SME
Piatok, 22. november, 2019 | Meniny má Cecília

Ten had si ma našiel sám

Filmy Federica Felliniho fascinovali MÁRIU BALÁŽOVÚ natoľko, že sa chcela stať kostýmovou výtvarníčkou. No počas štúdia sa všetko zmenilo. Objavila čaro geometrickej štylizácie, kontrastnej farebnosti a tvarovej skladby. Jej výtvarný vývoj pokračoval nový

Mária Balážová (1956) na seba upozornila v polovici 90. rokov, keď sa odprezentovala cyklom plátien Hadia geometria.Mária Balážová (1956) na seba upozornila v polovici 90. rokov, keď sa odprezentovala cyklom plátien Hadia geometria.(Zdroj: ARCHÍV M. B.)

m smerom a vyústil do štádia, ktorého podoby v týchto dňoch prezentuje Nitrianska galéria na výstave Nová významovosť.

Takmer 13 rokov rozvíjate ten istý cyklus Hadia geometria. Čím to je, že vás táto téma neustále drží?

„Niektorí robia celý život jednu tému ako Morandi, alebo dva, tri cykly ako Zdeněk Sýkora. U mňa to predtým boli v 80. rokoch cykly Pózy, Lexikóny a neskôr podcyklus Plynutie. Aj Hadia geometria má viacero verzií: sivé obdobie, červené obdobie, teraz začínajúce chaotické. Znak hada je z môjho pohľadu veľmi atraktívnou vizuálnou grafémou, jej prostredníctvom sa môžem uspokojivo vyjadriť k témam, na ktoré chcem alebo musím reagovať. Pociťujem ich ako svo­jich hovorcov, keďže vždy sú to hlavy viaceré, väčšinou v párnom počte. Zodpovedá to hadom reálnym, ktoré žijú verne v pároch po celý život. Táto črta hadej existencie vzbudzuje u mňa k týmto živočíchom veľký rešpekt.“

Už na začiatku tvorby ste sa zbavili akejkoľvek expresie a radikálne ste zredukovali farebnosť a morfológiu. Prečo?

„Redukciu nepociťujem ako obmedzenie, skôr je príležitosťou na hlbšiu koncentráciu na veci podstatné a ich spracovanie v čo najväčšej šírke a možnostiach, aké ponúkajú. Rozhodne sa nenudím, nemám rada lacné a prvoplánové riešenia, rozfarbené plátna plné množstva otravných detailov. Pri týchto veciach sa nemôžem zbaviť podozrenia, že autor len maskuje strach z prázdna.“

Ako ste sa dopracovali k tomu, že práve had a hadia hlava budú nositeľom idey, ktorú v maľbách prezentujete?

„Náhodne som objavila reprodukcie starých indiánskych kariet s maličkým motívom hadíka v každom z rohov. Práve som pracovala s témou uzavretých okruhov. Možno pre podobnosť vizuálneho riešenia karty ako okruhu som si povšimla nenápadného hadíka. Pretvorila som ho do abstraktnej geometrizovanej podoby a začala s ním ďalej pracovať. Myslím si, že had si ma našiel sám a keďže je synonymom vernosti, musím mu byť verná aj ja.“

V iných kultúrach ho uctievajú ako symbol večnosti a obnoveného života, v našej kultúre sa mu pripisuje skôr negatívny charakter - je vnímaný ako pokušiteľ nabádajúci k hriechu. Ako to pociťujete vy?

„Pre mňa zostal akýmsi mojím emblémom a odpútal sa od historických významových určení. Tlmočí moje významy a aktuálne témy. No vo vnímaní mojich obrazov netreba stále zdôrazňovať motív hadej hlavy, dôležitejšia býva konfigurácia tela, ktoré sa stále permutuje. Raz je krížom, písmenom, chrámom, oknom, raketou, frézou, architektúrou, pamätníkom, dokonca figúrou či maskou. Prekračujem teda hranice klasickej abstraktnej geometrie a obohacujem jej čítanie o post­moderný pluralitný prístup v zmysle novej významovosti, ako to nazval český kunsthistorik Jiří Valoch.“

Kosoštvorec s otvorom uprostred - to je silno erotická asociácia. Bolo vaším zámerom provokovať aj v tejto rovine?

