Rok so sedmičkou na konci je pre svetový džez veľmi nešťastný – v januári zomrel pravdepodobne najvýznamnejší žijúci saxofonista Michael Brecker a včera skoro ráno ho nasledoval jeden z najvýznamnejších hudobníkov vôbec - klávesista rakúskeho pôvodu Joe Zawinul.
Správa je o to smutnejšia, že prichádza nečakane. O Breckerovej leukémii sme vedeli, v prípade Zawinula sme mnohí podľahli dojmu, že bude žiť večne. Pán s fúzikmi a čiapočkou akoby sa nemenil, nikdy neupadol do umeleckej senility, vždy bol vpredu. Bol možno posledným naozaj veľkým hudobným vizionárom.
Odchod do Ameriky
Zawinul je Európan. Narodil sa – ako Josef Zawinul - v roku 1932 vo Viedni, jeho matka pochádza z Moravy. Má klasické vzdelanie na Viedenskom konzervatóriu. Lákal ho však džez a po angažmánoch s európskymi hudobníkmi odišiel v roku 1958 do Ameriky. Tu získal štipendium na Berklee School Of Music. Študoval presne jeden týždeň, keď ho do kapely odchytil trubkár Maynard Ferguson. V roku 1961 dostal naozaj úžasný angažmán v skupine Cannonballa Adderleyho. Už tu sa ukázal ako človek, ktorý vytvára trendy. S Adderleym hral groovovú hudbu, ktorá hĺbila základy hoci aj acid jazzu v 90. rokoch.
Rovno od Adderleyho ho do svojej kapely stiahol sám veľký Miles Davis. Albumy ako In A Silent Way či Bitches Brew sú skutočnými míľnikmi svetovej hudby, nehľadiac na žánre.
Svoju skupinu Weather Report založil so saxofonistom Waynom Shorterom. Hrali hudbu, čo búrala hranice, zbližovala džezmenov s rockermi. V dnešnom svete sa už ťažko dá uveriť, že túto náročnú (aj keď zvukovo atraktívnu) hudbu počúvali aj stredoškoláci.
Džezový hitmaker
Zawinul je absolútny originál, nikto nehrá ako on. Na syntetizátory nikdy nezanevrel, s elektronikou sa kamarátil celý život, ale technike dokázal vďaka úžasnému sústredeniu vdýchnuť ľudské parametre. V jeho hre nepočuť klávesy Korg, ale priamo jeho dušu a srdce. Zawinul ako skladateľ je kapitola sama o sebe, lebo je doslovne džezovým hitmakerom, skladby Mercy, Mercy, Mercy či Birdland sú evergreeny ako vyšité.
V 80. rokoch sa potenciál skupiny Weather Report vyčerpal a Zawinul začal pracovať na vlastných projektoch. Najživotaschopnejšou sa ukázala jeho skupina Syndicate, v ktorej hrali výnimoční hudobníci z piatich kontinentov. Hrali hudbu, ktorú oveľa neskôr nazvali world music. Stala sa celosvetovou módou. Zawinul sa však módami nikdy neriadil, on ich vytváral.
Bol veľký kapelník. Nechal hrať svojich hudobníkov a on sám ich s radosťou a kreatívne sprevádzal, objavoval obrovské talenty, vedel vytvoriť úžasnú kapelovú atmosféru. Hral na skupine ako na hudobnom nástroji.
V Bratislave účinkoval trikrát – na BJD v roku 1993 a v klube Babylon v rokoch 2005 a 2006. V roku 2005 sme ho mohli vidieť s fenomenálnym WDR Big Bandom v jeho vlastnom viedenskom klube Birdland, ktorý patrí medzi najlepšie v Európe.
Kto bol, má šťastie. Jeho koncert už neuvidíme.
Vybrané albumy
S Cannonballom Adderleym
Paris Jazz Concert (1969)
S Milesom Davisom
In A Silent Way (1969)
Bitches Brew (1969)
Live-Evil (1970)
So skupinou Weather Report
I Sing The Body Electric (1971)
Mysterious Traveller (1974)
Black Market (1976)
Heavy Weather (1977)
8:30 (1979)
Night Pasaage (1980)
Procession (1983)
Sólové a so skupinou Joe Zawinul Syndicate
Dialects (1986)
The Immigrants (1988)
Black Water (1989)
My People (1992)
Stories Of The Danube (1995)
World Tour (1998)
Faces & Places (2002)
Brown Street – s WDR Big Bandom (2006)
(maj)
Nechcel som byť iba experimentátorom. Mal som svoj štýl a chcel som ho ukázať (...) Vedeli sme, že sme veľkí. Nie iba vďaka sláve, ale tým, že robíme niečo, čo prežije.Joe Zawinul (SME, 20. 9. 2005)