Zdá sa, že štvrtá časť série akčných thrillerov Smrtonosná pasca priam obdivuhodne zjednotila kritikov i publikum. Po rade, priznajme si, neveľmi vydarených a úspešných tretích pokračovaní, sme už možno trošku rezignovali a zľavili z náročnosti. Chceli sme sa konečne nechať potešiť, a tak sme hľadali potešenie. A našli ho.
Ak by Live Free or Die Hard nasledoval hneď po origináli z roku 1988, podistým by uspel len vďaka špeciálnym efektom a čarovaniu s obrazom, ktoré umožňujú digitálne technológie. Lenže takmer za dve desiatky rokov sa zmenila nielen technika. Prudkou premenou prešiel celý svet, rozdelenie na Východ/Západ sa zmenilo, po 11. septembri 2001 je hrozba teroristických útokov reálna a všadeprítomná, zvykli sme si na stratu súkromia, kamery, senzory, sledovanie e–mailov i telefonátov.
A – last but not least – zmenili sme sa i my diváci. Naším filmovým jedenástym septembrom boli Matrix, Pán prsteňov, King Kong, Mission: Impossible, Training Day, ale aj prienik ázijských kinematografií do svetovej filmovej zábavy. Filmy, po ktorých svet kinematografie nemôže ostať taký ako pred nimi. Výsledkom sú noví hrdinovia, nový filmový jazyk, nové pravidlá filmového biznisu, zostali snáď len staré príbehy. Lebo na vymýšľanie nových je Hollywood už dávno príliš vyčerpaný a kreatívne impotentný.
John McClane prestal byť osamelým smoliarom, ktorý sa mimochodom a náhodou pletie do cesty rafinovaným zloduchom. Má pomocníka, prestal piť (a pretože do kín treba prilákať aj deti), odučil sa i kliať. Ak projekt aj s investovanými miliónmi nemá naraziť na nevôľu cenzorov, „fuck“ môže odznieť len pár ráz a dosť. Takže mnohé dialógy, nech sa usilujú vyznievať hocako rázne, strácajú šťavu a údernosť. A hoci kamera i strih podporujú zbesilú akčnosť i zdanlivú drsnosť, ani násilie už zďaleka nie je také explicitné ako pred dvadsiatimi rokmi. Napodiv, film ako celok vyznieva brutálnejšie ako prvá Smrtonosná zbraň, hoci krv striekajúca priamo do kamery je dnes už politicky nekorektná, a teda neprípustná...
To všetko by sa dalo pochopiť a prijať ako kánon, diktovaný aktuálnymi pravidlami filmového biznisu, keby... keby ústredný zloduch (Timothy Olyphant) nebol v porovnaní s tými predchádzajúcimi (Alan Rickman, Jeremy Irons) predsa len akýsi nevýrazný, primálo šialený – a teda i nedostatočne nebezpečný. Rovnako McClanov pomocník, hacker Matt Farrell uberá na údernosti hlavnej postave. Skutočne už nastal definitívny koniec osamelých pištoľníkov?
John McClane viac nie je ten sebestačný zanovitý rebelant s riadnou dávkou cynizmu, čierneho humoru a štipkou pikantného sadizmu. Musel sa prispôsobiť novým pravidlám. Z druhej strany – ak bude aj zostarnutý Indiana Jones v takej forme, akú predvádza zostarnutý McClane, máme sa naozaj na čo tešiť! A s nami i naše deti, ktoré v čase prvých častí neboli ešte ani v štádiu námetu - a dnes na ne hľadia s nepochopením ako na filmy pre pamätníkov.
SMRTONOSNÁ PASCA 4.0 (Live Free or Die Hard)
USA 2007, 130 minút
Námet: John Carlin, Mark Bomback, David Marconi.
Scenár: Mark Bombac.
Réžia: Len Wiseman.
Kamera: Simon Duggan.
Strih: Nicolas De Toth. Hudba: Marco Beltrami.
Hrajú: Bruce Willis, Timothy Olyphant, Justin Long, Maggie Q, Cliff Curtis, Jonathan Sadowski, Andrew Friedman, Kevin Smith, Yorgo Constantine, Cyril Raffaelli a ďalší.