„Nikdy mi nešlo o samoúčelnú provokáciu. Proces sústredenia v rovine výtvarnej redukcie prirodzene vyústil do tejto polohy, možno je to len vyššia forma absolútneho stotožnenia sa. Aj so ženstvom.“

Často zdôrazňujete potrebu mecénov, ktorí by podporovali slovenské umenie namiesto hromadenia gýčov. Našli sa už nejakí?

„Väčšia žičlivosť k súčasnému umeniu, aj slovenskému - mimobratislavskému, je zrejme v Česku. Sú tam rozhľadenejší zberatelia ako na Slovensku, viac odvážnejší, poučenejší, viac hrdí na svoju kultúru. Zopár zberateľov je v Bratislave, no celkovo slovenské prostredie je až zápecnícky konzervatívne a autentické slovenské umenie nemá jednoducho rado. To už nehovorím o geometrickom umení, ktorému dávajú všetci zväčša nelichotivé prívlastky, neustále ho nálepkujú ako menšinové či chladné, hoci nikdy také nebolo. Vždy bolo hravé, čisté, primerane estetické, rafinované, skrátka krásne, len nie tak bulvárne primitívne, nepodkladalo sa bezvý­hradne väčšinovému vkusu. Príčin je viacero, no jednou z nich je aj takmer absolútna absencia výtvarného vzdelávania od útleho školského veku a najmä na stredných školách, a potom trp­ké ovocie nepochopenia konzumujeme my, tvorcovia, usilujúci sa ako Robinsoni o ohlas, ktorý v tomto hodnotovom marazme logicky neprichádza.“

Ste geometristka. Váš manžel, tiež výtvarník, vás však svojho času označil za opak technokratického človeka. Ako sa vidíte?

„Pre veľa ľudí sa geometria striktne spája len so sférou racio­nálna, čo je, samozrejme, opäť zakorenený predsudok. Geo­metria nie je taká spontánna ako expresia, no to neznamená, že sa obracia výhradne k sfére intelektu. Používa paletu výtvarných prostriedkov, ktorá je vo svojich rôznorodých prejavoch žriedlom úžasných duchovných podnetov, nádher­ných zážitkov, o ktoré je dnes akosi núdza a niekedy sa mi zdá, ako keby sme sa k tomu aj hanbili priznať - ako k slabosti. Chcem tým povedať, že geometria nepatrí technokratom, ale vášnivým ľuďom túžiacim po plnosti života.“

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Viac ako vzdelanie
  2. Trnavská univerzita v Trnave je výskumná a kvalitná
  3. Študuj umenie. Študuj na VŠMU.
  4. CUPRA si podmanila parížske nebo
  5. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  6. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  1. COOP Jednota oslavovala 150. výročie spotrebného družstevníctva
  2. Viac ako vzdelanie
  3. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  4. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  5. Študuj umenie. Študuj na VŠMU.
  6. Trnavská univerzita v Trnave je výskumná a kvalitná
  7. CUPRA si podmanila parížske nebo
  8. Radšej škola ako metla
  9. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  10. Zažite svoj vlastný úspech
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 9 443
  2. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 9 146
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 8 412
  4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 7 284
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 957
  6. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 769
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 959
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 4 632
  9. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 4 419
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí... 4 330

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Ako sa opovažujete, Vladimír Mečiar? (píše Michal Havran)

Stal sa a ostáva najvýznamnejším klamárom povojnového Československa.

Vladimír Mečiar.
PÍŠE MARTIN KUGLA

Nie Kiska, ale Sulík a Matovič majú kľúče od miešačky

Štvorkoalícia bol vôbec najhorší možný nápad.

Predseda SaS Richard Sulík a predseda OĽaNO Igor Matovič.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Pellegrini robí užitočného idiota tunelárom

Z Naďa sa stal predmet desiatok textov a v pozornosti je aj Balciarov majetok.

Peter Tkačenko
Peter Pellegrini.
Cynická obluda

Z Božej vôle otrava

Fanatický sektár presvedčený, že biblické názory sú objektívnou realitou. Čo môže byť vtipnejšie?