KOMUNITNÉ DIVADLO MÁ ZA SEBOU ŽENY S BOHATOU SKÚSENOSŤOU. DOMA I ZA HRANICAMI

Čas, keď nevesty dostávajú krídla

Štyri divadelníčky z rôznych končín sa nedávno stretliv Budmericiach na príprave inscenácie Nevesty. Premiéru chystajú na jar roku 2008 v Rotterdame.

Nevesty v civile: zľava Rosalba, Viera, Mia a Anna.(Zdroj: ARCHÍV ANNY GRUSKOVEJ)


Rosalba, Mia, Viera a Anna sa stretli pred štyrmi rokmi na medzinárodnom festivale komunitných divadiel v Rotterdame. Okrem Anny majú všetky svoje divadlo, sú herečky aj režisérky. Rosalba Rolón, pôvodom Portoričanka, vedie divadlo Pregones v New Yorku. Tvorí ho predovšetkým hispánska komunita ľudí žijúcich v Bronxe. Mia Grijp je Flámka a založila divadlo Sering z ľudí mno­hých národností, rás a vierovyznaní v Antverpách. Viera Dubačová vedie banskobystrické Divadlo z pasáže, kde pracuje s hendikepovanými ľuďmi.

Dramatička a dramaturgička Anna Grusková divadlo nemá, dostala však nápad. „Veľmi sa nám s Vierkou páčilo, čo robia Rosalba s Miou. Nabrali sme odvahu a povedali sme si, že ich oslovíme,“ hovorí. Všetky tri sú podľa nej schopné, skúsené a múdre ženy a ich divadlá majú sociálny rozmer. Napriek tomu, že fungujú v rôznych spoločenských podmienkach a často s neporovnateľnými finančnými možnosťami, sú presvedčené, že majú veľa spoločné.

Najkrajšia zrelosť

Anna vymyslela koncept spoločného predstavenia, ktoré nesie názov Nevesty. Bude hovoriť o ženách, ktoré majú najkrajšiu mladosť za sebou a čaká ich najkrajšia zrelosť. Všetky spája dôležitý predpoklad – skúsenosť. „Rozmer komunitného divadla dáva ich herectvu niečo navyše,“ tvrdí Anna. Necíti sa byť režisérkou v pravom zmysle slova, vznikajúci projekt usmerňuje skôr v dramaturgickej rovine, je spoluautorkou textov a prispieva pohľadom zvonka.

„Komunitné divadlo poskytuje veľa možností, ktoré závisia od spoločenského kontextu, od miesta, kde sa pracuje. Je to univerzálna cesta,“ dopĺňa Rosalba. Viera Dubačová dopĺňa: „Vnímam to tak, že každá z nás je ako keby na ceste a má jasný cieľ – viesť stánok pre istú komunitu ľudí. Núti nás to rozmýšľať a obhajovať ich práva.“

A to je vlastne myšlienka, z ktorej sa odvíja divadelný príbeh troch rôznych žien. Hovoria štyrmi jazykmi a pokúšajú sa ich umelecky využiť. Hľadať spoločný umelecký jazyk je podľa nich náročné, ale nie je to problém. „Inšpirujeme sa realitou, ktorú vyjadrujeme rečou tela. Balansujeme medzi slovom a pohybom. Je to performence, v ktorom je každý pohyb hudbou,“ tvrdí na základe vlastných skúseností Mia.

Ženské dialógy, ktoré sa stali základom umeleckého textu, sa odvíjali aj od príbehu o mužovi, ktorý sa chce oženiť, jeho nádejnej manželke sa však v mysli stále objavujú jeho predchádzajúce nevesty. „Rozprávali sme si zážitky z mladosti, prvé vzťahy, svadby, rozčarovania v láske, rozoberali kontakty s príbuznými. Bolo to také hľadanie identity, či už ľudskej, alebo vyslovene ženskej, spojenej so vzťahom k divadlu a s jeho významom v našom živote. Padlo veľa krásnych slov a zaujíma­vých príbehov,“ hovorí Anna.

Ako dostať krídla

Text, ktorý spísala z množstva materiálu, sa na javisku spracúva v duchu niekoľkých dôležitých kritérií: zachovať poetiku vlastných divadiel a pestrosť jazykov, ktorými herečky hovoria – po španielsky, anglicky, flámsky a slovensky. Nielen v podobe dorozumievacieho nástroja, ale aj ako estetickú hodnotu. V inscenácii nesmie chýbať hudba, spev a tanec, vychádzajúci z ľudskej podstaty.

Každá z herečiek pracuje s vlastným hudobníkom. Hrajú sa s vizualitou rôznych kultúr, napríklad cez tému vzťahu žien k šatám.

„Myslím si, že inscenácia je veľmi intímna,“ hovorí Grusková. „Každá z nás sme sa otvorili, pomenúvali svoje city a hovorili aj o svojich pádoch­. Každý človek je v podstate krehký, je krásne, keď takto nachádzame možnosť, ako dostať krídla.“

„Keď sme vtedy hompáľali nohami v rotterdamskom prístave, došlo mi, že človek ako ja sa môže postaviť na javisko, keď vie, čo chce povedať. Týmto predstavením hovorím, že je veľmi dôležité, aby mal človek svoj život vo vlastných rukách,“ myslí si Viera Dubačová.

Spoločný základ predstavenia vznikol v Bratislave. Protagonistky sú teraz vo svojich divadlách a pracujú individuálne. V Bratislave sa stretnú opäť v lete na videokonferencii, kde si overia, kam sa v tvorbe posunuli. Na jeseň sa chcú predstaviť vo „work in progress“ na festivale v Banskej Bystrici a v decembri zase v newyorskom divadle Pregones. Ozajstnú premiéru inscenácie chystajú na budúci rok tam, kde sa spoznali: chcú ju symbolicky uviesť ako dieťa rotterdamského festivalu.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 197
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 481
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 339
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 884
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 792
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 682
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 485
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 450
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 217
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 130

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

PLUS

Takto očividne kradnúť, to sa vymyká zvyklostiam, hovorieval Dzurinda

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

KOMENTÁRE

Počet superstarostov sa zvýšil o sto percent

Raslavický starosta je nový Vlado Ledecký.

Neprehliadnite tiež

Nové Káčerovo lahodí oku. Pravé dobrodružstvo však neukázalo

Animované seriály za tridsať rokov vyrástli. Musia si to uvedomiť aj disneyovky.

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.