CC CENTRUM V BRATISLAVE PRIPRAVILO KOMORNÚ VÝSTAVU MÁRIE BARTUSZOVEJ

Jedinečné „škrupinky“

V týchto dňoch sa slovenskej verejnosti predstavuje torzovitý prierez tvorby výnimočnej slovenskej umelkyne Márie Bartuszovej (1936 - 1996), ktorá patrí k najdôležitejším sochárkam slovenskej výtvarnej scény.

Mária Bartuszová: Vertikálny a horizontálny reliéf, 1985.(Zdroj: PSIS)

Predstaviteľku tzv. organickej sochárskej línie druhej polovice 20. storočia, ktorej umelecké rozprávanie je vysoko cenené aj v zahraničí, priniesla do bratislavského CC Centra Prvá slovenská investičná skupina. Vystavený výber tlmočí autorkin „subtílno-introvertný“ svet, ktorý pôsobí ako protiklad k silnému sochárskemu programu.

Nežná a sadrová

Rodáčka z Prahy prežila svoj život v ústraní umeleckého diania v Košiciach, no jej tvorbu táto skutočnosť negatívne nepo­značila. Bartuszovej chápanie sveta cez sochárske realizácie je ovplyvnené nábojom nežnosti a efemérnosti. Na prvý pohľad mužskú doménu umenia - sochu transformuje do tvorivej výpovede o svojom svete.

Dominantným materiálom v jej tvorbe bola biela sadra, ktorá svojou (ne)farebnosťou kolorovala jej tvorbu. „Pracujúc so sadrou, poukázala na širokú škálu možností, ako ona reaguje na rozličný spôsob zaobchádzania. Provizórny materiál povýšila na definitívny. Sadra je biela: tá podľa teórie nie je farbou v pravom zmysle farbou. Používajú ju autori, ktorí poukazujú na presahy života k duchovnosti,“ definovala teoretička umenia Zuzana Bartošová špecifickú sochárkinu prácu.

O duchovnosti v tvorbe Márie Bartuszovej nemožno pochybovať. Jej ovoidné sadrové „škrupinky“ odhaľujú dušu umelkyne, ženy, manželky, matky. Preskupujúce formy inštalácií sú vedené citlivou rukou.

Bartuszovej tvorba má okrem ojedinelého intímneho elementu aj ďalší rozmer. Jej nefigurálna plastika hovorí o prepojení sveta s prírodou, hľadá analógie medzi umením a životom. Na jednej strane mnohonásobne vrství, zoskupuje, zahaľuje, aby vzápätí odhalila jedinečnosť odkrývania. Hmotu narúša prázdnotou. Odlievané sadrové plastiky postavila na piedestál svojej umeleckej komunikácie.

Duševný exhibicionizmus

Sochárske médium bolo pre ňu odtlačkom hmoty ako nositeľky záznamov nášho bytia. Plastika 60. rokov sa v Bartuszovej ponímaní inšpirovala aj elementárnosťou prírody, hľadaním sochy v kvapkách, klíčení, pučaní, hniezdení, vajíč­kach.

V 70. rokoch tvorí umenie pre nevidiacich. Plastiky sa zameriavajú na rozvoj dotykového zmýšľania zrakovo postihnu­tých a slepých detí. V 80. rokoch sa venovala perforovaným škrupinovým inštaláciám zo sadry.

V projekte Dotyky a spojenia predstavuje kurátorka projektu Zuzana Bartošová komorný výber z tvorby tejto umelkyne.

Vo výstavnej sieni sa jej podarilo zverejniť duševný exhibicionizmus tejto introvertne tvoriacej autorky. Ponúkla stručný, avšak výstižný obraz o tvorbe a zmýšľaní slovenskej sochárky medzinárodného formátu.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých
  1. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  2. Vysoká hra o súdne trovy
  3. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  4. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  5. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  6. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Ako na refinancovanie hypotéky
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 11 280
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 7 616
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 5 282
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 335
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 599
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 457
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 264
  8. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 748
  9. Splnený sen 1 628
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 526

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kotlebova dymová clona zakrýva väčší útok

Kým sa sústredíme na kreslo Mariana Kotlebu a okrajovo Milana Uhríka v Nitre, ĽSNS sa chystá zabrať stovky miest naprieč všetkými župami.

DOMOV

Smer vyzýva Lipšica, aby Žitňanskú požiadal o mimoriadne dovolanie

Lipšic dostal podmienečný trest tri roky.

KOŠICE KORZÁR

Vo väzbe pre podvody skončili podnikatelia aj bývalí športovci

Medzi obvinenými sú aj známe mená.

Neprehliadnite tiež

Zažijete s ním milostný vzťah, fyzické potešenie. Fink sa nechal inšpirovať kostolom

Britský spevák sa presťahoval do Berlína a je to cítiť na jeho albume Resurgam.

Ak hudobníci napodobňujú ľudské teplo, prehrávajú. Tolstoys sa však snažiť nemuseli

Kapela získala pochvaly všade, kde sa objavila. Práve vydala debut.

Björk vraví, že aj ju sexuálne zneužívali. Možný je len jediný vinník

Islandská speváčka hrala v drastickej dráme Tanečnica v tme.

RECENZIA

Od antipatie až k súcitu. Robert Pattinson hrá v náročnom filme Good Time

Niektorí diváci zutekajú po pár minútach. Majú smolu