V prípade jej debutu predával príbeh. Rodičia bojovníci zo skupiny Tamilskí tigri, ona sa narodila v Londýne, no od šiestich vyrastala na Srí Lanke. Úteky oknom pred represiami vládnych jednotiek, neskôr odchod do Indie a napokon ako politický utečenec späť do Londýna. Ak však táto „rozprávka“ funguje po prvý raz, druhýkrát treba ponúknuť čosi viac.
Podarilo sa. Medzičasom sa totiž M.I.A stihla etablovať nielen na britskej urbánnej scéne, spolupracovala i s ľuďmi ako Missy Elliott či Timbaland.
Už pri debute prekvapila dôrazom na bicie štruktúry, stále si však dôsledne držala elektronický garážový zvuk. Na druhom albume Kala, ktorý vyšiel koncom augusta, však opustila túto už trocha sebavykrádajúcu sa škatuľku a vydala sa pátrať po koreňoch. Síce stále v duchu moderného mišmašu, samplovania a zmiešavania tradičného s novým, no už bez nálepky hiphopová umelkyňa. V skladbe Jimmy napríklad skolážovala dokopy bollywoodske filmy a 80’s disko, na ktorého nástup zavelila posledným albumom Madonna.
Elektronickým experimentom však ostala verná. Pridala k nim perkusie i umelcov pozbieraných po celom svete. Počnúc Afrikou cez Austráliu a končiac Indiou. Spájanie tradičnej hudby s modernou znie väčšinou trápne, no didjeridoo namiesto basovej linky spolu s beatboxom a detským rapom v Mango Pickle Down River je práve tou výnimkou potvrdzujúcou pravidlo.
V jej prípade však nemôžeme hovoriť o hudbe bez toho, aby sa spomenula výtvarná či politická orientácia. Albumy a klipy vyzerajú ako Mestečko South Park na drogách. Vlastne, ešte viac na drogách. M.I.A si sama ilustruje albumy a používa pritom žiarové až gýčové farby, ktoré vyzerajú, ako by sa nejaké dieťa hralo v „Malování“.
Rozpráva pritom o ochrane životného prostredia a problémoch tretieho sveta. Ak to je u väčšiny súčasných umelcov póza, dievčine s občianskym menom Mathangi Arulpragasam to akosi veríte. Lenže kým stojí na strane „utláčaných“, jej albumy sú dokonalým produktom hudobnej globalizácie.
Bohužiaľ, v jej prípade to často prerastá do extrémizmu. O podpore tamilskej teroristickej organizácie sa všeobecne vie, v skladbe Sunshowers z debutu sa však postavila aj na stranu Organizácie za oslobodenie Palestíny. MTV následne odmietla hrať klip k tejto skladbe a USA jej zamietli vstupné víza. M.I.A tak začala rozprávať o cenzúre.
Ak by ste však ikonu Che Guevaru chceli nahradiť nejakou aktuálnejšou, M.I.A je pravdepodobne tou najlepšou alternatívou. Našťastie, jej politické postoje sa nepodpisujú na kvalite hudby. A aj keď sa Kala na Arular podobá azda viac, ako by bolo zdravé, nadšené reakcie kritikov sú zaslúžené.