SME

Dôležité je, čo žije ďalej

Už sme si vlastne zvykli, že Ingmara Bergmana viac niet. Film Fanny a Alexander nakrútil ešte v roku 1984 a odkázal, že ďalšie čakať nemusíme. Odvčera je však jeho ticho definitívnejšie a smutnejšie. Éra bergmanovských nepokojných, tragických a snových pr

Ingmar Bergman (14. 7. 1918 - 30. 7. 2007) .Ingmar Bergman (14. 7. 1918 - 30. 7. 2007) . (Zdroj: REUTERS)

Už sme si vlastne zvykli, že Ingmara Bergmana viac niet. Film Fanny a Alexander nakrútil ešte v roku 1984 a odkázal, že ďalšie čakať nemusíme.

Odvčera je však jeho ticho definitívnejšie a smutnejšie. Éra bergmanovských nepokojných, tragických a snových príbehov sa zdá zase o čosi vzdialenejšia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začínal presne po druhej svetovej vojne a bola to viacnásobná kríza. Tak sa jeho prvý film volal, a tak by sa aj dal opísať výsledok, čo po prvom dni nakrúcania dosiahol.

„Starostlivo som sa pripravil. Aranžmány scén boli dôkladne premyslené, každá pozícia kamery pripravená. Teoreticky som presne vedel, čo chcem urobiť. Prakticky šlo všetko do hája,“ hovorí Bergman v knihe Obrázky. Podarilo sa mu nakrútiť dva zábery – oba boli neostré, divadelne naštylizované a v jednom sa dokonca zjavil aj mikrofón. „Rýchle som pochopil, že som sa ocitol v mašinérii, ktorú ani trochu neovládam. Bolo mi nad slnko jasné, že každému je jasné, že na zverenú úlohu nestačím. Na ich nedôveru som reagoval urážlivými výbuchmi hnevu.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Nič iné ako film neexistuje

V skutočnosti neboli Bergmanove výbuchy hnevu ničím výnimočným. Neprešli ho ani po rokoch. Keď mu spolupracovníci prestali nedôverovať, začali sa ho tak trochu báť. Pri nakrúcaní filmu Fanny a Alexander si všimol, že ho už majú ľudia dosť: „Vyvádzam ako beštia, drístam o každej maličkosti a pýtam sa, ako to, že je to takto, a čo je toto a čo tamto.“

S náznakom trpkosti na jeho povahu spomínala aj jeho tvorivá dvojička, kameraman Sven Nykvist (v knihe Úcta k svetlu). Pri nakrúcaní filmu Mlčanie vážne ochorela jeho mama, Bergman ho však za ňou nechcel pustiť. Nykvist neposlúchol a celý štáb očakával bitku v pravom zmysle slova. Nakoniec nebola, Bergman len povedal: „Vieš, Sven, najdôležitejšie je predsa vždy len to, čo žije ďalej. To, čo je na filmovom plátne. Nič iné pre teba neexistuje.“

SkryťVypnúť reklamu

Slová mu nestačili, rozumel mu obraz

Pre Bergmana existovalo najmä severské svetlo. Samo­zrejme, existovalo už pred jeho filmami, predsa len sa však dá povedať, že on ho objavil. Najradšej mal jesenné tóny, svetlá súmraku a brieždenia. Kým sa štáb nevzbúril, nútil ho nakrúcať o štvrtej ráno. Nykvistovi sa napríklad zdalo, že za tri hodiny sa svetlo prechádzajúce cez kostolné okno príliš nemení – a tak okam­žite dostal vynadané: „Tak ty teda toho veľa nevieš! Veruže sa mení, a o to mi ide. O postupnú, takmer nebadateľnú pre­menu.“

Obraz bol pre neho dôležitejší ako slovo. Pretože so slovami príliš nevychádzal. V detstve rád fantazíroval a vymýšľal si neuveriteľné historky. Iné deti mu nerozumeli, neverili, a tak sa s ním radšej prestali baviť. Obrazy mu však na jeho nápady, bádania a fantáziu odpovedali. O filme Mlčanie sám povedal: „Nevytvoril som klasický scenár. To, čo som napísal, sa najviac podobá melodickému hlasu, ktorý budem so svojimi spolupracovníkmi počas nakrúcania inštrumentovať.“ A keď mal hotovú aj Personu i Šepoty a výkriky, napísal: „Dospel som tak ďaleko, kam len dospieť môžem. Slobodne sa dotýkam bez­slovných tajomstiev, ktoré mô­že objaviť len kinematografia.“

