Bratislava 19. septembra (TASR) - Diela 17 popredných slovenských výtvarníkov tvoria výstavu Sny na priesečníku s realitou, ktorú vo štvrtok sprístupnia verejnosti v Pálfiho paláci Galérie mesta Bratislavy.
Výber obrazov a objektov je z obdobia niekoľkých desaťročí a predstavuje umelecký vývoj autorov pred a po nežnej revolúcií (1989), tiež potvrdzuje ich umelecké a ľudské priority. Žulovobronzový objekt Bublina Jozefa Jankoviča je z roku 1962, TBC/TB vytvoril o rok neskôr, keramický Návrh na objekt domu smútku v roku 1974 a ďalšie diela sú novšie. Veľkoplošná olejomaľba na oceľovej konštrukcii od Rudolfa Sikoru Zrezaná mohyla je z rokov 1988/89, podobne ako trojfotografia Prebúdzanie či takmer štyri metre štvorcové Veľký zmiešavač Viktora Hulíka.
Nedávno zosnulý Július Koller je zvečnený na UFOnautských fotografiách z minulého roka. Mária Rudavská vytvorila textilný kobercový Letný motív v roku 1970 a bronzový objekt Postava v doráňanom priestore o 15 rokov neskôr. Jej manžel vyhotovil priestorový obraz Hlava v roku 1961 a bronzový objekt Postava v roku 1999.
Výstavu s rovnomennou publikáciou pripravila americká výtvarná teoretička Lee Karpiscak. Tento projekt je zavŕšením jej dlhoročného mapovania slovenského výtvarného umenia a jeho premien počas posledných štyroch desaťročí. Využíva nielen rozhovory s autormi počas svojho Fullbrightovho štipendia v roku 2004, ale tiež nadväzuje na dlhoročné spoznávanie a skúmanie slovenskej výtvarnej scény. Snaží sa zasadiť umenie do historických súvislostí a preto venuje časť textov dávnejšej i nedávnej histórii Slovenska.
Výstava sa koná pod záštitou veľvyslanca USA na Slovensku Rodolpha M. Valleeho a potrvá do 21. októbra.