Na Artfilme, kde si v sobotu prevzal cenu Zlatá kamera, bolo však všetko inak. Akoby rád prekvapoval. Vtipný, príjemný a stále očarujúci. ROMAN POLANSKI.
Vaše prvé filmy mávali komornú atmosféru. Neuvažovali ste vrátiť sa po veľkofilmoch k takej filmovej nálade?
„Viete, všetko v živote má svoj vývoj. Vaša práca tiež. Nechcem sa vracať k tomu, čo som robil dávno. Nemám vnútornú potrebu obzerať sa späť. Už sa mi vyvinul iný prístup, forma. A tiež si nemyslím, že som dával taký dôraz na atmosféru a priestor, v ktorej film bude. Je jedno, či bude klaustrofobický alebo otvorený. Dnes chcem povedať niečo iné a jednoduchým spôsobom.“
Prečo jednoduchým?
„Keď ste mladý, veľa experimentujete. Myslíte si, že veľa objavujete. Napokon zistíte, že nič nové ste neobjavili, že to už objavili iní pred vami. Ako mladý si chcete nájsť svoje miesto vo svete, chcete zapôsobiť a šokovať. No čím viac skúseností získavate, tým menej artefaktov pri tvorbe potrebujete.“
Ako ste si vy hľadali to svoje miesto?
„Na škole sme skúšali stovky vecí. Zavesili sme kameru na konár a otáčali ju okolo neho. Alebo sme ju umiestnili do škatule a spúšťali dole schodmi. Bolo by odo mňa hlúpe a smiešne skúšať také veci teraz.“
Plánujete ešte niekedy nakrúcať v Poľsku alebo spolupracovať s poľskými filmármi?
„Nie. Niekedy som mal plán nakrútiť film, ktorý súvisí s mojím detstvom, ale už som ho nakrútil.“
Ale do Poľska sa vraciate rád, nie?
„Samozrejme. Mám tam veľa priateľov. Mám veľmi rád režiséra Andrzeja Wajdu, dávno ma obsadil do svojho filmu Nezvaní hostia. A nedávno som si zahral v ďalšom jeho filme, spolu s Nikitom Michalkovom.“
Bola premiéra Pianistu v Poľsku niečím výnimočná?
„Natiahli sme plátno pred organ vo filharmónii. Bolo to v tej iste sále ako záver Pianistu. Premiérové publikum sa na záver filmu postavilo rovnako, ako sa postavilo publikum na plátne. Akoby sa na seba obe publiká pozerali.“
V čase, keď ste nakrútili Pianistu, vzniklo viacero veľkofilmov s témou holokaustu. Život je krásny od Roberta Benigniho získal Oscara rovnako ako Pianista. Pritom bol veľmi diskutovaný, pre niekoho provokatívny či znevažujúci tým, že túto tému spracoval komickým spôsobom. Je to úplne opačný prístup ako ten váš. Aký je váš pohľad na ten film?
„Ten film urobil niekto, kto nezažil holokaust a navyše je komediant. Vyjadril svojím spôsobom predstavu o tej hrôzostrašnej a desivej dobe. Snímka sa mi páčila, veľa som sa smial. Ale nemá to nič spoločné s tým, ako robím filmy ja.“
Vaše filmy sú apolitické. Je to váš životný program?
„Sú apolitické, ale nie je to môj program. Snažím sa zostať mimo politiky. Neustále sa mení. To, čo môžete považovať za politicky správne dnes, vám už zajtra vôbec tak nemusí pripadať. Sú veci, ktoré sú hlbšie a trvajú dlhšie ako politika.“
Zvyknete spracúvať otázku moci a ovládania jedného človeka druhým. Je to pre vás osobne bolestivá skúsenosť zo vzťahov?
„Je to téma mnohých kníh i filmov. Nie je to nič výnimočné, špecifické pre mňa. Je to základná otázka v živote, nie?“
Pripravujete nový film Pompeje, kde má hrať Scarlett Johansson, nová hollywoodska hviezda, ktorú zbožňuje aj Woody Allen. Čím zaujala vás?
„Boli ste tento rok v Cannes?“
Nie.
„Tam som novinárom povedal, že majú problém s používaním internetu. Nájdete tam hocijakú informáciu, uveríte jej a bez overenia ju posielate ďalej svojím čitateľom. A už si žije svojím životom. Ako snehová guľa sa ďalej nabaľuje. Neviem, odkiaľ máte tú informáciu.“
Z jedného slovenského denníka.
„Nie je to pravda. Určite by sa na tú rolu hodila, ale ešte sme nezačali s obsadzovaním.“
Ceny z 15. ročníka festivalu Artfilmu
Hlavná súťaž
Modrý anjel:
Sny rýb (Brazília - Rusko - USA)
réžia: Kiril Michanovskij
Pasca (Srbsko - Nemecko - Maďarsko)
réžia: Srdan Golubovič
Zvláštne uznanie:
Čas zimy (Irán)
réžia: Rafi Pitts
Súťaž dokumentárnych a krátkych filmov
Najlepšia réžia dokumentárneho filmu:
Tam dolu (Francúzsko)
réžia: Chantal Ackerman
Najlepšia réžia krátkeho filmu:
Elektrónka (Rumunsko)
réžia: Radu Jude
Najlepší krátky film:
Uku Ukai (Litva)
réžia: Audrius Stonys
Panoráma východu
Najlepšia réžia
Mama a ocko (Bosna a Hercegovina)
réžia: Faruk Lončarević
Porota F.I.C.C.
Hlavná cena - Don Quijote
Sny rýb (Brazília - Rusko - USA)
réžia: Kiril Michanovskij
Cena primátora Trenčianskych Teplíc
Ten druhý (Argentína)
réžia: Ariel Rotter
Cena primátora Trenčína
Cesta s milencom mojej ženy (Južná Kórea)
réžia: Kim Tai-sik
Autor: Trenčín