Asi málokto by si v prvej polovici 19. storočia pomyslel, ako výrazne ovplyvní vynález fotografie ľudské vnímanie reality a jej zobrazovanie. Technologický pokrok vývoja fotoaparátu, fotografovania a fotografie priniesol so sebou nové vnímanie sveta a pohľady naň.
Tieto pohľady - videné obrazy - spôsobili, že naše zmyslové vnímanie okolitého sveta prechádzalo a prechádza vývojom. Aj vďaka fotografii sa zmenila povaha umenia, „dostalo“ oslobodenie od prácne vytváraných kópií, pretože fotografia sa stala „rýchlejšou“ alternatívou a súčasne aj členkou umeleckého druhu.
Keď sa vrátime do súčasnosti, zistíme, že existuje množstvo námetov pre fotografov a techník spracovania fotografie, ktoré vplývajú na umelecký svet a naopak.
Intuitívne divadlo
V týchto dňoch ponúka Galéria Jána Koniarka v priestore Kopplovho kaštieľa nadšencom fotografie a magickej ilúzie umenia fotografické záznamy z aparátu Pavla Pechu, ktorý žije a tvorí v Trnave. V 80. a začiatkom 90. rokov študoval na Inštitúte výtvarnej fotografie v Opave a na Katedre fotografie FAMU v Prahe. Jeho tvorba je známejšia skôr v zahraničí ako u nás.
Kurátorskou ambíciou Václava Maceka a Adriany Čeleďovej je predstaviť Dva svety Pavla Pechu aj domácemu publiku. Výstava predstavuje tvorbu umelca komplexne, formou dvoch zobrazovaných variantov – dvoch svetoch. Jeden je reálny a druhý snovým/lepším odrazom toho prvého.
V absurdnom fantazijnom súzvuku sa objavujú prvky zo skutočného života, ktoré Pecha skoro až surrealisticky komponuje do obrazu/fotografie, čím dostávajú inscenované zábery temnejší charakter. Sériu týchto čiernobielych snímok autor nazval Moje intuitívne divadlo.
Dej zaznamenaných príbehov je situovaný do krajiny plnej lúk a polí. V exteriérových výletoch je evidentná autorova subjektívna predstava, v ktorej zobrazovaná príroda, ženy a muži pôsobia ako kulisy a bábky v rukách samotného „režiséra“ Pechu.
Analýza maliarskeho jazyka
V druhom novšom cykle Maľba fotoaparátom predstavuje iný pohľad na okolie. Z prírody a umeleckých kulís prechádza do interiérovej polohy fotografie. Používa pritom úplne odlišný vyjadrovací jazyk hraničiaci s abstrakciou.
Pomocou digitálneho fotoaparátu komponuje farebné štruktúry vnútorného sveta. Nemaliarskou technikou sa pokúša o analýzu maliarskeho jazyka. Od divadelne ladených záznamov sa posúva miestami až k pointilistickému skúmaniu výtvarného jazyka, v ktorom fotoaparát hrá úlohu sprostredkovateľa autorského zámeru.
Výstava prezentuje dva paralelne jestvujúce svety človeka, muža a fotografa Pavla Pechu.
Ich verejné odhalenie potrvá v Trnave do 12. septembra 2007.
Autor: Ľudmila Poláčková (Autorka je študentkou kunsthistórie)