KOMUNITNÉ DIVADLO MÁ ZA SEBOU ŽENY S BOHATOU SKÚSENOSŤOU. DOMA I ZA HRANICAMI

Čas, keď nevesty dostávajú krídla

Štyri divadelníčky z rôznych končín sa nedávno stretliv Budmericiach na príprave inscenácie Nevesty. Premiéru chystajú na jar roku 2008 v Rotterdame.

Nevesty v civile: zľava Rosalba, Viera, Mia a Anna.(Zdroj: ARCHÍV ANNY GRUSKOVEJ)


Rosalba, Mia, Viera a Anna sa stretli pred štyrmi rokmi na medzinárodnom festivale komunitných divadiel v Rotterdame. Okrem Anny majú všetky svoje divadlo, sú herečky aj režisérky. Rosalba Rolón, pôvodom Portoričanka, vedie divadlo Pregones v New Yorku. Tvorí ho predovšetkým hispánska komunita ľudí žijúcich v Bronxe. Mia Grijp je Flámka a založila divadlo Sering z ľudí mno­hých národností, rás a vierovyznaní v Antverpách. Viera Dubačová vedie banskobystrické Divadlo z pasáže, kde pracuje s hendikepovanými ľuďmi.

Dramatička a dramaturgička Anna Grusková divadlo nemá, dostala však nápad. „Veľmi sa nám s Vierkou páčilo, čo robia Rosalba s Miou. Nabrali sme odvahu a povedali sme si, že ich oslovíme,“ hovorí. Všetky tri sú podľa nej schopné, skúsené a múdre ženy a ich divadlá majú sociálny rozmer. Napriek tomu, že fungujú v rôznych spoločenských podmienkach a často s neporovnateľnými finančnými možnosťami, sú presvedčené, že majú veľa spoločné.

Najkrajšia zrelosť

Anna vymyslela koncept spoločného predstavenia, ktoré nesie názov Nevesty. Bude hovoriť o ženách, ktoré majú najkrajšiu mladosť za sebou a čaká ich najkrajšia zrelosť. Všetky spája dôležitý predpoklad – skúsenosť. „Rozmer komunitného divadla dáva ich herectvu niečo navyše,“ tvrdí Anna. Necíti sa byť režisérkou v pravom zmysle slova, vznikajúci projekt usmerňuje skôr v dramaturgickej rovine, je spoluautorkou textov a prispieva pohľadom zvonka.

„Komunitné divadlo poskytuje veľa možností, ktoré závisia od spoločenského kontextu, od miesta, kde sa pracuje. Je to univerzálna cesta,“ dopĺňa Rosalba. Viera Dubačová dopĺňa: „Vnímam to tak, že každá z nás je ako keby na ceste a má jasný cieľ – viesť stánok pre istú komunitu ľudí. Núti nás to rozmýšľať a obhajovať ich práva.“

A to je vlastne myšlienka, z ktorej sa odvíja divadelný príbeh troch rôznych žien. Hovoria štyrmi jazykmi a pokúšajú sa ich umelecky využiť. Hľadať spoločný umelecký jazyk je podľa nich náročné, ale nie je to problém. „Inšpirujeme sa realitou, ktorú vyjadrujeme rečou tela. Balansujeme medzi slovom a pohybom. Je to performence, v ktorom je každý pohyb hudbou,“ tvrdí na základe vlastných skúseností Mia.

Ženské dialógy, ktoré sa stali základom umeleckého textu, sa odvíjali aj od príbehu o mužovi, ktorý sa chce oženiť, jeho nádejnej manželke sa však v mysli stále objavujú jeho predchádzajúce nevesty. „Rozprávali sme si zážitky z mladosti, prvé vzťahy, svadby, rozčarovania v láske, rozoberali kontakty s príbuznými. Bolo to také hľadanie identity, či už ľudskej, alebo vyslovene ženskej, spojenej so vzťahom k divadlu a s jeho významom v našom živote. Padlo veľa krásnych slov a zaujíma­vých príbehov,“ hovorí Anna.

Ako dostať krídla

Text, ktorý spísala z množstva materiálu, sa na javisku spracúva v duchu niekoľkých dôležitých kritérií: zachovať poetiku vlastných divadiel a pestrosť jazykov, ktorými herečky hovoria – po španielsky, anglicky, flámsky a slovensky. Nielen v podobe dorozumievacieho nástroja, ale aj ako estetickú hodnotu. V inscenácii nesmie chýbať hudba, spev a tanec, vychádzajúci z ľudskej podstaty.

Každá z herečiek pracuje s vlastným hudobníkom. Hrajú sa s vizualitou rôznych kultúr, napríklad cez tému vzťahu žien k šatám.

„Myslím si, že inscenácia je veľmi intímna,“ hovorí Grusková. „Každá z nás sme sa otvorili, pomenúvali svoje city a hovorili aj o svojich pádoch­. Každý človek je v podstate krehký, je krásne, keď takto nachádzame možnosť, ako dostať krídla.“

„Keď sme vtedy hompáľali nohami v rotterdamskom prístave, došlo mi, že človek ako ja sa môže postaviť na javisko, keď vie, čo chce povedať. Týmto predstavením hovorím, že je veľmi dôležité, aby mal človek svoj život vo vlastných rukách,“ myslí si Viera Dubačová.

Spoločný základ predstavenia vznikol v Bratislave. Protagonistky sú teraz vo svojich divadlách a pracujú individuálne. V Bratislave sa stretnú opäť v lete na videokonferencii, kde si overia, kam sa v tvorbe posunuli. Na jeseň sa chcú predstaviť vo „work in progress“ na festivale v Banskej Bystrici a v decembri zase v newyorskom divadle Pregones. Ozajstnú premiéru inscenácie chystajú na budúci rok tam, kde sa spoznali: chcú ju symbolicky uviesť ako dieťa rotterdamského festivalu.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 968
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 160
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 726
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 114
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 414
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 412
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 307
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 169
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 148
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Činnosť Fondu na podporu umenia je výborná, najmä ak ho porovnáme v Maďarsku

V Budapešti dostávajú peniaze umelci a spoločnosti blízke Orbánovej vláde.

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Charlesa Mansona.

Clintonová jej vzala slogan. Slávna transgender speváčka mala posledný koncert

Antony Hegartyová si prejavy bývalej kandidátky na prezidenta púšťa desaťkrát denne.

Zomrel Vladimír Petrík, múdry skeptik slovenskej literatúry

Napĺňali ho mladí autori, ktorí sa vracali k starým témam.