Divadlu ide často viaco exhibíciu než o službu

Martinský festival Dotyky a spojenia by sa mal stať základom novej slovenskej divadelnej tradície.

Záber z krstu CD Štúrovci (koncert zrušený) na festivale Dotyky a spojenia, ktoré vyšlo z tvorby rovnomennej inscenácie Slovenského komorného divadla Martin v réžii Doda Gombára.(Zdroj: SKDM)

Vráťme sa na chvíľu k záveru tohtoročnej divadelnej sezóny. Mapovať ju malo reprezentatívne podujatie s účasťou najlepších predstavení domácich profesionálnych súborov, teda to zaujímavé a inšpiratívne z aktuálnej ponuky na Slovensku. Ambíciu stať sa takým má festival Dotyky a spojenia, ktorý postavil svoj hlavný stan v Slovenskom komornom divadle v Martine.

Nedávno sa konal jeho tretí ročník. Na uznávanú tradíciu, ktorá sa môže opierať o fundovaný výber predstavení a prestíž usporiadateľov, je to, pochopiteľne, ešte málo času. Festival predstavil vzorku divadiel a ich inscenácií podľa da­ných možností a schopností. Predviedli sa tu súbory od Bratislavy cez Trnavu, Nitru, Žilinu, Banskú Bystricu, Prešov až po Košice.

Usporiadatelia otvorili široký priestor aj divadelnej kritike v podobe niekoľkých diskusií s divadelníkmi aj teatrológmi.

„Martinský festival by sa mal pokúsiť vytvoriť novú tradíciu stretávania sa divadelníkov z celého Slovenska,“ hovorí divadelný kritik a pedagóg Vladimír Štefko, ktorý sa divadlu venuje už viac ako päťdesiat rokov. „Potrebuje to však čas a obnovenie vôle slovenských divadelníkov vstupovať do konfrontácie a doceniť divadlo.“

Divadlu podľa neho dlhodobo chýba rozvinutý dialóg kritiky s tvorcami. Zaznamenáva generáciu hercov aj režisérov, ktorí akoby netušili, že existuje čosi ako divadelná recenzia. „Divadelná kultúra je kompletná vtedy, keď existuje kvalitná scénická tvorba, ale aj kvalitná kritická reflexia. To dnes nemáme.“

Oceňuje úsilie martinského festivalu a hlavne martinského divadla, vďaka ktorému sa, mimochodom, dostal pred mnohými rokmi sám k písaniu o divadle. Upozorňuje na spôsob výberu reprezentatívnych inscenácií na festival, ktorý sa má stať postupne kultúrnou udalosťou v meste, ale aj v širokom okolí. „Chvalabohu, martinský festival už získal svoje divácke zázemie, ale ešte stále nerezonuje v povedomí ako významný akt porovnávania. Tento rok sme sa o to čiastočne pokúsili v rámci kritických rozborov inscenácií.“

Samotný výber inscenácií však podľa neho nie je reprezentatívny. Divadlá ponúkajú svoje hry martinským organizátorom, ktorí majú svoje kritériá, čo však nie je záruka, že sa na festival dostanú skutočne najlepšie veci.

Často to ovplyvňujú iné pracovné povinnosti, finančné možnosti či fakt, že inscenácia toho a toho režiséra ešte nebola prezentovaná, a tak si to zaslúži.

„Aj na festivale sa objavili inscenácie, ktoré sú takpovediac hlboko pod úrovňou možností a tradície slovenskej divadelnej kultúry a zrkadlí sa v nich značný krízový stav,“ hovorí.

Problém vidí Vladimír Štefko v absencii tvorivej réžie, konkrétne mu chýbajú režiséri, ktorým by nešlo viac o exhibíciu vlastných nápadov ako o službu autorovi a myšlienke dramatického diela.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 631
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 528
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 135
  4. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 3 723
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 065
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 518
  7. Splnený sen 1 922
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 730
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 461
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 230

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pravidlá o konflikte záujmov má zlepšiť Glváč, ktorý tají svoje prepojenie s Bašternákom

Šéfa klubu Smeru navrhol do komisie na prípravu nových zákonov Andrej Danko.

EKONOMIKA

Vysoká zadlženosť, pravidelné zápchy. Ako žijú ľudia v trnavskom kraji

Kraju robia dobré meno kúpele či víno.

SVET

Filmárka Piussi: Babiš vyvoláva v Čechoch obrovský strach

Česká spoločnosť sa rozdelila na vítačov a náckov, tvrdí.

Neprehliadnite tiež

Zažijete s ním milostný vzťah, fyzické potešenie. Fink sa dal inšpirovať kostolom

Britský spevák sa presťahoval do Berlína a je to cítiť na jeho albume Resurgam.

Ak hudobníci napodobňujú ľudské teplo, prehrávajú. Tolstoys sa však snažiť nemuseli

Kapela získala pochvaly všade, kde sa objavila. Práve vydala debut.

Björk sa bránila sexuálnemu obťažovaniu. Robíš problémy, obvinili ju filmári

Islandská speváčka hrala v drastickej dráme Tanečnica v tme. Mal to byť horor aj na pľaci.