Môže sa to zdať minimálne streštený nápad, ale keď sa na nás rúti život ako živelná lavína, dá sa jej príjemne vyhnúť: vymyslieť si niečo totálne mimo, vložiť do toho celú energiu, aj keď sú to už len úlomky. Tie zásadné životné dilemy sa vyriešia popri tom. Takto inštinktívne sa zachovala štyridsiatnička Júlia (Iva Bittová) v novom filme Alice Nellis Tajnosti. Nedávno mal premiéru v Česku a neobíde ani slovenské kiná.
Iva na plátne žiari
Júliine dilemy sú ťaživé, hoci jej život vyzerá ako pod ochrannými krídlami šťastnej hviezdy. Avšak to už poznáme - s filmami či bez nich: obaly a luxusné ulity sú len začiatok.
Júlia v sebe dusí veľa otázok naraz: dať šancu schúlenému embryu v brušku, ako sa odstrihnúť od nezrelého milenca, čo s manželom v podaní Karla Rodena, ktorý nemá chuť milovať sa v domácej spálni? A, samozrejme, tá najzásadnejšia otázka znie: Čo so sebou?
Mohla by to byť veľká depka, ale aj vďaka Ive Bittovej, ktorá vkladá do postavy potrebnú nehu a odvahu, je účinok filmu opačný. Alice Nellis tvrdí, že ani na chvíľu jej nenapadlo obsadiť do hlavnej postavy niekoho iného. „Ona na plátne žiari,“ hovorí Nellis v rozhovore pre Lidové noviny o Bittovej.
„Čo keby som si kúpila piano?“ uvažuje Júlia v novom luxusnom byte. Impulz na tento nápad prichádza zvonka, z televízneho spravodajstva, kde oznamujú úmrtie Niny Simone. Zdá sa to ako únik, no nakoniec sa to ukáže ako jedna z ciest.
Vygooglovať si predaj piana je ľahučká vec, ale dostať sa k nemu nie je také jednoduché a pohodlné ako jazda autom s GPS. Každý krok k pianu odvíja zo zamotaného Júliinho klbka ďalšie centimetre tajností.
Hlavná postava stretáva ľudí, ktorí sú niťou k stretnutiam so sebou samou. S hladom v očiach sa pozerá na pár zmietajúci sa vo vášni ako v tangu, postupne sa približuje cudzincovi - predavačovi klavírov, aby si navzájom obaja sňali masky. Najskôr opatrne, potom bezstarostne, láskyplne, bez sľubov, ako na pikniku s prízrakom.
Piano má len zástupnú funkciu. Niečoho, čo nazývame šťastie, hoci to nemusí byť to správne slovo. Niečoho, čo v navonok príjemne zabehanom živote chýba. „Ona potrebuje mať túžbu,“ hovorí o hlavnej hrdinke Alice Nellis.
Vtipne so Slovenkami
Po skúsenostiach s režisérkinými predchádzajúcimi filmami Ene Bene a Výlet nebude divák vedľa, ak očakáva ľudský humor. „Život je v zásade absurdný, aj tie najtragickejšie situácie v sebe nesú nejakú absurditu, na ktorej sa dá smiať, ktorej sa môžeme chytiť, aby sme to prežili,“ uvažuje režisérka. Rovnako ako vo Výlete, nechýba ani tu vedľajšia postava blondíny zo Slovenska.
Tajnostiam sa darí. Po týždni v kinách sa v rebríčku usadili na druhom mieste, hneď za Spider-Manom 3. Na treťom mieste sú Vratné lahve Jana Svěráka, čo je vtipné vzhľadom na to, že Jan Svěrák je aj producentom Tajností.
Jeden z dôvodov úspechu Tajností je iste aj v tom, že netreba mať štyridsať ani krízu stredného veku, aby divák nepoznal tú neuhasiteľnú túžbu kúpiť si piano. Odrazu. Dnes. Hneď teraz.
Herečka Iva Bittová
Iva Bittová je známa ako speváčka a huslistka, ale vo filme nevystupuje prvýkrát.
V Ružových snoch (1976) Dušana Hanáka hrala mladú cigánku Jolanku, do ktorej sa zamiluje Jakub (Juraj Nvota).
Nasledovala rola v Balade pre banditu (1978) od Vladimíra Sísa.
V 90. rokoch hrala vo filme Neha Martina Šulíka.
Pred takmer štyrmi rokmi sa na plátnach kín objavila v českom filme nominovanom na Oscara Želary od Onřeja Trojana.
Účinkuje v divadelných aj tanečných projektoch.
„Patrí k tým šťastne kreatívnym ľuďom, ktorí si cestu k sebavyjadreniu nájdu vždy – keď nemôžu ísť tadiaľto, pôjdu inakadiaľ, nájdu si iný výrazový prostriedok,“ povedala o Bittovej režisérka Tajností Alice Nellis.
Autor: Praha - Bratislava