Bratislava 6. septembra (TASR) - Akčné a konceptuálne mimogalerijné aktivity slovenských i svetových výtvarníkov predstavuje výstava Z mesta von Umenie v prírode.
Ojedinelá výstava v Mirbachovom paláci Galérie mesta Bratislavy (GMB) dokumentuje najmä slovenskú neoficiálnu výtvarnú scénu od konca 60. do 80. rokov 20. storočia. Je pomenovaná podľa rovnomennej akcie Rudolfa Sikoru a venuje sa špecifikám fenoménu vstupu umelcov do prírody.
"Počas normalizácie nemohli slobodne tvoriť, preto odchádzali von z mesta," zdôvodnila na dnešnej tlačovej konferencii kurátorka výstavy Daniela Čarná. Podľa nej mnohí autori žijúci väčšinou v Bratislave vnímali prírodné prostredie ako miesto sebareflexie mimo štátneho dohľadu. V lesoch a inde organizovali utajené prezentácie, zväčša potichu a za účasti úzkeho okruhu umelcov či prizvaných participantov.
Dôležitým ich aktom bol Manifest o "interpretácií" vo výtvarnom umení, ktorý prijali v júni 1969, a následný prvý Festival snehu vo Vysokých Tatrách 1970. Tam Alex Mlynárčik, Miloš Urbásek, Milan Adamčiak a Robert Cyprich stavali zo snehu farebných snehuliakov a iné objekty, ba z tejto bielej prírodnej hmoty vyrástli aj záhony červených karafiátov. V snehu rád tvoril aj Michal Kern, Peter Bartoš, Dezider Tóth alebo Marián Mudroch. Iných umelcov zlákal piesok, drevo, stromy a ich listy či voda.
Na vystavených fotografiách sú zvečnené cykly Jany Želibskej Snúbenie jari, Premeny a Krajina v krajine, UFO expedície Júliusa Kollera, HAPPSOC Stana Filka či Dvojitá špirála Ilony Némethovej. Stromovými objektmi prispel Juraj Meliš, Posúvačmi Viktor Hulík, obrazovým objektom Topenie snehu Mária Bartuszová.
Pre niektorých výtvarníkov sa príroda stala dominantným médiom tvorby, pre ďalších občasným miestom realizácie autorských programov. Výstava ich predstavuje v konfrontácii medzinárodnej výtvarnej scény. Zastupujú ju vybraní predstavitelia svetového land artu a umelci, ktorí so slovenskou výtvarnou scénou priamo komunikovali. V expozícii sú diela vyše 40 umelcov zo SR, ČR, Veľkej Británie, USA a Ruska.
"Výstava presviedča, že naši umelci nekopírovali zahraničných. Mnohé aktivity vznikali paralelne," konštatoval riaditeľ GMB Ivan Jančár.