Dôležité je, čo žije ďalej

Už sme si vlastne zvykli, že Ingmara Bergmana viac niet. Film Fanny a Alexander nakrútil ešte v roku 1984 a odkázal, že ďalšie čakať nemusíme. Odvčera je však jeho ticho definitívnejšie a smutnejšie. Éra bergmanovských nepokojných, tragických a snových pr

Ingmar Bergman (14. 7. 1918 - 30. 7. 2007) .(Zdroj: REUTERS)

Už sme si vlastne zvykli, že Ingmara Bergmana viac niet. Film Fanny a Alexander nakrútil ešte v roku 1984 a odkázal, že ďalšie čakať nemusíme.

Odvčera je však jeho ticho definitívnejšie a smutnejšie. Éra bergmanovských nepokojných, tragických a snových príbehov sa zdá zase o čosi vzdialenejšia.

Začínal presne po druhej svetovej vojne a bola to viacnásobná kríza. Tak sa jeho prvý film volal, a tak by sa aj dal opísať výsledok, čo po prvom dni nakrúcania dosiahol.

„Starostlivo som sa pripravil. Aranžmány scén boli dôkladne premyslené, každá pozícia kamery pripravená. Teoreticky som presne vedel, čo chcem urobiť. Prakticky šlo všetko do hája,“ hovorí Bergman v knihe Obrázky. Podarilo sa mu nakrútiť dva zábery – oba boli neostré, divadelne naštylizované a v jednom sa dokonca zjavil aj mikrofón. „Rýchle som pochopil, že som sa ocitol v mašinérii, ktorú ani trochu neovládam. Bolo mi nad slnko jasné, že každému je jasné, že na zverenú úlohu nestačím. Na ich nedôveru som reagoval urážlivými výbuchmi hnevu.“

Nič iné ako film neexistuje

V skutočnosti neboli Bergmanove výbuchy hnevu ničím výnimočným. Neprešli ho ani po rokoch. Keď mu spolupracovníci prestali nedôverovať, začali sa ho tak trochu báť. Pri nakrúcaní filmu Fanny a Alexander si všimol, že ho už majú ľudia dosť: „Vyvádzam ako beštia, drístam o každej maličkosti a pýtam sa, ako to, že je to takto, a čo je toto a čo tamto.“

S náznakom trpkosti na jeho povahu spomínala aj jeho tvorivá dvojička, kameraman Sven Nykvist (v knihe Úcta k svetlu). Pri nakrúcaní filmu Mlčanie vážne ochorela jeho mama, Bergman ho však za ňou nechcel pustiť. Nykvist neposlúchol a celý štáb očakával bitku v pravom zmysle slova. Nakoniec nebola, Bergman len povedal: „Vieš, Sven, najdôležitejšie je predsa vždy len to, čo žije ďalej. To, čo je na filmovom plátne. Nič iné pre teba neexistuje.“

Slová mu nestačili, rozumel mu obraz

Pre Bergmana existovalo najmä severské svetlo. Samo­zrejme, existovalo už pred jeho filmami, predsa len sa však dá povedať, že on ho objavil. Najradšej mal jesenné tóny, svetlá súmraku a brieždenia. Kým sa štáb nevzbúril, nútil ho nakrúcať o štvrtej ráno. Nykvistovi sa napríklad zdalo, že za tri hodiny sa svetlo prechádzajúce cez kostolné okno príliš nemení – a tak okam­žite dostal vynadané: „Tak ty teda toho veľa nevieš! Veruže sa mení, a o to mi ide. O postupnú, takmer nebadateľnú pre­menu.“

