Buňuel v novom svetle

Írsky hispanista chystá knihu o Buňuelovi. Chcev nej dokázať, že španielsky režisér bol plný nehy.

Luis Buňuel. Vo filmoch bol ostrý, v súkromí to o ňom neplatilo.(Zdroj: TASCHEN.COM)

Nárast informácií španielsky filmový režisér Luis Buňuel neznášal, a keby vraj bol diktátorom, povolil by iba jedny noviny. Pred smrťou však mal zvláštnu túžbu: „Rád by som každých desať rokov vstal z mŕtvych, zašiel k novinovému stánku a kúpil si nejaké noviny. Nič iné by som si nežiadal. Bledý, s novinami pod pazuchou by som sa zakrádal popri múroch až na cintorín, tam by som si prečítal, aké pohromy doľahli na svet, a potom by som spokojne znova zaspal vo svojom bezpečnom posmrtnom príbytku.“

To napísal vo svojej knihe Do posledného dychu. Keby sa šiel prejsť dnes, takmer dvadsať rokov po smrti, v španielskom denníku El Mundo by sa rozhodne dočítal niečo zaujímavé. Írsky hispanista Ian Gibson o ňom píše biografiu. A v nej chce dokázať, že Buňuel nebol tvrdým človekom, ale že v sebe skrýval nehu a citlivosť.

Desivý, ale empatický

Najhrubšie zrejme pôsobili Buňuelove jasné a ostré názory. Gibson napríklad pri filme Zlatý vek (z roku 1930) nadobudol pocit, že Buňuel by najradšej zmenil svet. Už tam boli zárodky toho, k čomu sa až do konca života tak rád vracal: útoky na cirkev, inštitúcie i buržoáziu.

Samozrejme, že Španiel mával problémy. Andalúzskeho psa (teda film, čo je dnes surrealistickou klasikou) nechceli premietať ani v Španielsku, ani vo Francúzku, ani v Mexiku. A keď si ho v New Yorku pozrel slávny doktor Alexander (priamy Freudov žiak), zostal priam vydesený a Buňuela nechcel v živote stretnúť. (Jeho reakciou bol zas zdesený Buňuel.)

Gibson má pravdu, ak chce predstavu o Buňuelovi poopraviť. Veľkú senzáciu však so svojou knihou neurobí. Koho španielsky režisér zaujíma, ten už určite čítal jeho krásnu, dojemnú a zároveň zábavnú autobiografiu. Z nej vyplýva, že bol nielen citlivý, ale dokonca aj empatický. Málokomu napadne, že sa prestrojí napríklad za robotníka, a vyskúša si pritom, ako ho v takom sociálnom zaradení celé okolie ignoruje.

¶Dôstojná je iba ničota

Kým sa nová kniha začne písať, Gibson by rád trochu dlhšie pobudol na miestach, kde Buňuel pracoval. Teda v Paríži, New Yorku i Mexiku. Najradšej by bol, keby stretol jeho spolupracovníkov a dostal sa k jeho osobnej korešpondencii. Očakáva, že to nebude ľahké. „Španieli zvyknú ničiť listy, v kto­rých sa píše o intímnych ve­ciach - aby chránili dobré meno svojho slávneho rodinného príslušníka,“ cituje ho El Mundo.

Sám Buňuel by bol určite rád, keby Gibson pri písaní nepoužíval príliš odborný jazyk. V knihe Do posledného dychu si celkom zreteľne rypol: „Neznášam školometstvo a odborný slang. Niekedy mi pri čítaní niektorých článkov v Cahiers du Cinéma od smiechu až vyhŕkli slzy.“

Ak by sme v tej knihe ešte zopár strán otočili, natrafili by sme i na odpor k fotografom od novín: „Dvaja fotografisti ma raz doslova prepadli, keď som sa prechádzal po ceste neďaleko El Paularu. Poskakovali okolo mňa a v jednom kuse cvakali, hoci som túžil byť sám. Vyťať im zopár na príučku, na to som už bol príliš starý. Ľutoval som, že nemám pri sebe zbraň.“

A to ešte stále nie je to najhoršie. Buňuel neznášal ani pomníky. Hádam Gibson tieto slová nečítal: „Všetky spomienkové slávnosti, všetky pomníky postavené slávnym ľuďom sú podľa mňa nebezpečnou šabľou. Na čo je to? Nech žije zabudnutie. Dôstojnou sa mi zdá iba ničota.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 572
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 743
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 086
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 066
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 180
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 631
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 625
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 441
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 432
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 049

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Jennifer Lawrence zažila prvý prepadák. Pauza prospeje jej aj publiku

Film Mother! je horor, ale ľudia sa z neho smejú.

Robert Roth: Označili ma za potetovaného feťáka. Ako to mám vysvetliť dcére?

Film Nina hovorí o rozvode, v úlohe rodiča hrá on.