Bob Lee Swagger, hrdina Pulitzerovou cenou ocenenej série knižných trilerov a bestselerov Stephena Huntera Point of Impact, Black Light, Time to Hunt, The 47th Samurai (vyjde koncom tohto roka), si hľadal cestu na plátna kín dlho.
Najprv ho mal stvárniť Keanu Reeves, ale ostrostrelec napokon našiel svoju filmovú tvár v podobe Marka Wahlberga.
Napriek fúre zaujímavých mien (réžia, kamera, hudba i obsadenie) je však výsledok prinajmenšom sporný. Antoine Fuqua akoby rezignoval na úsilie vytvárať svoj osobitý odraz sveta a iba sa opájal vlastným dynamickým štýlom. Veď od Training Day (2001) sa jeho typický filmový jazyk ukázal funkčný a efektívny azda len pri dokumente o koncerte k storočnici blues Lightning in a Bottle (2004).
V prípade Ostreľovača jednoznačne víťazí forma, obsah je druhoradý. Jonathan Lemkin sa podieľal na predlohách k filmom Diablov advokát, Smrtonosná zbraň 4, Červená planéta a ani jeho scenár k Ostreľovačovi nijako nevybočuje z mierneho podpriemeru nenáročného komerčného filmu: lineárny, s plytkými postavami, ľahko odhadnuteľným dejom a patetickým vlastenectvom namiesto skutočných citov.
Pritom námet je zaujímavý a veľmi sľubný, podobne ako akčný začiatok filmu. No kým v Hunterových románoch je Swagger veteránom z Vietnamu a pôsobí v iných spoločenských podmienkach, presun do súčasnosti sa celkom nevydaril.
Veteráni z Vietnamu možno mali v ére hippies nárok na ideály, no dnešný elitný americký vojak – idealista je absolútne nerealistický. Tobôž ak sa takejto látky chopí Fuqua a oblečie ju do šatočiek svojho drsného strihu, čím slabý scenár nepremení na dobrý film, ale len zdôrazní všetky nedostatky, rezervy a chyby. Výsledok je chladný a odcudzený. Ešte aj hercom chýba drajv, akoby sa spoliehali na to, že réžia, kamera, svietenie a strih urobia všetku prácu za nich. Wahlbergov Swagger nie je ten typ hrdinu, ktorého si diváci zamilujú. Nemajú totiž prečo.
Ba čo viac – fuquovská drsná naturalistická forma bez náznaku humoru v spojení s hlúpou predlohou, ktorá samu seba berie smrteľne vážne, nedokážu diváka strhnúť, len ho striedavo nudia až k driemotám – otrockou opisnosťou, vedúcou až k zastavovaniu rozprávania alebo rozosmievajú prepiatym patriotizmom i naivitou.
Jedno je však, našťastie, isté: neurazia ho podceňovaním ani servilným podkladaním sa mu. Fuquov filmový Shooter síce nie je ukážkou filmárskeho kumštu, no predsa len predstavuje solídne remeslo (hoci poznačené rutinou) a ako taký, skrátka, je stráviteľnou zábavou pre všetkých nenáročných.
Náročnejší predsa len dajú prednosť originálu z roku 1975 – Pollackovým Trom dňom Kondora.
Ostreľovač (Shooter)
USA-Kanada 2007, 124 min
Réžia: Antoine Fuqua
Hrajú: Mark Wahlberg, Michael Peňa, Danny Glover
Premiéra v SR: dnes