Obraz bol pre neho dôležitejší ako slovo. Pretože so slovami príliš nevychádzal. V detstve rád fantazíroval a vymýšľal si neuveriteľné historky. Iné deti mu nerozumeli, neverili, a tak sa s ním radšej prestali baviť. Obrazy mu však na jeho nápady, bádania a fantáziu odpovedali. O filme Mlčanie sám povedal: „Nevytvoril som klasický scenár. To, čo som napísal, sa najviac podobá melodickému hlasu, ktorý budem so svojimi spolupracovníkmi počas nakrúcania inštrumentovať.“ A keď mal hotovú aj Personu i Šepoty a výkriky, napísal: „Dospel som tak ďaleko, kam len dospieť môžem. Slobodne sa dotýkam bez­slovných tajomstiev, ktoré mô­že objaviť len kinematografia.“

Zachránili ho komédie

Nie všetko v Bergmanovom diele však bolo výsledkom citlivého prežívania, spracúvania ťažkých tém a dotykov s transcendentnom. Nikdy nepreceňoval úlohu či zmysel umenia. Občas utekal pred zákonom, žehlil daňové nezrovnalosti, naháňal peniaze. Vtedy mu pomohli komédie, aj na objednávku. Podobne ako pri reklamách na mydlo Bris na nich zvykol dobre zarobiť. Občas ho zachránili pred ťažkými stavmi depresie.

Ako vtedy, keď po liečení vo Švajčiarsku trávil čas v horskom prostredí a často autom prechádzal serpentínami. Usúdil, že nastal vhodný čas na nenápadnú samovraždu. Zrazu však dostal telegram zo Štokholmu, prosili ho, aby nakrútil Posledný pár z kola von. Spomína: „Sľúbili mi mimoriadny honorár, nad rámec mojej otrockej zmluvy. S úľavou som samo­vraždu odložil a ponáhľal sa domov.“

Dospel som tak ďaleko, kam len do­spieť môžem. Slobodne sa dotýkam bezslovných tajomstiev, ktoré mô­že objaviť len film.

Bergmanove filmy (výber)

Siedma pečať (1957) – križiacka dráma je podobenstvom o živote a smrti. Zviditeľnil sa ňou v zahraničí a prvýkrát v ňom obsadil jedného zo svojich neskorších dvorných hercov Maxa von Sydowa.

Lesné jahody (1957) – lyrický príbeh staručkého profesora bilancujúceho svoj život.

Trilógia Ako v zrkadle, Hostia Večere pánovej a Mlčanie – to sa stalo slávnym prvým otvoreným zobrazením súlože v umeleckom filme.

Scény z manželského života (1973) – prudké premeny vzťahu dvoch partnerov, ktorí nevedia žiť spolu, ani osve. Tu Bergman nahradil metaforický jazyk komornejšími prostriedkami.

Šepoty a výkriky (1972) – dramatický príbeh troch sestier. Bergman v ňom zužitkoval svoje skúsenosti z niekoľkých manželstiev.

Fanny a Alexander (1982) – autobiografická freska zo života meštianskej rodiny na začiatku 20. storočia.

Kedysi sa Bergmanove diela dali vidieť vo filmových klu­boch, občas večer v televízii. Dnes si mnohé z nich môžete kúpiť za čosi vyše sto korún. Na DVD v predaj­niach Levné knihy. V ponuke je deväť Bergmanových filmov , ktoré obsahujú aj slovenské titulky.

S Liv Ullmanovou v roku 1977.
FOTO – REUTERS
Sven Nykvist (vľavo) bol jeho dvorný kameraman.
FOTO – REUTERS
Pri nakrúcaní televízneho seriálu Saraband s Erlandom Josephsonom a Liv Ullmanovou v roku 2003.
FOTO – ČTK/AP

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 136
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 916
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 953
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 365
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 956
  6. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 853
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 423
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 614
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 906
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 699

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Prípad pre psychológa. Na Oscaroch sú ním všetci, vťazi aj porazení

Herci si u nich nacvičujú úsmevy, aby nebolo vidieť ich sklamanie.

Moonlight? Takto vyzerá filmové umenie

Príbeh šikanovaného homosexuála nie je navonok ničím príťažlivý.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop