SME

Pôvodné filmy sú lepšie ako remaky

Keď hľadal peniaze na film o Stasi, radili mu: Zmeňte to na komédiu! Ale on nechcel priniesť do kín ďalšiu snímku a lá Good bye, Lenin! Spoľahol sa na pocit v bruchu. Neklamal ho. Producent nemeckého filmu Životy tých druhých.MAX WIEDEMANN.

Max Wiedemann (vľavo) so scenáristom a režisérom filmu Životy tých druhých Florianom Henckelom von Donnersmarckom.Max Wiedemann (vľavo) so scenáristom a režisérom filmu Životy tých druhých Florianom Henckelom von Donnersmarckom. (Zdroj: ČTK)

Keď hľadal peniaze na film o Stasi, radili mu: Zmeňte to na komédiu! Ale on nechcel priniesť do kín ďalšiu snímku a lá Good bye, Lenin! Spoľahol sa na pocit v bruchu. Neklamal ho. Producent nemeckého filmu Životy tých druhých. MAX WIEDEMANN.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prichádzate na festival Cinematik ako úspešný producent filmu Životy tých druhých, ktorý zobrazuje, ako fungovala Stasi vo Východnom Nemecku. Očakávali ste, že si odnesie Európsku filmovú cenu aj Oscara za najlepší cudzojazyčný film?

„S cenami sme vôbec nerátali. Úspech sa v tejto oblasti nedá plánovať. A už vôbec nie pri takej náročnej a vážnej téme.“

SkryťVypnúť reklamu

V Nemecku vládne už dlho pocit ostalgie, smútku za komunistickou NDR. Na tejto vlne sa zviezol aj film Good Bye, Lenin! Neobávali ste sa toho, ako prijme nemecká spoločnosť váš film, ktorý zobrazuje komunistickú éru vážne, s komplikovanými vzťahmi a morálnymi postojmi, ktoré k nej patrili?

„Good Bye, Lenin! sa vyrovnal s témou komunizmu veľmi elegantne, šarmantne a s humorom. Nám sa zdalo, že už prišiel čas na to, aby sme sa jej venovali aj vážne. No keď sme hľadali finančných partnerov, dostali sme dobrú radu: Urobte z toho komédiu.“

Nezobrali ste si ju k srdcu?

„Tým by sme film znásilnili. Ale taká bola atmosféra - nemecké komédie fungovali, drámy nie.“

Nie je ostalgia v nemeckej spoločnosti, ktorá sa prejavuje aj vo filmoch, nebezpečná?

SkryťVypnúť reklamu

„Je. Slnečná alej aj Good bye, Lenin! zašli trošku ďalej, keď melancholicky oplakávali staré dobré časy. Taký prístup nie je veľmi oprávnený. No bolo dobré, že sme sa začali približovať tejto téme aspoň na komediálnej úrovni. Možno inak by sme sa k nej nedostali.“

Takže film Životy tých druhých prišiel v správnom čase?

„Áno, pätnásť rokov po zmene nebolo ani príliš skoro, ani príliš neskoro.“

Načasovanie Životov tých druhých nebolo presné len v Nemecku, ale aj v Európe a v Hollywoode. Prečo nám teraz téma tajnej služby Stasi tak rezonuje?

„Je to univerzálny príbeh. Môže zaujať každého, kto má prístup k mocenským štruktúram. Napokon, každý v spoločnosti pracuje v mocenských štruktúrach. Sú tu paralely aj s vývojom v Amerike a téma sa týka tiež východného bloku. Okrem kritiky systému prináša film aj jednoduché emocionálne posolstvo. Systémový ideológ sa zamiluje do ľudskosti a to je univerzálne.“

SkryťVypnúť reklamu

Životy tých druhých majú byť znova nakrútené v Hollywoode. Zaujal tamojších tvorcov film aj preto, že téma tajných služieb je v dnešnej Amerike veľmi horúca?

„Áno, je tam teraz aktuálnejšia než hocikedy predtým.“

Hollywoodský remake veľakrát filmu uškodil. Nebojíte sa toho, čo z filmu Životy tých druhých zostane?

„Pôvodné filmy sú vždy lepšie než hollywoodske remaky. Ak mám byť celkom úprimný - náš film netreba znova nakrútiť. Je dobrý taký, aký je. Ale tak funguje Hollywood, vždy sa snaží naskočiť a prilepiť na úspech iných filmov.“

Téma víkendového work­shopu na Cinematiku je vývoj národných filmov pre medzinárodný trh. Čo poradíte slovenským producentom?

„Slovenský národný trh nepoznám tak dobre, aby som mohol dávať konkrétne rady. Všeobecne platí, že najskôr treba získať renomé doma. Keď chcete spolupracovať so zahraničným producentom, pregoogluje si vás a ak nenájde úspechy na národnom trhu, tak vám bude ťažko dôverovať.“

SkryťVypnúť reklamu

Dajú sa porovnávať podmienky na produkciu filmov v Nemecku a na Slovensku?

„S dobrým scenárom a dobrými hercami sa aj v ekonomicky slabšej krajine môže produkovať dobrý film. Často netreba obrovské financie. Aj produkcia Životov tých druhých stála menej ako produkcia priemerného nemeckého kinového filmu. Taký film by bol bez problémov produkovaný aj tu.“

Myslíte?

„Áno, talent iste máte, techniku a hercov tiež a na postprodukciu takéhoto filmu naozaj veľa nepotrebujete.“

Pri produkcii filmov si aj na Slovensku vypomáhame zahraničnými koprodukciami. Nie je pre filmové umenie nebezpečné, keď koproducenti presadzujú svoje záujmy a scenár sa začne prispôsobovať ich želaniam?

„Samozrejme, čím viac producentov je na lodi, tým viac musíte brať ohľad na tvorivé priania kolegov. Súvisí to s dôverou a so snahou o porozumenie. Ak si každá strana presadzuje svoje, vznikajú europudingy. Snažia sa kultúrne prepojiť európske krajiny, ale pritom chýba im duša. Film musí mať vlastnú tému, dušu a kreatívnu víziu. Tá pochádza od režiséra, nie od producenta. A režisér je, vďaka bohu, spravidla len jeden.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 767
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 812
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 395
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 307
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 815
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 645
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 432
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 910
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 541
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 188
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 909
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 496
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 914
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 299
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu