SME

Jedinečné „škrupinky“

V týchto dňoch sa slovenskej verejnosti predstavuje torzovitý prierez tvorby výnimočnej slovenskej umelkyne Márie Bartuszovej (1936 - 1996), ktorá patrí k najdôležitejším sochárkam slovenskej výtvarnej scény.

Mária Bartuszová: Vertikálny a horizontálny reliéf, 1985.Mária Bartuszová: Vertikálny a horizontálny reliéf, 1985. (Zdroj: PSIS)

Predstaviteľku tzv. organickej sochárskej línie druhej polovice 20. storočia, ktorej umelecké rozprávanie je vysoko cenené aj v zahraničí, priniesla do bratislavského CC Centra Prvá slovenská investičná skupina. Vystavený výber tlmočí autorkin „subtílno-introvertný“ svet, ktorý pôsobí ako protiklad k silnému sochárskemu programu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nežná a sadrová

Rodáčka z Prahy prežila svoj život v ústraní umeleckého diania v Košiciach, no jej tvorbu táto skutočnosť negatívne nepo­značila. Bartuszovej chápanie sveta cez sochárske realizácie je ovplyvnené nábojom nežnosti a efemérnosti. Na prvý pohľad mužskú doménu umenia - sochu transformuje do tvorivej výpovede o svojom svete.

SkryťVypnúť reklamu

Dominantným materiálom v jej tvorbe bola biela sadra, ktorá svojou (ne)farebnosťou kolorovala jej tvorbu. „Pracujúc so sadrou, poukázala na širokú škálu možností, ako ona reaguje na rozličný spôsob zaobchádzania. Provizórny materiál povýšila na definitívny. Sadra je biela: tá podľa teórie nie je farbou v pravom zmysle farbou. Používajú ju autori, ktorí poukazujú na presahy života k duchovnosti,“ definovala teoretička umenia Zuzana Bartošová špecifickú sochárkinu prácu.

O duchovnosti v tvorbe Márie Bartuszovej nemožno pochybovať. Jej ovoidné sadrové „škrupinky“ odhaľujú dušu umelkyne, ženy, manželky, matky. Preskupujúce formy inštalácií sú vedené citlivou rukou.

Bartuszovej tvorba má okrem ojedinelého intímneho elementu aj ďalší rozmer. Jej nefigurálna plastika hovorí o prepojení sveta s prírodou, hľadá analógie medzi umením a životom. Na jednej strane mnohonásobne vrství, zoskupuje, zahaľuje, aby vzápätí odhalila jedinečnosť odkrývania. Hmotu narúša prázdnotou. Odlievané sadrové plastiky postavila na piedestál svojej umeleckej komunikácie.

SkryťVypnúť reklamu

Duševný exhibicionizmus

Sochárske médium bolo pre ňu odtlačkom hmoty ako nositeľky záznamov nášho bytia. Plastika 60. rokov sa v Bartuszovej ponímaní inšpirovala aj elementárnosťou prírody, hľadaním sochy v kvapkách, klíčení, pučaní, hniezdení, vajíč­kach.

V 70. rokoch tvorí umenie pre nevidiacich. Plastiky sa zameriavajú na rozvoj dotykového zmýšľania zrakovo postihnu­tých a slepých detí. V 80. rokoch sa venovala perforovaným škrupinovým inštaláciám zo sadry.

V projekte Dotyky a spojenia predstavuje kurátorka projektu Zuzana Bartošová komorný výber z tvorby tejto umelkyne.

Vo výstavnej sieni sa jej podarilo zverejniť duševný exhibicionizmus tejto introvertne tvoriacej autorky. Ponúkla stručný, avšak výstižný obraz o tvorbe a zmýšľaní slovenskej sochárky medzinárodného formátu.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Ľudmila Poláčková (Autorka je študentka kunshistórie)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 741
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 916
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 352
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 307
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 839
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 806
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 454
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 901
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 536
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 151
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 887
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 494
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 975
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 528
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 283
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu