Animovaný film sa pre návštevníkov kín stal synonymom viac či menej vtipnej rodinnej zábavy, realizovanej digitálnou technikou.
Niektorí si azda spomenú i na plastelínové figúrky Nicka Parka (Wallace a Gromit, Slepačí úlet), zopár pozná klasickú bábkovú animáciu Tima Burtona (Predvianočná nočná mora, Mŕtva nevesta).
Špecifický druh nadšených divákov si získali kreslené diela Hayao Miyazakiho a iné východoázijské anime. Hŕstka čudákov pridá Jana Švankmajera a na prstoch rúk možno zrátať tých, ktorí poznajú práce bratov Timothyho a Stephena Quayovcov.
Preto sa nemožno čudovať, ak celovečerný projekt Jana Baleja (1958) Jedné noci v jednom městě nepripravené publikum šokuje, vystraší a znechutí. Nehovorí totiž rečou nášho kmeňa.
Nie je to pekná, príjemná, uhladená a naleštená animácia s veselými pesničkami a vtipným, všeobecne zrozumiteľným príbehom. Lenže dnešného diváka by vydesil aj Buňuelov a Dalího Andalúzsky pes či Lynchov Eraserhead.
Balejovi nejde o to, zapáčiť sa, prvoplánovo potešiť. Podobne ako Burton, má záľubu v čudných až odpudivých, tajomných až hororových figúrkach, no tam, kde je Burton ľudsky chápavý a sympatický, Balej je zámerne drsný a neučesaný. Estetika ošklivosti? A prečo nie!
Je v tom čosi z Quayovcov i Švankmajera, Lyncha aj Buňuela. Podobne ako Miyazaki, ani Balej sa neženie za vypointovaním každej scény, mnohé akoby nechával nedopovedané...
Lenže práve to je divácky omyl a chyba v komunikácii: Balej nerozpráva bežný filmový príbeh – a vonkoncom nie za pomoci slov. Naplno využíva zabudnutú schopnosť filmového umenia komunikovať prostredníctvom emócií, oslovovať dušu, nie rozum. Robí tak pomocou svetla, farieb, tvarov, zvukov.
Preto neobstoja ani časté výčitky, že film sa skladá z troch nesúrodých a v podstate nesúvisiacich krátkych snímok, ktoré vznikali v rôznom čase.
Pravdivejšie sú pripomienky, že autor vlastne ani veľmi nestojí o komunikáciu s bežným publikom, jeho dielo je elitárske, určené len nemnohým. V skutočnosti však Balej neuletel ani tak vysoko, ako kinematografia (aj s publikom) upadla tak hlboko.
Jedné noci v jednom městě je mozaikou, skladačkou, leporelom čudných, pochmúrnych, absurdných, a preto veľmi poetických nápadov, myšlienok, figúrok. O dnešnom svete hovorí úplne ináč, ako sme navyknutí, takže mnohým sa môže javiť ako bľabot.
Ten, kto chce a vie počúvať očami, však dostáva vrchovatú porciu nefalšovaného číreho filmového kumštu špičkovej úrovne.
„Fuj!“ povedala sviňa a vypľula perlu...
Jedné noci v jedném měste, ČR, 2007, 74 minút.
Námet a scenár: Jan Balej, Ivan Arsenjev, Michal Bureš. Réžia a výtvarník: Jan Balej. Animácia: Alfons Mensdorff Pouilly. Kamera: Miloslav Špála. Hudba: Tadeáš Věrčák.
Hlasová realizácia: Jan Novotný, Václav Poul, Jiří Lábus .
Premiéra v SR: 9. augusta.