Ešte v júni bol dramaturgický plán Novej scény v nedohľadne. Záchrannú akciu spustil nový riaditeľ František Javorský v spolupráci s dramaturgom Svetozárom Sprušanským „požičaným“ z Nitry.
Výber titulov a režisérov síce ovplyvnila časová tieseň a diáre tvorcov plné aj na dva roky dopredu, no orientácia na hudobno-dramatickú tradíciu na Slovensku, na svetový návrat muzikálovej klasiky či na osvedčené domáce mená dokázali určiť konkrétnu ponuku. Miesto zostalo aj pre experiment. V tejto sezóne ponúkne Nová scéna štyri nové tituly.
Od Kronera k Bednárikovi
Už päť týždňov sa na javisku intenzívne „bednárikuje“ v procese oživovania svetoznámeho titulu Fidlikant na streche, v ktorom sa pred štyridsiatimi rokmi na doskách Novej scény preslávil Jozef Kroner. Režisér Jozef Bednárik si na ňom prvý raz zgustol pred pár rokmi v nitrianskom, neskôr aj v prešovskom divadle, do tretice ho opäť ponúka - podľa spolutvorcov - v mierne modifikovanej podobe. Inscenácia je už naskúšaná, premiéra sa pripravuje na 29. a 30. septembra.
„Bednárik v tejto inscenácii veľmi dobre zladil pomer svojho sentimentu, zmyslu pre barokizujúce prvky s veľkým humanistickým posolstvom zmierenia, ktoré je navyše pre Novú scénu teraz aktuálne,“ hovorí dramaturg Sveťo Sprušanský. „Verím, že po 143 reprízach v Nitre a sedemdesiatich v Prešove bude príbeh príťažlivý aj v Bratislave. V hlavnej úlohe chudobného mliekara Tovjeho sa predstaví opäť Marián Slovák, ktorý zaňho v Nitre už získal Dosku, alternovať ho bude Štefan Kožka.
Vraha určí divák
V duchu originálneho nápadu príde v polovici novembra na rad nemecká krimikomédia Paula Pörtnera Šialené nožničky. Nová scéna získala ako prvá na Slovensku exkluzívne práva na inscenovanie diela z roku 1964, ktoré neskôr odkúpili dvaja americkí producenti a prepísali na interaktívnu hru. Nepretržitým uvádzaním v Bostone od roku 1980 až doteraz sa dostala dokonca do Guinnessovej knihy rekordov.
„Nadchla ma už dávno,“ hovorí Sprušanský, „čosi také u nás ešte nebolo. Diváci budú rozhodovať o tom, kto bude vrahom. Teším sa, že tento žáner napriek svojej komerčnosti kladie veľké nároky na hercov.“
Kolekciu tohtoročnej muzikálovej ponuky spestrí Limonádový Joe v réžii Martina Kákoša, ktorý sa na Slovensku hral naposledy v roku 1961, a koncom mája West side story v réžii Jána Ďurovčíka.
Prečo sa máme rozísť
Plány do budúcnosti sú odvážne - hosťovanie doma i v zahraničí, návštevy festivalov, spolupráca s významnými režisérmi, poskytovanie priestoru pre domáce i zahraničné súbory, dokonca organizovanie vlastného festivalu. Všetko však bude závisieť od kvality predstavení. Nepochybnou výzvou pre súbor je uvádzanie pôvodných hudobno-dramatických diel. Tým najaktuálnejším vyzerá byť muzikál zo života Františka Krištofa Veselého, ktorý sa Nová scéna chystá naštudovať v budúcej sezóne.