Po krátkom zvuku krokov sa rozoznie šamanský pochodový rytmus a nezameniteľný hlas vám ako prvé hodí do uší slová „Sme pozemskí votrelci“.
Ostrý rozbeh z úvodnej Earth Intruders prejde do lodných sirén a dunivého elektronického beatu s pritakávajúcimi fanfárami dychových nástrojov vo Wanderlust. Pauzy sa nekonajú, desať skladieb sa prestrieda na jednej veľkej ploche. Vitajte na planéte Volta – novom albume Björk, ktorý sa začal predávať od minulého týždňa.
Prvé dva volty
Vznik šiestej štúdiovej nahrávky Björk po trojročnej pauze naštartovali dva nehudobné zážitky – návšteva Indonézie a koniec materskej dovolenky.
„Klamala by som, keby som tvrdila, že Volta nie je istá reakcia na stav dnešného sveta. Pred rokom som bola na pozvanie Unicefu v Indonézii, na miestach, kde udrela vlna cunami najsilnejšie. Ľudia stále vyhrabávajú mŕtve telá a kosti,“ spomína speváčka v rozhovore pre hudobný server Pitchfork.
Okrem traumatického zážitku získala Björk aj voľný čas. Jej dcéra začala chodiť do škôlky a mamu už prestalo baviť sedieť doma a robiť hudbu osamote za laptopom.
Kto sa postaral o zábavu?
Len málokde inde sa zíde pokope toľko rôznych osobností ako po boku Björk. Islandská diva dokáže spojiť nespojiteľné – tentoraz popového producenta Timbalanda s dychovou sekciou, hardcorovými bubeníkmi, baladickou naliehavosťou hlasu šansoniéra Antonyho, čínskou lutnistkou a Afričanmi drnkajúcimi na tradičnú koru i nástroje domáckej výroby.
Funguje to pokope a zároveň je to stále veľmi osobný svet Björk. Zmestia sa do neho burcujúce výzvy typu „Zdvihni svoju vlajku!“ rovnako ako sugestívna uspávanka „Prenes sa cez smútok dievča“. Volta je skrátka energická i nežná zároveň.
Druhú hlavnú postavu – producenta – obsadil Timbaland, muž podpísaný pod nahrávkami mnohých súčasných hviezd r’n’b alebo hip hopu: „Poznáme sa dlho a už niekoľkokrát sme sa bavili, že niečo spravíme. Po dvoch serióznych albumoch som si povedala: Okej, ale kde je zábava? Tak som mu zavolala,“ hovorí Björk. „Za tri hodiny sme bez prípravy zimprovizovali sedem skladieb. Potom šiel robiť pre Justina Timberlaka. Nemal čas, no mohla som sa vyhrať s výslednou podobou albumu.“
Okrem Timbalanda sú tu ešte ďalšie kľúčové postavy. S baladickým spevákom Antonym si Björk strihla dva duety. Zaujímavý je najmä Dull Flame Of Desire, v ktorom si prehadzujú báseň Fiodora Ťutčeva (nečakaný citát z kultového artfilmu Andreja Tarkovského Stalker). Nie je to klasický love song, ale gradujúci dialóg výrazných hlasov s pradúcou dychovou sekciou.
Práve desať Islanďaniek s dychovými nástrojmi najvýraznejšie osviežuje zvuk. Šikovne podfarbujú rôzne nálady v niekoľkých skladbách.
Namiesto happy endu
„Ľudská rasa je len kmeň. Musíme tomu čeliť a prestať s náboženskými táraninami. Veľa ľudí už je z nich unavených. Sme pohania. Poďme iba pochodovať,“ tvrdí Björk. Provokujúce slová pripomínajú Madonnu. Našťastie tu ešte stále ide viac o hudbu než o šoubiznisové gestá.