu niečo navyše,“ tvrdí Anna. Necíti sa byť režisérkou v pravom zmysle slova, vznikajúci projekt usmerňuje skôr v dramaturgickej rovine, je spoluautorkou textov a prispieva pohľadom zvonka.

„Komunitné divadlo poskytuje veľa možností, ktoré závisia od spoločenského kontextu, od miesta, kde sa pracuje. Je to univerzálna cesta,“ dopĺňa Rosalba. Viera Dubačová dopĺňa: „Vnímam to tak, že každá z nás je ako keby na ceste a má jasný cieľ – viesť stánok pre istú komunitu ľudí. Núti nás to rozmýšľať a obhajovať ich práva.“

A to je vlastne myšlienka, z ktorej sa odvíja divadelný príbeh troch rôznych žien. Hovoria štyrmi jazykmi a pokúšajú sa ich umelecky využiť. Hľadať spoločný umelecký jazyk je podľa nich náročné, ale nie je to problém. „Inšpirujeme sa realitou, ktorú vyjadrujeme rečou tela. Balansujeme medzi slovom a pohybom. Je to performence, v ktorom je každý pohyb hudbou,“ tvrdí na základe vlastných skúseností Mia.

Ženské dialógy, ktoré sa stali základom umeleckého textu, sa odvíjali aj od príbehu o mužovi, ktorý sa chce oženiť, jeho nádejnej manželke sa však v mysli stále objavujú jeho predchádzajúce nevesty. „Rozprávali sme si zážitky z mladosti, prvé vzťahy, svadby, rozčarovania v láske, rozoberali kontakty s príbuznými. Bolo to také hľadanie identity, či už ľudskej, alebo vyslovene ženskej, spojenej so vzťahom k divadlu a s jeho významom v našom živote. Padlo veľa krásnych slov a zaujíma­vých príbehov,“ hovorí Anna.

Ako dostať krídla

Text, ktorý spísala z množstva materiálu, sa na javisku spracúva v duchu niekoľkých dôležitých kritérií: zachovať poetiku vlastných divadiel a pestrosť jazykov, ktorými herečky hovoria – po španielsky, anglicky, flámsky a slovensky. Nielen v podobe dorozumievacieho nástroja, ale aj ako estetickú hodnotu. V inscenácii nesmie chýbať hudba, spev a tanec, vychádzajúci z ľudskej podstaty.

Každá z herečiek pracuje s vlastným hudobníkom. Hrajú sa s vizualitou rôznych kultúr, napríklad cez tému vzťahu žien k šatám.

„Myslím si, že inscenácia je veľmi intímna,“ hovorí Grusková. „Každá z nás sme sa otvorili, pomenúvali svoje city a hovorili aj o svojich pádoch­. Každý človek je v podstate krehký, je krásne, keď takto nachádzame možnosť, ako dostať krídla.“

„Keď sme vtedy hompáľali nohami v rotterdamskom prístave, došlo mi, že človek ako ja sa môže postaviť na javisko, keď vie, čo chce povedať. Týmto predstavením hovorím, že je veľmi dôležité, aby mal človek svoj život vo vlastných rukách,“ myslí si Viera Dubačová.

Spoločný základ predstavenia vznikol v Bratislave. Protagonistky sú teraz vo svojich divadlách a pracujú individuálne. V Bratislave sa stretnú opäť v lete na videokonferencii, kde si overia, kam sa v tvorbe posunuli. Na jeseň sa chcú predstaviť vo „work in progress“ na festivale v Banskej Bystrici a v decembri zase v newyorskom divadle Pregones. Ozajstnú premiéru inscenácie chystajú na budúci rok tam, kde sa spoznali: chcú ju symbolicky uviesť ako dieťa rotterdamského festivalu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 134
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 003
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 857
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 981
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 605
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 908
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 781
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 090
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 1 948

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Techniku zo základne v Dolnej Krupej žiada ministerstvo vrátiť

Čo robia Noční vlci v Dolnej Krupej.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: V RTVS môže byť ohrozené vysielanie správ

Ľudia v spravodajstve končia, spor o verejnoprávnosť pokračuje.

Stĺpček Jakuba Fila

Ešte sa chceme tváriť, že vlci sú len zvedaví turisti a branci iba obľubujú pohyb?

Tajné služby o Nočných vlkoch mlčia.

Neprehliadnite tiež

Prečo sa tak nenávidíte? Prví diváci nedokázali muzikál West Side Story odsedieť do konca

V legendárnom filme našiel Steven Spielberg vysnívanú tému.

Vladimír Obšil: Telo na javisku prestáva bolieť. Divadlo je zázrak

Parkinsonova choroba mu komplikuje život, ale dostal sa s ňou až k nórskemu kráľovi.

Talianov doháňame v politickom systéme, ale v kine ešte nie

Sorrentinov film Božský je o politikovi spojenom s organizovaným zločinom.

O knihách

Spisovatelia napísali knihy, ako sa im rozpadol vzťah. Nič viac sa o tom nedá povedať

Nicole Krauss trvalo sedem rokov, kým vydala novú knihu