CC CENTRUM V BRATISLAVE PRIPRAVILO KOMORNÚ VÝSTAVU MÁRIE BARTUSZOVEJ

Jedinečné „škrupinky“

V týchto dňoch sa slovenskej verejnosti predstavuje torzovitý prierez tvorby výnimočnej slovenskej umelkyne Márie Bartuszovej (1936 - 1996), ktorá patrí k najdôležitejším sochárkam slovenskej výtvarnej scény.

Mária Bartuszová: Vertikálny a horizontálny reliéf, 1985.(Zdroj: PSIS)

Predstaviteľku tzv. organickej sochárskej línie druhej polovice 20. storočia, ktorej umelecké rozprávanie je vysoko cenené aj v zahraničí, priniesla do bratislavského CC Centra Prvá slovenská investičná skupina. Vystavený výber tlmočí autorkin „subtílno-introvertný“ svet, ktorý pôsobí ako protiklad k silnému sochárskemu programu.

Nežná a sadrová

Rodáčka z Prahy prežila svoj život v ústraní umeleckého diania v Košiciach, no jej tvorbu táto skutočnosť negatívne nepo­značila. Bartuszovej chápanie sveta cez sochárske realizácie je ovplyvnené nábojom nežnosti a efemérnosti. Na prvý pohľad mužskú doménu umenia - sochu transformuje do tvorivej výpovede o svojom svete.

Dominantným materiálom v jej tvorbe bola biela sadra, ktorá svojou (ne)farebnosťou kolorovala jej tvorbu. „Pracujúc so sadrou, poukázala na širokú škálu možností, ako ona reaguje na rozličný spôsob zaobchádzania. Provizórny materiál povýšila na definitívny. Sadra je biela: tá podľa teórie nie je farbou v pravom zmysle farbou. Používajú ju autori, ktorí poukazujú na presahy života k duchovnosti,“ definovala teoretička umenia Zuzana Bartošová špecifickú sochárkinu prácu.

O duchovnosti v tvorbe Márie Bartuszovej nemožno pochybovať. Jej ovoidné sadrové „škrupinky“ odhaľujú dušu umelkyne, ženy, manželky, matky. Preskupujúce formy inštalácií sú vedené citlivou rukou.

Bartuszovej tvorba má okrem ojedinelého intímneho elementu aj ďalší rozmer. Jej nefigurálna plastika hovorí o prepojení sveta s prírodou, hľadá analógie medzi umením a životom. Na jednej strane mnohonásobne vrství, zoskupuje, zahaľuje, aby vzápätí odhalila jedinečnosť odkrývania. Hmotu narúša prázdnotou. Odlievané sadrové plastiky postavila na piedestál svojej umeleckej komunikácie.

Duševný exhibicionizmus

Sochárske médium bolo pre ňu odtlačkom hmoty ako nositeľky záznamov nášho bytia. Plastika 60. rokov sa v Bartuszovej ponímaní inšpirovala aj elementárnosťou prírody, hľadaním sochy v kvapkách, klíčení, pučaní, hniezdení, vajíč­kach.

V 70. rokoch tvorí umenie pre nevidiacich. Plastiky sa zameriavajú na rozvoj dotykového zmýšľania zrakovo postihnu­tých a slepých detí. V 80. rokoch sa venovala perforovaným škrupinovým inštaláciám zo sadry.

V projekte Dotyky a spojenia predstavuje kurátorka projektu Zuzana Bartošová komorný výber z tvorby tejto umelkyne.

Vo výstavnej sieni sa jej podarilo zverejniť duševný exhibicionizmus tejto introvertne tvoriacej autorky. Ponúkla stručný, avšak výstižný obraz o tvorbe a zmýšľaní slovenskej sochárky medzinárodného formátu.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  2. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  7. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení
  1. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  2. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  6. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. Ako zariadiť malú kúpeľňu?
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 094
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 970
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 759
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 2 509
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 480
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 280
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 699
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 268
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 1 154
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 1 026

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Tkáč z Matice hovorí v tajnej nahrávke o Maďaričovi aj Hrnkovi z SNS

Matica slovenská je pod vedením Tkáča známa skôr kauzami a družbou s extrémistami ako rozvojom kultúry.

KOMENTÁRE

Opozícia do basy, vlasť si rozvracať nedáme

Máme dočinenia so spravodlivosťou, ktorá občas používa dvojaký meter?

ŠPORT

Prečo sa slovenské kluby nemôžu rovnať s najlepšími?

Za posledných desať rokov získala Žilina z predaja až 25 miliónov.

Neprehliadnite tiež

Búrka v Tatrách hudobný festival neohrozí. Prispôsobí sa prírode

Organizátor Tatra Flowers vysvetľuje, ako sa mu zaujímavý nápad podarilo priviesť k životu.

Tvorba Imagine Dragons nie je veľmi originálna. Koncertmi ju však zachraňujú

Hviezdou prvého večera Colours of Ostrava bola americká rocková kapela.

Absolútne ticho vo vojnovom rámuse je desivé. Počuli ho vojaci pri Dunkirku

Christopher Nolan nakrútil vojnový príbeh, v ktorom dokážeme s každým vojakom súcítiť. Je to film, ktorý potrebujeme.

Vysmievajú sa z neho a parodujú ho. Despacito je najhranejšou skladbou histórie

Latinohit zostrelil z pozície jednotky Justina Biebera. Má viac ako 4,6 miliardy videní.