SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Nová pochúťka z najlepšej filmovej kuchyne

Tri roky po Rodinke Úžasných prichádza slávne štúdio Pixar s novým celovečerným animovaným filmom. Ratatouille má dnes premiéru v našich kinách.

Nie sú to žiadne čary: baklažán, cukety, paradajky, papriky, cibuľa, koreniny. No aby ste z jednoduchých surovín pripravili gurmánsky zážitok zvaný Ratatouille, potrebujete fortieľ. Pixar opäť potvrdil, že ho má.

Prvé počítačmi animované 3D filmy Pixaru nás očarovali okrem iného aj tým, že ich príbehy boli archetypálne. Silou symbolov a mierou metafor sa blížili bájam a legendám: detská fantázia dáva život hračkám a energiu svetu strašidiel, ľudské charaktery hmyzu či morským rybkám. Analyzovali vzťahy rodičov a detí, silnejších a slab­ších, nadradených a podrade­ných, bohov a smrteľníkov.

Zdá sa, že silné témy sa vyčerpali, aj Pixar sa musí uspokojiť s varírovaním jednoduchších ná­metov o superhrdinoch alebo celkom obyčajných neschop­ných kuchároch.

Jednoduchý námet však nemusí znamenať jednoduchý príbeh. Z bonmotu „Každý môže byť veľkým šéfkuchárom“ sa zrodil príbeh o myšiakovi (na snímke Movieweb), ktorý pozdvihne upadajúcu povesť kedysi slávnej parížskej reštaurácie. Príbeh poskladaný z množstva bizarných, často doslova za vlasy pritiahnutých prvkov, ale napriek tomu je harmonický a pre­svedčivý. Príbeh, o ktorom síce vieme, že sa skončí hap­py­– endom, ale netušíme, akými cestičkami a postupmi sa prepracuje k šťastnému koncu. Príbeh originálny, prekvapujúci, hravý a zábavný.

A navyše – zaodetý do dokonalej, majstrovskej animácie.

V tejto sfére Pixar vyčerpal triumfy: samotný fakt, že stodesaťminútový film vznikol v počítači, nás neohromí. Počet vlasov, chlpov a chvostíkov, ktoré museli animátori rozhýbať, už nie je pre nás atrakciou. Špičkovú techniku a najpokročilejší softvér už používajú aj iné filmové štúdiá. Z digitálnej animácie čoby atrakcie sa stal všedný spôsob vytvárania filmového obrazu. Aby sa povzniesol nad priemer, musí byť majstrovský, dokonalý.

V prípade Ratatouille ne­ohromuje, nešokuje, netlačí sa do popredia, ale slúži rozprávaniu. Dovoľuje nám zabudnúť, že sa pozeráme na animovaný film, umožňuje úplne sa ponoriť do deja.

Veď čo už môže byť otrepanejšie a menej nápadité ako animovaná myš?! Lenže tieto animované hlodavce ideálne spájajú realizmus so štylizáciou, sú ľudské a scho­pné mimiky bez straty svojej zvieracej podoby a pod­staty. Pôsobia presvedčivejšie a prirodzenejšie ako ľudskí hrdinovia.

Príbeh i tentoraz pracuje s príznačnými motívmi vykorenenosti, hľadania vlastnej identity, vlastnej vôle a manipulácie, komplikovaného vzťahu otcov a synov, prekonávania napohľad neprekonateľných bariér a potreby tolerancie.

Popri vtipoch prístupných deťom ponúka i sofistikované žarty pre znalcov – nielen filmu (citácie, odkazy na klasické hrané aj animované snímky), gastronómie, ale aj hudby (pri scénach s myšiakom Djangom znejú džezové gitarové sóla, ktoré preslávili Djanga Reinhardta).

Rok 2007 nám nadelil a ešte nadelí celú náruč dlhometrážnych animovaných filmov. No hoci Rataouille do značnej miery vybočuje z pixarovskej tradície a kritika sa nedokáže dohodnúť, či ide o najlepšiu, alebo najhoršiu pixarovku, členovia americkej filmovej akadémie budú mať pri rozhodovaní o tom, ktorej animovanej snímke prideliť Oscara, ľahkú voľbu.

Začalo sa to stolnou lampou

Úspešný Pixar zachránil Disneyho. Neskôr však prišli roztržky.

Štúdiá Walta Disneyho zažili v 90. rokoch minulého storočia krízu. Firma nemala odvahu dať priestor novým tvorcom so sviežimi nápadmi, neustále prevarovala staré postupy, motívy, dokonca i celé scény. Biznis v nej prevládol nad tvorivosťou a udusil ju.

Ak Leví kráľ, Zvonár u Matky Božej, Pocahontas a Mulan boli ešte úspešné, filmy ako Hercules, Vladárova nová tvár či Atlantída už na vstupnom v Severnej Amerike neutŕžili ani toľko, čo stála ich výroba.

