Divadlu ide často viaco exhibíciu než o službu

Martinský festival Dotyky a spojenia by sa mal stať základom novej slovenskej divadelnej tradície.

Záber z krstu CD Štúrovci (koncert zrušený) na festivale Dotyky a spojenia, ktoré vyšlo z tvorby rovnomennej inscenácie Slovenského komorného divadla Martin v réžii Doda Gombára.(Zdroj: SKDM)

Vráťme sa na chvíľu k záveru tohtoročnej divadelnej sezóny. Mapovať ju malo reprezentatívne podujatie s účasťou najlepších predstavení domácich profesionálnych súborov, teda to zaujímavé a inšpiratívne z aktuálnej ponuky na Slovensku. Ambíciu stať sa takým má festival Dotyky a spojenia, ktorý postavil svoj hlavný stan v Slovenskom komornom divadle v Martine.

Nedávno sa konal jeho tretí ročník. Na uznávanú tradíciu, ktorá sa môže opierať o fundovaný výber predstavení a prestíž usporiadateľov, je to, pochopiteľne, ešte málo času. Festival predstavil vzorku divadiel a ich inscenácií podľa da­ných možností a schopností. Predviedli sa tu súbory od Bratislavy cez Trnavu, Nitru, Žilinu, Banskú Bystricu, Prešov až po Košice.

Usporiadatelia otvorili široký priestor aj divadelnej kritike v podobe niekoľkých diskusií s divadelníkmi aj teatrológmi.

„Martinský festival by sa mal pokúsiť vytvoriť novú tradíciu stretávania sa divadelníkov z celého Slovenska,“ hovorí divadelný kritik a pedagóg Vladimír Štefko, ktorý sa divadlu venuje už viac ako päťdesiat rokov. „Potrebuje to však čas a obnovenie vôle slovenských divadelníkov vstupovať do konfrontácie a doceniť divadlo.“

Divadlu podľa neho dlhodobo chýba rozvinutý dialóg kritiky s tvorcami. Zaznamenáva generáciu hercov aj režisérov, ktorí akoby netušili, že existuje čosi ako divadelná recenzia. „Divadelná kultúra je kompletná vtedy, keď existuje kvalitná scénická tvorba, ale aj kvalitná kritická reflexia. To dnes nemáme.“

Oceňuje úsilie martinského festivalu a hlavne martinského divadla, vďaka ktorému sa, mimochodom, dostal pred mnohými rokmi sám k písaniu o divadle. Upozorňuje na spôsob výberu reprezentatívnych inscenácií na festival, ktorý sa má stať postupne kultúrnou udalosťou v meste, ale aj v širokom okolí. „Chvalabohu, martinský festival už získal svoje divácke zázemie, ale ešte stále nerezonuje v povedomí ako významný akt porovnávania. Tento rok sme sa o to čiastočne pokúsili v rámci kritických rozborov inscenácií.“

Samotný výber inscenácií však podľa neho nie je reprezentatívny. Divadlá ponúkajú svoje hry martinským organizátorom, ktorí majú svoje kritériá, čo však nie je záruka, že sa na festival dostanú skutočne najlepšie veci.

Často to ovplyvňujú iné pracovné povinnosti, finančné možnosti či fakt, že inscenácia toho a toho režiséra ešte nebola prezentovaná, a tak si to zaslúži.

„Aj na festivale sa objavili inscenácie, ktoré sú takpovediac hlboko pod úrovňou možností a tradície slovenskej divadelnej kultúry a zrkadlí sa v nich značný krízový stav,“ hovorí.

Problém vidí Vladimír Štefko v absencii tvorivej réžie, konkrétne mu chýbajú režiséri, ktorým by nešlo viac o exhibíciu vlastných nápadov ako o službu autorovi a myšlienke dramatického diela.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 839
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 226
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 534
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 180
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 437
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 408
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 286
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 917
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 720
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 033

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Po zámku v Kroměříži sa preháňa Mária Terézia vo vetrovke

Narodila sa pred tristo rokmi. Teraz o nej vzniká dvojdielny film v koprodukcii štyroch krajín.

Vychovala sebeckých synov. Obetavá Baba z ľadu teraz zaujala v Amerike

Film so Zuzanou Kronerovou získal cenu za scenár na prestížnom festivale Tribeca.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop