levelu, akceptovateľného aj pre, prepytujem, náročného poslucháča. To, čo nahrali na čerstvý album Ultima Rumba, by mohlo pokojne odznieť aj na Bratislavských jazzových dňoch, čím vôbec nechcem povedať, že to nie je hudba na tancovanie.
Mango Molas hrá karibskú a brazílsku hudbu mimoriadne štýlovo a prerod v ich orientácii prišiel príchodom klávesistu, skladateľa, producenta a aranžéra Rolanda Kánika. „Vnímal som to predovšetkým ako záchranu kapely,“ hovorí Martin Lopez Vlašič, skladateľ, textár, spevák, gitarista a kapelník Mango Molas. „Niežeby sa kapela rúcala, ale nezdalo sa mi, že sa vyvíja tak, ako by mala. Stretnutie s Rolandom bolo osviežením, výborne sa nám takto v dvojzáprahu spolupracuje.“
Treba ísť ďalej
Mango Molas sa novým albumom priklonili k typu poslucháča, ktorý ocení muzikantské „vychytávky“, bohatý hudobný jazyk, vklad tuzemských aj exotických hostí vrátane speváčky Yvonne Sanchez, či našej soulovej divy Tiny. Teda človeka, ktorý počúva pozornejšie. „Vôbec sa nebojím, že stratíme starších poslucháčov,“ hovorí Martin Vlašič. „Ani skladby na prvom albume sme nerobili s nejakým zištným úmyslom zapáčiť sa. A keď sa nám s novým repertoárom podarí vystúpiť aj na nejakom džezovom festivale, budeme len radi. Nový album sme vydali tri roky po debute a dospeli sme názorovo aj muzikantsky. Obdobie, keď mladí ľudia pod pódiom poskakovali na naše afrorytmy, bolo jedným úsekom života. Pekné, ale musíme ísť ďalej.“
Bye, Afrika
Už v období, keď prišiel do kapely Roland Kánik, sa Mango Molas lúčili s africkými vplyvmi a smerovali k stredo- a juhoamerickej hudbe. Samého ho to ovplyvnilo natoľko, že sa stal veľkým a vzdelaným fanúšikom latinohudby ( aj iných vecí z tohto teritória, napríklad rumu Havana Club). Jeho salsový klavír je, podobne ako výkony celej skupiny, úplne štýlový. „Mne to takto vyhovuje,“ hovorí. „Pochopil som, že džez nikdy nebudem vedieť tak ako Lubo Šrámek, tak som si našiel svoje teritórium.“
Aj punk vznikol v Británii
Členovia Mango Molas sa síce narodili u nás (s výnimkou perkusionistu Eddyho Portellu, ktorý je Peruánec), ale latino je ich druhým jazykom. Publicista Martin Chrobák to v recenzii prirovnal k lingvistovi, ktorému sa v cudzej reči aj sníva. Existujú názory (a naozaj nepochádzajú len od SNS), že by každý mal hrať v duchu vlastnej tradície. „Hudba nemá hranice ani zákony, prečo by som nemohol hrať latinskoamerickú hudbu, keď sa mi páči,“ hovorí Martin Vlašič. „Podľa mňa sú to pesničky, ktoré by sa dali hrať aj pri ohni po trampsky s jednou gitarou. My sme si zvolili kubánsky a brazílsky aranžmán. Táto hudba je medzinárodná ako blues, po celom svete sú kapely, ktoré hrajú salsu a brazílsku hudbu. Veď koľko je tu punkových kapiel a punk tiež pochádza z Británie. Inak, ani salsa nie je pôvodný kubánsky žáner, vznikla v New Yorku a na Floride, keď sa hudba kubánskych emigrantov zmiešala s džezom a bielou hudbou a potom si ju obľúbili aj na Kube. Takže, čo je vlastne pôvodné?
Album Mango Molas skupina pokrstí dnes o 21.00 v bratislavskom klube Charlie, pri tejto príležitosti zahrá kompletný koncert, na ktorý pozýva svojich fanúšikov. Krstným otcom bude prominentný džezový klavirista a ctiteľ latinskoamerickej hudby Pavol Bodnár.