Štúdiá vyhlásili, že na vine je neatraktívna dvojdimenzionálna animačná technológia, no digitálne animované 3D filmy z ich vlastnej dielne (Udatné kuriatko, Divočina a Tajomstvo Robinsonovcov) sa nestali kasovými trhákmi, ani kultmi.

Štúdiám Walt Disney Pictures vtedy pomohol externista – Pixar. Najprv pre nich vyrábal filmy na zákazku, neskôr samostatne a dnes ako súčasť disneyovského impéria.

Od Lucasa k Disneymu

Pixar vznikol v roku 1979 ako časť počítačovej divízie spoločnosti Lucasfilm filmového mága Georgea Lucasa. V roku 1986 ho od Lucasa za 5 miliónov dolárov kúpil Steve Jobs. Pod jeho vplyvom sa Pixar stal výrobcom hardvéru, vysoko výkonných, ale drahých a zle predajných grafických počítačových staníc Pixar Image Computer.

No a práve na podporu predaja začal zamestnanec Pixaru John Lasseter vyrábať propagač­né filmy. Pracoval už pre Lucasa a robil na efektoch filmu Mladý Sherlock Holmes. Jedným z jeho filmíkov bol aj Luxo Jr. o nezbednej stolnej lampe. Tá doskackala až do loga Pixaru.

Scenárista a režisér filmov Toy Story, Život chrobáka, Toy Story 2, Autá, producent Monsters, a. s., Hľadá sa Nemo, Rodinka Úžasných aj Ratatouille pritom hovorí: „Nie technológia, ale príbeh zabáva publikum. Keď v kine vidíte skvelý hraný film, nežasnete predsa nad novou kamerou Panasonic. Počítač je iba nástroj, ktorý slúži príbehu.“

Kto koho kúpil?

Lasseterovo oddelenie začalo mať veľký úspech a v roku 1991 dostalo 26–miliónový džob. Pixar mal pre disneyovcov nakrútiť tri celovečerné digitálne animované 3D filmy. Prvý sa mal volať Toy Story. Premiéru mal o štyri roky neskôr a len na vstupnom do kín utŕžil vyše 350 miliónov dolárov. Život chrobáka zaznamenal v roku 1998 tržby ešte o 22 miliónov vyššie.

Roztržka medzi Pixarom a Disneyovcami nastala v roku 1999 počas výroby pokračovania Toy Story 2. Vyústila do novej zmluvy v roku 2004, s podmienkami výhodnejšími pre Pixar, ale nezhody so šéfom Dis­neyovcom Michelom Eisnerom pokračovali.

V januári 2006 bol uzavretý kontroverzný obchod. Firma Walt Disney kúpila Pixar za 7,4 miliardy dolárov. Zároveň sa dovtedajší majiteľ Pixaru Steve Jobs stal najväčším podielnikom Disneyho štúdií a členom rady riaditeľov.

John Lasseter dostal funkcie umeleckého šéfa spojených štúdií Disney-Pixar a riaditeľa Walt Disney Imagineering, zlož­ky zodpovednej za rozvoj disneyovských zábavných megaparkov. A veterán Ed Catmull, prezident Pixaru, sa stal prezidentom Disney Studios.

A tak sa dodnes vedú diskusie o tom, kto koho vtedy vlastne kúpil.

Karel Traut Autor je publicista

Ratatouille – Dobrú chuť!

USA 2007, 110 minút

Scenár a réžia: Brad Bird

V slovenskom znení: Juraj Kemka, Boris Al Khalagi, Helena Krajčiová, Leopold Haverl, Dušan Kaprálik, Ladislav Chudík a ďalší

Produkcia, supervízia, dialógy: Dušan Hájek

Premiéra v SR: Dnes


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  8. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  9. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  1. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  2. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  3. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  4. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  7. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  8. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  9. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  10. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 911
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 822
  3. Aká je chémia vôní 10 033
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 929
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 827
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 414
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 796
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 581
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 182
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 7 190
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jankovská by chcela Vianoce na slobode. Vylúčené to nie je

Rozhodnúť môže sama prokurátorka alebo na žiadosť aj súd.

Monika Jankovská.
Alena Zsuzsová opúšťa súd v Banskej Bystrici.

Koronavírus na Slovensku: Matovič: Ak bude lockdown, môže za to spochybňovanie testovania (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 111-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 957 obetí.

Premiér Igor Matovič.
Rozprávky SME

Či za dobré sa treba dobrým odmeniť (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky
ŠPORT

Mal mať rozprávkovú kariéru. Hlúpa mladá hlava všetko zničila, spomína

Strelil najrýchlejší gól v najvyššej súťaži?