BRATISLAVA 28. mája (SITA) - Francúzsky režisér, pedagóg a filmový teoretik Alain Bergala príde na XV. medzinárodný filmový festival Artfilm predstaviť sekciu snímok La French Touch. Zostavovateľ nesúťažnej prehliadky povedie 28. júna aj odborný seminár Úloha herca v akte filmovej tvorby.
V sekcii La French Touch uvedú sedem francúzskych snímok, ktoré ponúknu pohľad na meniacu sa úlohu herca vo vytváraní filmu. Okrem toho, že sa filmy vyznačujú moderným poňatím, ich spoločnou črtou je aj charakteristický vzťah k hercovi, ktorý sa dá nazvať French Touch. "Výber filmov dáva možnosť urobiť si vcelku správny obraz o veľkých mutáciách, akými prešiel francúzsky film, čo sa týka estetiky a mizanscény hercov po Novej vlne," uviedol Bergala. Prostredníctvom snímok, ktoré vybral do svojej sekcie, predstaví hlavných aktérov jednotlivých hereckých generácií vo Francúzsku. Do tridsiatych rokov divákov zavedie film Boudu sauvé des eaux (1932) v réžii Jeana Renoira. Tohto režiséra priblíži aj krátky dokument Gisele Braunberger La Direction d'acteurs par Jean Renoir (1966). V snímke A nos amours (1983) vyznie dokonalosť systému Maurica Pialata v osemdesiatych rokoch, keď sa na scéne objavili noví herci ako Sandrine Bonnaire. Generácia Desplechin priniesla v deväťdesiatych rokoch nové telá a nové spôsoby prejavu a pohybu. Z tohto obdobia premietnu filmy La Haine (1995) Mathieua Kassowitza a Ponette (1996) Jacquesa Doillona. Nové tisícročie, ktoré sprevádzal príchod novej teatrality a slangov, bude reprezentovať film L´Esquive (2003) režiséra Abdela Kechicheho o mladých imigrantoch z predmestia. Najnovšia snímka A tout de suite (2004) Benoita Jacquota ukáže, akú zmenu priniesli malé digitálne kamery vo vzťahu k hercovi.
Alain Bergala pracuje ako lektor na Univerzite Paríž III, pričom je vedúcim Katedry kultúry a filmovej analýzy na La Fémis. Siedmy rok vedie kolekciu DVD L´Eden cinéma, ktorá slúži na vyučovanie o filme. Napísal viaceré články a knihy o filme venované Godardovi, Rosselinimu a iným. V rokoch 2000 až 2002 bol hlavným poradcom ministerstva školstva v oblasti filmu, na podnet čoho napísal knihu L´hypothese cinéma. Popritom režíroval niekoľko filmov pre televíziu a kino, predovšetkým o umení. Bergala bol taktiež šéfredaktorom a riaditeľom knižných kolekcií vo filmovom mesačníku Cahiers du cinéma.