Taká sa im môže zdať, keď sa s diplomom v rukách a hlavou plnou ideálov chystajú „vhupnúť“ do skutočného, drsného sveta.
Veď Vysoká škola výtvarných umení vypľuje každý rok desiatky absolventov. Z mladých študentov fotografie či architektúry sa zrazu stanú „skutoční“ fotografi a architekti. Alebo aj nie – neviditeľná ruka trhu ich posunie na pozíciu fotografov domácich maznáčikov či predajcov vstavaných skríň.
Tri keramické grácie
Evu Srníkovú, Stanislavu Wagnerovú a Veroniku Selingerovú spája štúdium na rovnakej katedre, podobný vek i pole záujmu v keramike. Všetky tri si ako tému magisterskej práce vybrali stvárnenie nádob v ich najrozličnejších podobách – od váz na kvety, čajových kanvíc, misiek až po umývadlo. Výsledky zadania však už, našťastie, rovnaké neboli – práve naopak.
Nádoby Evy Srníkovej sú celkom iste inšpirované (pod)vodným svetom. Čajové kanvice ladných organických tvarov pripomínajú podmorské živočíchy, z ktorých kde-tu zvedavo vytŕča drobné chápadlo či prísavka. Vďaka originálnemu riešeniu otvorov v tvare nepravidelných perforácií pôsobia kvety vo vázach – bublinách dojmom, akoby si samy pretláčali cestu cez steny nádoby. Za príjemným dizajnom sa ukrývajú originálne riešenia.
Odkazy na dne nádob
Stanislava Wagnerová vtláča na dná nádob odkazy pre konzumentov. Minimalistickými prostriedkami dosahuje vtipný ornament, ktorý je i praktický – reliéfne vystupujúce tvary písmen slúžia aj ako podstavec nádoby pri glazovaní.
Práce Veroniky Selingerovej sú už o niečo excentrickejšie – farebnosťou i tvarmi. Autorka absolvovala študijné pobyty v americkom Texase a Turecku, a všetky zážitky a vnemy pretavila do vystavenej kolekcie s príznačným názvom „Západovýchod“. V jednej váze sa tak môže stretnúť tvar minaretu i rakety zo základne NASA v Texase. Postmodernisticky ladené vázy stierajú nielen hranice kultúr, ale i hranice medzi úžitkovým a voľným umením.
Eva Srníková, Stanislava Wagnerová a Veronika Selingerová vstupujú do umeleckého sveta naraz, no každá po svojom. Skúsenosti s účasťou na prestížnych výstavách a sympóziách má už každá z nich.
Výstava v bratislavskom Dizajn štúdiu ÚĽUV pokračuje do 26. júla. Najdôležitejšie však je to, že naznačuje ako tri mladé umelkyne kráčajú správnym smerom.
Autor: Silvia Peťková (Autorka je kulturologička)