V Aréne teraz usilovne pracujú dvaja Hansovia. Divadlo do novej sezóny vstúpi hrou India Song Marguerite Durasovej, ktorú režíruje Rakúšan Hans Hollmann. Pod scénu sa podpíše Hans Hoffer.
Toto je prvý krôčik
Premiéry v Aréne budú aj teraz ovplyvnené nemeckou minulosťou jej riaditeľa Juraja Kukuru. „Chcel pozvať niekoho z výrazných nemeckých režisérov. Toto je prvý krôčik,“ hovorí dramaturg Martin Kubran o výbere Rakúšana na post režiséra. Okrem toho, Kukura pod taktovkou Hollmanna v India Song sám hral v roku 1989 v divadle v Bonne. Predstavil sa v úlohe Michaela Richardsona. India Song je slovenská premiéra, v Európe ju hral len spomínaný Bonn.
„Je to veľkolepý projekt na slovenské pomery. Nie počtom postáv alebo náročnosťou scény. Režíruje to výrazná európska režisérska osobnosť. Hans Hollmann ovplyvňoval moderné prúdy nemeckého, rakúskeho a švajčiarskeho divadla. Nielen činoherného, ale aj operného. Patrí k umeleckej špičke v nemecky hovoriacich krajinách,“ tvrdí dramaturg.
Príbeh femme fatale
Marguerite Durasová sa na Slovensku hráva sporadicky. Spôsob jej písania textov vyžaduje od režiséra veľký vklad kreativity.
Sama Durasová sa vraj kedysi vyjadrila, že si nevie predstaviť, čo s takýmto textom môže urobiť divadelný režisér. Film India Song si Durasová sama režírovala. Podľa Martina Kubrana je to kultová vec, ktorá posunula filmové výrazové prostriedky. Hra z koloniálnej Indie tridsiatych rokov je príbehom osudovej lásky niekoľkých mužov k femme fatale. Ona je manželkou anglického konzula a do nej je zaľúbených niekoľko významných mužov. Príbeh lásky sa končí smrťou. Všetko medzi tým sa divák dozvedá prostredníctvom rekonštrukcie.
S odstupom času a priestoru si naň spomínajú ľudia, ktorí v ňom boli len vedľajšími postavami.
„Je to veľmi zaujímavý koncept. Na javisku vidíme časť príbehu ako veľký celok, ale súčasne počúvame aj komentujúce hlasy. Divák je na jednej strane akýmsi voyeurom príbehu, ale počúva zároveň aj komentáre,“ vysvetľuje Kubran. V inscenácii sa okrem iných predstavia aj Ingrid Timková, Ján Gallovič, Martin Hronský či Marián Prevendarčík.
Masaker a melanchólia
Po Durasovej javisko obsadí ďalšia ženská autorka. Najnovší titul Yasminy Rezy Boh masakru režíruje Soňa Ferancová. „Momentálne sa hrá v Zürichu, v Bochume a pripravujú ho vo viedenskom Burgtheatri. V Nemecku sa uchádzal o titul hra roka,“ vyratúva Kubran.
Boh masakru balansuje na hranici komédie a grotesky z dnešného prostredia. V globalizovanej Európe budú diváci svedkami stretnutia dvoch manželských párov.
V novom roku repertoár rozšíria Traja kamaráti. Budú voľnou verziou na remarqueovské motívy, ktorú pripravuje Martin Čičvák. „Je to stále zaujímavý príbeh plný humoru a melanchólie. Dýcha starými časmi, keď bol svet taký pomalý, že autá idúce osemdesiatkou považovali za tryskáče.“