Dávno sa nestalo, že by sa priebežné rebríčky, v ktorých filmoví kritici hodnotia súťažné snímky benátskeho filmového festivalu, zhodovali s hlasovaním divákov. V piatok sa predstavili posledné dve súťažiace diela, no publikum a kritika sa už takmer týždeň zhodujú: najlepšia je dráma francúzskeho režiséra tuniského pôvodu Abdellatifa Kachiche La Graine et la mulet o arabskom dôchodcovi, ktorý si vo francúzskom prístavnom meste chce otvoriť reštauráciu na vyradenej lodi.
Celý film je nakrútený v podobe dlhých improvizácií nehercov a má otvorený záver, no benátske Lido podľahlo jeho bezprostrednosti, úprimnosti a čistote. Dnes večer, počas vyhlásenia výsledkov 64. MFF v Benátkach vo Veľkej sále Palazzo del Cinema, sa ukáže, či so všeobecným nadšením súhlasí aj medzinárodná porota.
Tento rok mali všetky súťažné snímky v Benátkach svetovú premiéru. Jednou z posledných bola dráma ruského režiséra Nikitu Michalkova (na snímke REUTERS) s názvom 12. Umný remake klasického diela Sidneyho Lumeta Dvanásť rozhnevaných mužov, v ktorom v roku 1957 účinkoval aj Jiří Voskovec, je však výsostne originálny a ruský. Tucet mužov rozhoduje o vine či nevine mladého Čečena, podozrivého z vraždy svojho adoptívneho otca – ruského dôstojníka. Porotcovia, ktorých okrem režiséra stvárňujú i Sergej Makoveckij, Michail Jefremov, Valentin Gaft a ďalší skvelí herci, predstavujú kolektívny portrét súčasného Ruska so všetkými jeho pozitívami aj negatívami. Noví podnikatelia, starí partajníci, proletári, umelci, vedci na ploche takmer troch hodín predstavujú, ako a čím dnes žije Rusko. Tak ako pre ostatné Michalkovove novšie filmy, aj pre 12 je príznačné vkladanie dôvery i nádejí do ruskej armády. Michalkov svoj film nakrútil s tým istým štábom, ktorý pracoval na dráme Unavení slnkom a pripravuje sa na nakrúcanie pokračovania, zatiaľ označovaného ako Unavení slnkom 2. Divadelnú drámu Reginalda Rosa, ktorá poslúžila za námet aj Lumetovi, Michalkov už pred časom inscenoval na doskách Ščukinského divadla. Teraz, v podobe filmu, presviedča, že i keď Rusko má stále ďaleko od toho, čo svet nazýva „demokracia“, základné otázky spravodlivosti, viny, trestu a humanity sú stále rovnaké.
Sú i ústrednou témou nových nesúťažných diel dvoch iných osobností svetového filmu. Jonathan Demme (Mlčanie jahniat) v Benátkach predstavil dlhometrážny dokument Man from Plains o súčasnom úsilí niekdajšieho amerického prezidenta Jimmyho Cartera prispieť k mierovému riešeniu palestínsko-izraelského konfliktu.
Ukazuje starého Cartera ako rozhľadeného, inteligentného, skromného, bystrého a vtipného muža silných mravných zásad, ktorý síce nemusí mať pravdu, ale koná tak, ako mu prikazuje svedomie a česť. Izraelský režisér Amos Gitai vo svojom najnovšom filme – dokumentárnej dráme Disengagement zobrazuje proces vysídľovania židovských osád v pásme Gazy ako pohľad očami Francúzky palestínskeho pôvodu (Juliette Binoche).
Taliansko už tretí deň žije nefalšovaným zármutkom zo smrti Luciana Pavarottiho, ktorá nielen v médiách úplne prehlušila všetky ostatné udalosti. Napriek tomu bude záver festivalu prenášať v priamom prenose viacero televíznych i rozhlasových staníc a na verdikty porôt s napätím čaká celý filmový svet. Veď tento rok sa o ceny uchádzajú aj majstri ako Brian De Palma, Peter Greenaway, Ang Lee, Ken Loach, Kenneth Branagh či Eric Rohmer.
Autor: Lido di Venezia