Buňuel v novom svetle

Írsky hispanista chystá knihu o Buňuelovi. Chcev nej dokázať, že španielsky režisér bol plný nehy.

Luis Buňuel. Vo filmoch bol ostrý, v súkromí to o ňom neplatilo.(Zdroj: TASCHEN.COM)

Nárast informácií španielsky filmový režisér Luis Buňuel neznášal, a keby vraj bol diktátorom, povolil by iba jedny noviny. Pred smrťou však mal zvláštnu túžbu: „Rád by som každých desať rokov vstal z mŕtvych, zašiel k novinovému stánku a kúpil si nejaké noviny. Nič iné by som si nežiadal. Bledý, s novinami pod pazuchou by som sa zakrádal popri múroch až na cintorín, tam by som si prečítal, aké pohromy doľahli na svet, a potom by som spokojne znova zaspal vo svojom bezpečnom posmrtnom príbytku.“

To napísal vo svojej knihe Do posledného dychu. Keby sa šiel prejsť dnes, takmer dvadsať rokov po smrti, v španielskom denníku El Mundo by sa rozhodne dočítal niečo zaujímavé. Írsky hispanista Ian Gibson o ňom píše biografiu. A v nej chce dokázať, že Buňuel nebol tvrdým človekom, ale že v sebe skrýval nehu a citlivosť.

Desivý, ale empatický

Najhrubšie zrejme pôsobili Buňuelove jasné a ostré názory. Gibson napríklad pri filme Zlatý vek (z roku 1930) nadobudol pocit, že Buňuel by najradšej zmenil svet. Už tam boli zárodky toho, k čomu sa až do konca života tak rád vracal: útoky na cirkev, inštitúcie i buržoáziu.

Samozrejme, že Španiel mával problémy. Andalúzskeho psa (teda film, čo je dnes surrealistickou klasikou) nechceli premietať ani v Španielsku, ani vo Francúzku, ani v Mexiku. A keď si ho v New Yorku pozrel slávny doktor Alexander (priamy Freudov žiak), zostal priam vydesený a Buňuela nechcel v živote stretnúť. (Jeho reakciou bol zas zdesený Buňuel.)

Gibson má pravdu, ak chce predstavu o Buňuelovi poopraviť. Veľkú senzáciu však so svojou knihou neurobí. Koho španielsky režisér zaujíma, ten už určite čítal jeho krásnu, dojemnú a zároveň zábavnú autobiografiu. Z nej vyplýva, že bol nielen citlivý, ale dokonca aj empatický. Málokomu napadne, že sa prestrojí napríklad za robotníka, a vyskúša si pritom, ako ho v takom sociálnom zaradení celé okolie ignoruje.

¶Dôstojná je iba ničota

Kým sa nová kniha začne písať, Gibson by rád trochu dlhšie pobudol na miestach, kde Buňuel pracoval. Teda v Paríži, New Yorku i Mexiku. Najradšej by bol, keby stretol jeho spolupracovníkov a dostal sa k jeho osobnej korešpondencii. Očakáva, že to nebude ľahké. „Španieli zvyknú ničiť listy, v kto­rých sa píše o intímnych ve­ciach - aby chránili dobré meno svojho slávneho rodinného príslušníka,“ cituje ho El Mundo.

Sám Buňuel by bol určite rád, keby Gibson pri písaní nepoužíval príliš odborný jazyk. V knihe Do posledného dychu si celkom zreteľne rypol: „Neznášam školometstvo a odborný slang. Niekedy mi pri čítaní niektorých článkov v Cahiers du Cinéma od smiechu až vyhŕkli slzy.“

Ak by sme v tej knihe ešte zopár strán otočili, natrafili by sme i na odpor k fotografom od novín: „Dvaja fotografisti ma raz doslova prepadli, keď som sa prechádzal po ceste neďaleko El Paularu. Poskakovali okolo mňa a v jednom kuse cvakali, hoci som túžil byť sám. Vyťať im zopár na príučku, na to som už bol príliš starý. Ľutoval som, že nemám pri sebe zbraň.“

A to ešte stále nie je to najhoršie. Buňuel neznášal ani pomníky. Hádam Gibson tieto slová nečítal: „Všetky spomienkové slávnosti, všetky pomníky postavené slávnym ľuďom sú podľa mňa nebezpečnou šabľou. Na čo je to? Nech žije zabudnutie. Dôstojnou sa mi zdá iba ničota.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 401
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 307
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 326
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 099
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 980
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 178
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 003
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 581
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 877
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 571

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop