Herec Josef Dvořák donášal na Suchého i Chytilovú

Herec Josef Dvořák bol dôverníkom ŠtB pod krycím menom Komik.

Josef Dvořák (vľavo) a Jiří Suchý v 70. rokoch v hre Elektrická puma.(Zdroj: IVAN ENGLICH. Z ARCHÍVU JIŘÍHO SUCHÉHO)

Populárny český komik Josef Dvořák bol spolupracovníkom Štátnej bezpečnosti a na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov jej poskytoval informácie o dianí v pražskom divadle Semafor, v ktorom v tom čase pôsobil.

Informoval o tom denník Mladá fronta Dnes, ktorý má k dispozícii dokumenty ŠtB. Josef Dvořák, vedený ako dôverník pod krycím menom Komik, sa podľa nich stretol v uvedenom období s príslušníkmi tajnej polície jedenásťkrát, pričom predmetom jeho „vyťažovania“ bol hlavne zakladateľ a vedúca osobnosť kultového divadla Jiří Suchý.

Ako informuje MF Dnes, Dvořák udával svojho nadriadeného napríklad v súvislosti s pripravovaným predstavením k dvadsiatemu výročiu založenia Semaforu. V inom hlásení píše, že „Suchý usporadúva vo svojom byte a rekreačnom objekte večierky, na ktoré pozýva pracovníkov straníckeho aparátu“. Tieto osoby mal potom Suchý údajne tajne fotografovať v kompromitujúcich situáciách so snahou použiť tieto materiály v prípade administratívnych zásahov do svojej umeleckej činnosti.

Divadlo Semafor bolo totiž od svojho vzniku v roku 1959 nepohodlné komunistickému režimu a najmä po okupácii v roku 1968 bol súbor a predovšetkým Jiří Suchý, ktorý tvoril avantgardné autorské divadlo, vystavený mnohým obmedzeniam a zákazom.

Dvořák tiež referoval o príjmoch Suchého a tvrdil o ňom, že „je milionár“. Informoval však aj o režisérke Viere Chytilovej a o jej manželstve s Jaroslavom Kučerom, ktoré je vraj len formálne a udržuje sa len kvôli deťom, pričom v ňom veľkú rolu hrá ich „značný majetok“.

S Josefom Dvořákom sa nám nepodarilo spojiť. Mladá fronta Dnes informuje, že jej žiadosť o rozhovor odmietol a v esemeske napísal, že ŠtB ho dvakrát kontaktovala, no on „kolaboráciu razantne odmietol“.

Je to nechutné

O spolupráci herca Josefa Dvořáka s ŠtB sme sa zhovárali s vedúcou osobnosťou divadla Semafor JIŘÍM SUCHÝM.

Ako ste prijali správu, že Dvořák na vás donášal?

„Ako blesk z jasného neba, dozvedel som sa to od novinárov.“

V čase, keď spolupracoval s ŠtB, však vaše vzťahy už boli napäté...

„Začalo sa to tým, že on si v Semafore založil svoju skupinu. Bolo to na pokyn zhora, aby som mal vo vlastnom divadle čo najmenej možností hrať. Keď to za mojím chrbtom urobil, povedal som mu, že teda, keď má svoju skupinu, v tej mojej nebude figurovať a stiahol som z repertoáru hry, v ktorých účinkoval. Vedel som, že má toto poslanie, ale že by priamo spolupracoval s ŠtB, to mi nenapadlo.“

Čo bolo jeho hlavným motívom, že súhlasil so spoluprácou?

„Asi tam bola ctižiadosť mať svoju skupinu, a tá ich ponuka mu prišla vhod. A možno, že na neho niečo vedeli, neviem.“

Pôvodne ste boli kamaráti...

„Áno, predtým sme nemali žiadne konflikty, mal som ho dosť rád. Vytiahol som ho do Semaforu, keď jeho Kladivadlo zakázali a on sa ocitol na dlažbe. Bol som jeho fanúšikom, chodil som sa naňho pozerať. V Semafore sme potom spolu s Jitkou Molavcovou a s ním založili komické trio Kašpar, Melicharová a Baltazar a ja som bol šťastný, že nám to takto klape.“

Čo hovoríte na obsah jeho hlásení?

„Je to celé absurdné. Ale naj­absurdnejšie bolo, že som vraj pozýval do svojho bytu rôz­nych prominentov vtedajšieho režimu, organizoval pre nich bujaré večierky, a pritom to fotografoval. To keď som sa dočítal, skoro som spadol zo stoličky. Vôbec nechápem, ako mu to mohlo napadnúť. Veď ku mne by vtedy žiaden prominent v živote nešiel a niežeby sa ešte zaplietol do kompromitujúcich situácií. Totálna blbosť.“

Hovorili ste s ním po tom, keď jeho spolupráca vyšla najavo ?

„Nie, a budem sa tomu vyhýbať. Pripadá mi to nechutné.“

Čo si o ňom myslíte dnes?

„Ja sa na neho ani nehnevám. Časy boli ťažké, ja som ten tlak tiež zažil na vlastnej koži, ťahali ma po výsluchoch. Rovnako lámali aj Jitku Molavcovú, tá mi to, samozrejme, okamžite povedala. Takže už sa k tomu nechcem vracať.“

Mohol sa však svojou spoluprácou s ŠtB podieľať na vašich problémoch, nie?

„Určite, ale to už je za nami. Na druhej strane tým, že som všeličo nesmel, som získal čas na iné veci, viac som čítal, venoval sa rodine.“

Zdalo sa, že po páde totality sa vaše večné trampoty okolo Semaforu a so skupinami Josefa Dvořáka či Miloslava Šimka skončili...

„Po revolúcii som to vyriešil radikálne, poďakoval sa im za spoluprácu a povedal, že už ich v Semafore, ktorý sa po rokoch vrátil do mojich rúk, nechcem, že ho túžim vrátiť do tej podoby, ktorú sme si vymysleli so Šlitrom. Ich štýl sa vlastne k nám ani veľmi nehodil, poetika Semaforu bola úplne inde. Zároveň som vedel, že im nijako nepoškodím, každý z nich bol natoľko slávny, že sa mohol ľahko uplatniť sám. Semafor je dnes taký, aký ho chcem mať, a nad ostatným mávam rukou.“

Alexander Balogh

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 115
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 998
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 140
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 316
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 924
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 258
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 065
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 598
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 795
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 652

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop