„Moje diela sú verbálne takmer nepostihnuteľné,“ hovorí maďarský výtvarník Balázs Kicsiny. Maďarsko reprezentoval na Bienále v Benátkach roku 2005. O dva roky neskôr je jeho Pokus o domestikáciu v synagóge šamorínskej At Home Gallery pokračovaním a zavŕšením výtvarného programu, ktorý sa zrodil počas jeho niekoľkoročného pobytu na Britských ostrovoch.
Podstatu projektu tvoria dve prisvojenia: voľná parafráza historických, katastrofických malieb Edvinga Longa z viktoriánskeho obdobia Anglicka a uchopenie skutočného príbehu potápača Williama Walkera z Winchestru zo začiatku minulého storočia, ktorý šesť rokov trvajúcou fyzickou prácou v podzemí zachránil základy miestnej katedrály. Kicsiny v katedrále vo Winchestri spojil odev záchrancu - potápača Walkera s rúchom miestnych kňazov a následne ich premiestnil do metafyzickej kompozície na prízemí Ludwigovho múzea v Budapešti.
Bývalé šamorínske sakrálne priestory ho priviedli k absurdnému pokusu o navigáciu kňazov - potápačov pripevnených k spoločnému páru lyží, ale pohybujúcich sa v opačnom smere. Figúry Balázsa Kicsinya - asi to bude šťastnejšie pomenovanie ako inštalácia – prechádzajú premenou v rovine atribútov alebo odevov, ktoré symbolizujú rôzne povolania, ale vždy zachovávajú aj predchádzajúcu identitu. Do popredia stavia činnosti, ktoré zaznamenali množstvo úspechov i neúspechov pri ochrane a záchrane ľudského života, navigácie či zvádzania ľudskej mysle a ducha.
Jeho figúry si napriek svojej realistickosti a bezprostrednému kontaktu s divákom zachovávajú veľkú mieru zovšeobecnenia a anonymitu, nemajú dotvorenú tvár ani ruky - sú potlačené všetky znaky individuálnosti. Figúry pôvodne potápačov - kňazov, dnes už letiskových navigátorov odmietajú sakralizáciu muzeálneho diela.
O aké zdomácnenie sa pokúša Balázs Kicsiny v Šamoríne? Prečo umiestnil do synagógy veľké figúry? A prečo majú po potápačskom, kňazskom rúchu teraz odev letiskových navigátorov a v rukách ich navigačný nástroj?
Svojím Pokusom o domestikáciu akcentuje chýbajúci prvok, v prípade šamorínskej synagógy absenciu navigátora, náboženskej obce, samotných Židov. Preto tie protichodné znamenia navigátorov, i neistý cieľ postupu diváka vo výstavnom priestore. Pokus o domestikáciu je zložitý pokus o premiestnenie komplexu spomienok i myšlienok, ako aj skutočných príbehov významných pre iné kultúrne oblasti do iného socio-kultúrneho prostredia a priestoru.
Autor: Gábor Hushegyi Autor je historik umenia