Nečakajme, že to bude rýchlo a že to bude automatické. „Že bude u nás nový Spider–Man, s tým môžete počítať vždy. Ale či sem príde Zlatá palma, to sa nevie nikdy,“ hovorí Anton Ondrejka, programový riaditeľ distribučnej spoločnosti Spi International.
Festival v Cannes považuje za najdôležitejšie miesto na uzatváranie zmlúv a nákup filmov. Dá sa ich odtiaľ priniesť aj päťdesiat. Pri filmoch priamo zo súťaže však musia byť naši distribútori opatrní. Aj keď získali cenu. „Sme malá krajina, artové filmy, ako napríklad víťaz z Rumunska, sú u nás neziskové. Chodí na ne len okolo tisíc divákov – ak ich sem niekto privezie, tak len viac–menej z prestíže,“ vraví Ondrejka.
Viac zaujíma Oscar
Pritom sa vraj nedá jednoznačne povedať, čo do kina láka najviac. „Raz pritiahne meno režiséra a hercov, inokedy zas téma, ak nám Slovákom niečo hovorí. Festivalové ocenenie nerozhoduje, naši diváci zareagujú skôr na Oscara. Napríklad film Kráľovná by sme mohli začať premietať ešte minulú jeseň, tesne po jeho úspechu v Benátkach – ale tušili sme, že má oscarový potenciál, a tak sme radšej ešte chvíľu počkali.“
Tam sa však ešte úvahy o návštevnosti nekončia, jej nevyspytateľnosť zamotáva slovenský vkus. „Zoberme si oscarovú Malú Miss Sunshine alebo Malé deti – u nás boli neúspešné. Naopak, dá sa čakať, že veľký úspech budú mať filmy, ktoré mali v Cannes najhoršie recenzie, napríklad Tarantinov Death Proof,“ uvažuje Ondrejka.
Spi International rokuje o nákupoch niektorých filmov zo súťaže v Cannes. Či však kúpi práva aj pre Slovensko, nie je isté. Možno sa rozhodne len pre okolité krajiny, kde je divácky potenciál väčší.
Katastrofy a kompromisy
Spoločnosť Palace Pictures má zopár súťažných filmov v programe už teraz. Medzi nimi i Tarantina, Wong Kar Waia a pripravuje aj Kusturicu. Dohodla si ich ešte pár mesiacov pred festivalom. Programový manažér Igor König nevie, či už niekto zo slovenských distribútorov rozbehol kúpu víťazného filmu 4 mesiace, 3 týždne a 2 dni. „Viem si však predstaviť, že by k nám prišiel – ale len na pár kópiách a do klubových sál. Na kúpu rumunského filmu by sa už dala žiadať aj podpora z európskych fondov,“ vraví.
Aj on má však skúsenosti, že na artový film príde ešte menej ľudí, ako by sa dalo odhadnúť. „Kniha rekordov Šutky, to bola katastrofa. Viac ako štyristo ľudí ju nevidelo. Nepokryli sa ani náklady na kúpu práv a výrobu titulkov,“ hovorí König.
Čakanie na Zlatú palmu (mimochodom, ešte sme nevideli ani tú minuloročnú – Vietor sa zdvíha prinesie Asociácia slovenských filmových klubov v septembri) môže byť dlhé. Už na budúci týždeň sa však premietne film Zodiac, v Cannes mal veľmi dobré ohlasy, hoci odišiel bez ceny. A o dva týždne neskôr príde aj nesúťažná Dannyho trinástka.
Oba filmy má v programe Continental Film. Aj oni by boli radi, keby bolo u nás nekomerčných filmov viac a keby prišli skôr. Jana Studená vysvetľuje: „Pri menších filmoch však väčšinou musíme čakať, kým sa odpremietajú v Česku. Výroba nových kópií je drahá, u nás by sa nezaplatila. Na Slovensku je príliš malý trh a my, bohužiaľ, musíme robiť kompromisy.“