Bratislava 14. septembra (TASR) - Spolu s celou kultúrnou verejnosťou si pripomíname 60. narodeniny známeho slovenského divadelného režiséra Jozefa Bednárika, ...
TASR
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Bratislava 14. septembra (TASR) - Spolu s celou kultúrnou verejnosťou si pripomíname 60. narodeniny známeho slovenského divadelného režiséra Jozefa Bednárika, ktorý si svojou nekonvenčnosťou podmanil operu a balet na scénach národných divadiel v Bratislave i v Prahe. Odštartoval éru muzikálu na Slovensku aj v Čechách a stal sa muzikálovou režijnou stálicou.
Narodil sa 17. septembra 1947 v Zelenči. Po absolvovaní strednej umelecko-priemyslovej školy vyštudoval herectvo na Vysokej škole múzických umení (VŠMU) v Bratislave.
Po desaťročnom hereckom pôsobení svoje schopnosti venoval už len réžii, najprv ako režisér Divadla Z v Zelenči, ktoré priviedol na vrchol ochotníckej slávy a ktoré zožínalo úspech všade, kde účinkovalo. Neskôr režíroval v Divadle Andreja Bagara v Nitre. Tam inscenoval okolo 40 titulov, z ktorých výrazný ohlas zaznamenal Shakespearov Titus Andronicus, Dom Bernardy Alby Federica Garcíu Lorcu, alebo Jarné prebudenie Franka Wedekinda.
Popritom Bednárik hosťoval na festivaloch v Nemecku, Rakúsku, Francúzsku, Bulharsku, Monaku, Japonsku, Anglicku, Izraeli a v mnohých ďalších krajinách. Na festivale v Edinburghu získal cenu kritiky za najlepšiu hudobnú inscenáciu Gounodovho Fausta a Margaréty v naštudovaní Opery Slovenského národného divadla (SND).
V roku 1990 prišiel do Bratislavy, kde sa po hosťovaní stal režisérom na Novej scéne, ktorá uviedla za jeho pôsobenia štvoricu muzikálových titulov (Evanjelium o Márii, Grand-hotel, Pokrvní bratia a Josef a jeho zázračný farebný plášť). Súčasne pravidelne spolupracoval aj s opernými divadlami. Najprv to bola Komorná opera v Bratislave, kde inscenoval Donizettiho Maniere teatrali a Gluckove Číňanky. Neskôr so súborom Slovenského národného divadla zavŕšil svoju trilógiu francúzskych opier: Faust a Margaréta, Hoffmannove poviedky a Don Quijote. Potom nasledovalo päť baletných titulov na scéne Národného divadla v Prahe (Psycho, Malý pan Friedemann, Čajkovskij, Coppélia a Isadora Duncan).
V roku 1996 Jozef Bednárik režíroval v pražskej štátnej opere Rossiniho operu Turek v Taliansku a v roku 1997 svojho prvého Verdiho Dona Carlosa v bratislavskej opere. Návštevníci pražského Národného divadla poznajú jeho inscenáciu Gounodovej opery Romeo a Júlia, ktorú na Festivale hudobného divadla ocenili ako najzaujímavejšiu opernú inscenáciu a nominovali na Cenu Alfréda Radoka.
Mimoriadnemu diváckemu záujmu sa tešili všetky opery, ktoré Bednárik režíroval v Opere SND, napríklad Carmen, Turandot, Don Carlos, Dcéra pluku a iné. Na pražských scénach dosiahol výrazné úspechy a veľký divácky ohlas aj ako muzikálový režisér (Rusalka, Dracula a Monte Cristo Karola Svobodu, Johanka z Arcu a Elixír života Ondřeja Soukupa, ako aj Angelika Michala Davida).
Bednárikovu muzikálovú produkciu bolo možné vidieť aj v Nitre (Grék Zorba, prvý pôvodný slovenský muzikál Adam Šangala, Kabaret), v Prešove (Fidlikant na streche a Oliver!), na Novej scéne (Klietka bláznov a Donaha) a v divadle Aréna (Rocky-horror-show). V Bratislave pripravuje starý anglický bábkový muzikál Chu-Chin-Chow na motívy Alibaby a 40 zbojníkov.
Odchod z režisérskeho postu, ktorý Bednárik pred časom ohlásil, korunuje rozlúčkovými predstaveniami na všetkých slovenských divadelných scénach, pre ktoré robil, a v Prahe rozlúčkovým opusom Kráľovná Antoinetta v pražskom Divadle Ta Fantastika s Luciou Bílou v hlavnej úlohe.