SkryťVypnúť reklamu

Zachránili ho komédie

Nie všetko v Bergmanovom diele však bolo výsledkom citlivého prežívania, spracúvania ťažkých tém a dotykov s transcendentnom. Nikdy nepreceňoval úlohu či zmysel umenia. Občas utekal pred zákonom, žehlil daňové nezrovnalosti, naháňal peniaze. Vtedy mu pomohli komédie, aj na objednávku. Podobne ako pri reklamách na mydlo Bris na nich zvykol dobre zarobiť. Občas ho zachránili pred ťažkými stavmi depresie.

Ako vtedy, keď po liečení vo Švajčiarsku trávil čas v horskom prostredí a často autom prechádzal serpentínami. Usúdil, že nastal vhodný čas na nenápadnú samovraždu. Zrazu však dostal telegram zo Štokholmu, prosili ho, aby nakrútil Posledný pár z kola von. Spomína: „Sľúbili mi mimoriadny honorár, nad rámec mojej otrockej zmluvy. S úľavou som samo­vraždu odložil a ponáhľal sa domov.“

SkryťVypnúť reklamu

Dospel som tak ďaleko, kam len do­spieť môžem. Slobodne sa dotýkam bezslovných tajomstiev, ktoré mô­že objaviť len film.

Bergmanove filmy (výber)

Siedma pečať (1957) – križiacka dráma je podobenstvom o živote a smrti. Zviditeľnil sa ňou v zahraničí a prvýkrát v ňom obsadil jedného zo svojich neskorších dvorných hercov Maxa von Sydowa.

Lesné jahody (1957) – lyrický príbeh staručkého profesora bilancujúceho svoj život.

Trilógia Ako v zrkadle, Hostia Večere pánovej a Mlčanie – to sa stalo slávnym prvým otvoreným zobrazením súlože v umeleckom filme.

Scény z manželského života (1973) – prudké premeny vzťahu dvoch partnerov, ktorí nevedia žiť spolu, ani osve. Tu Bergman nahradil metaforický jazyk komornejšími prostriedkami.

Šepoty a výkriky (1972) – dramatický príbeh troch sestier. Bergman v ňom zužitkoval svoje skúsenosti z niekoľkých manželstiev.

SkryťVypnúť reklamu

Fanny a Alexander (1982) – autobiografická freska zo života meštianskej rodiny na začiatku 20. storočia.

Kedysi sa Bergmanove diela dali vidieť vo filmových klu­boch, občas večer v televízii. Dnes si mnohé z nich môžete kúpiť za čosi vyše sto korún. Na DVD v predaj­niach Levné knihy. V ponuke je deväť Bergmanových filmov , ktoré obsahujú aj slovenské titulky.

S Liv Ullmanovou v roku 1977.

FOTO – REUTERS

Sven Nykvist (vľavo) bol jeho dvorný kameraman.

FOTO – REUTERS

Pri nakrúcaní televízneho seriálu Saraband s Erlandom Josephsonom a Liv Ullmanovou v roku 2003.

FOTO – ČTK/AP

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  2. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  6. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  7. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 11 774
  2. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 8 946
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 519
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 425
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 5 245
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 632
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 3 592
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 1 363
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fínska expremiérka Sanna Marin.

Rozhovor s fínskou expremiérkou.


10
Ilustračné foto

Ak po voľbách vznikne iná vláda, čaká ju peklo.


98
Ľubica Karvašová v relácii Aréna s janou Krescanko Dibákovou

Bola tieňovou spravodajkyňou legislatívy o odstrihnutí sa od ruských zdrojov.


7
Peter Tkačenko.

Centimeter po centimetri, sekundu po sekunde posúvajú hranicu možného.


15
  1. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  2. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  3. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  6. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  7. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  8. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  1. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 14 927
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 9 554
  3. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 8 790
  4. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 7 666
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 6 463
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 6 189
  7. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 929
  8. Ivan Mlynár: S klesajúcimi preferenciami, Robert Fico pripomína už len vyťahanú gumu v starých teplákoch. 5 154
  1. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR.
  2. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  3. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  4. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  5. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  6. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  7. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  8. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
SkryťZatvoriť reklamu