Ženami sa nerodíme. Ženami sa stávame. Spisovateľka a šéfredaktorka Harper ’s Bazar Barbara Nesvadbová mantru feministiek obmieňa: „Beštiou sa žena nerodí. Beštiou sa žena stáva.“ Samozrejme, za výdatnej inšpirácie mužským správaním
Práve tejto téme sa venuje nový film českej režisérky Ireny Pavláskovej Bestiář. Snímky s podobnou „filozofiou“ sa o svoje verné publikum nemusia báť.
Carrie Bradshaw zo Sex in the City či Bridget Jones od Helen Fielding sa nestali ikonami pre svoje neodolateľné telesné miery a osobnostné charakteristiky, ale vďaka vybrúseným ironickým postrehom na seba, mužov a všetko medzi tým. U nás sa na účet partnerských vzťahov s čitateľským úspechom baví Maxim E. Matkin, v českom prostredí sú to bestselleroví autori Michal Viewegh či Barbara Nesvadbová.
Obaja sú už sfilmovaní, v slovenských kinách sa objavil Renčov Román pre ženy podľa Vieweghovej knižky, od štvrtka sa v slovenských kinách randí podľa Nesvadbovej. V jej Bestiáři sa vysokoškoláčka Karolína (Danica Jurčová) zamiluje do očarujúceho, no podozrivo tajomného Alexa (Karel Roden).
„Ty chceš toho priveľa. Lásku, vášeň aj intelekt. 3 in 1. Na to máš šampón,“ radí jej kamarátka. Ale atraktívna Karolína verí ... a sklame sa. Preto sa rozhodne konať ako muži. Ako beštia.
Niet momentu, keď by ju niekto nebalil a ona neprotestuje. Každého má na niečo - ministra na večere v snobských reštauráciách, farmára na sex medzi dobytkom a spolužiaka na poznámky z prednášok. Diváka to baví, presne do tej miery, do akej si dokáže vychutnať červenú knižnicu.
Karolína je aj rozprávačom. A tu je najväčší problém. Keby dobrodružstvá v jej lone, ktoré rovnako ako eskalátory v hypermarkete nepoznajú koniec, kompenzovali duchaplné vnútorné monológy s prímesou trpkosti aj pohladenia v jednom, snáď by sa to nejako dalo zniesť. Ale nedeje sa, sarkastického inteligentného ženského vtipu je málo, myšlienky (“Len čo raz vyslovíš pochybnosť, stane sa pravdou“) otravujú posolstvami a la Paulo Coelho a podobní radcovia na leštenie karmy.
Viac než predošlé filmy režisérky Ireny Pavláskovej (Čas dluhu a Čas sluhů) s obeťou a neskôr manipulátorkou Ivanou Chýlkovou pripomína Bestiář Renčov Román pre ženy. Počas dvoch hodín nájde divák dosť voľného času odpovedať si aj na vtieravú otázku: Ktorý film z tých dvoch je horší?
Podobností medzi oboma je hŕba. Mladú naivku hrá Slovenka, úspešného neverného chlapa Marek Vašut a prostredie, v ktorom hlavná hrdinka pracuje, je redakcia ženského časopisu. Do toho sa pletú aj reminiscencie na Krásku v nesnázích - mix Prahy, Vltavy, talianskej scenérie a životný štýl zbohatlíkov českým režisérom očividne učaroval. Samozrejme, ak sú cieľovým publikom stredoškoláčky a čerstvé vysokoškoláčky, je uvedená otázka bezpredmetná.
A ostatné (ženské) vekové kategórie? Snáď postačí úvodná scéna zoznámenia Karolíny s Alexom.
Strhne sa búrka, Karolíne vyvráti červený dáždnik, papiere z diplomovky sa jej rozletia, v minisukni cupitá za nimi a jeden nájde pod Alexovou nohou. Ako reklama na voňavku z Avonu je to dokonalé.
Bestiář. Česko, 2007, 113 min
Réžia: Irena Pavlásková. Námet: Barbara Nesvadbová na motívy rovnomennej knihy. Scenár: Irena Pavlásková, Barbara Nesvadbová. Kamera: F. A. Brabec
Hrajú: Danica Jurčová, Karel Roden, Marek Vašut, Tomáš Matonoha, Jitka Čvančarová
Premiéra v SR: 7. júna