SME

Zahral som sa s alkoholom

Po dnešnom štarte festivalu Divadelná Nitra, ovenčenom Doskami, bude víkend patriť susedom. Po sobotňajšom predstavení Dejvického divadla z Prahy má nedeľu vyhradenú Budapešť. Režisér BÉLA PINTÉR so svojím súborom predstavuje Kráľovnú zákuskov.

(Zdroj: AUTORKA)

Po dnešnom štarte festivalu Divadelná Nitra, ovenčenom Doskami, bude víkend patriť susedom. Po sobotňajšom predstavení Dejvického divadla z Prahy má nedeľu vyhradenú Budapešť. Režisér BÉLA PINTÉR so svojím súborom predstavuje Kráľovnú zákuskov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vaša hra je inšpirovaná detstvom. Je vaše?

„Silne sa viaže na zážitky z môjho detstva. No ako divadelník v ňom hľadám také autentické momenty, ktoré nesú v sebe dramatický náboj. Potom skúšam, ako zafungujú na scéne. Z divadelného hľadiska nemusí byť dôležité, či som prežil podobné veci ako hlavná postava diela - Erika Košárová.“

SkryťVypnúť reklamu

A prežili ste?

„Áno, aj môj otec mal problémy s alkoholom, čo poznačilo celú rodinu. Jej subkultúra mi poskytla naozajstný divadelný priestor.“

Chceli ste sa napísaním tejto hry vyrovnať s detstvom a témou alkoholizmu?

„Dávne udalosti som v sebe spracúval už predtým, takže keď som sa pustil do hry, mohol som ich už vnímať ako materiál. Na druhej strane som zistil, že sa od nich nedá úplne oslobodiť. Popri negatívnych zážitkoch však stále vystupujú aj tie láskyplné. Navyše, deti sa napriek tomu, že trpia chybnou výchovou svojich rodičov, naučia od nich aj to dobré, aj to zlé.“

Pracujete aj s ľudovými motívmi, máte vraj sedliacke korene. Ako vás ovplyvnili?

„Moji starí rodičia naozaj pochádzali z dediny, dokonca zo samoty. Vyrastal som na odľahlom budapeštianskom sídlisku, ale v detstve som k nim veľmi často chodieval. Vianoce, Veľká noc, zabíjačka, vinobranie, všetky tieto vymoženosti som zažil, obklopený veľkou rodinou. Starý otec vedel krásne hrať na citare. Aj preto rád využívam v divadle ľudovú hudbu. Je to pre mňa jeden z dôležitých autentických hlasov. Jednoduchý a presný.“

SkryťVypnúť reklamu

Do akej miery ovplyvňuje detstvo hĺbku tvorby?

„Dieťa sa dokáže ponoriť do hry úprimne a hlboko, zahrá všetky možné úlohy. V dospelosti tvorba závisí od predpokladov. Niekto vie vyrezávať z dreva, iný hrať divadlo. Myslím si, že človek nemusí byť dobrý umelec len preto, že mal ťažké detstvo. Ja som zhodou okolností v tomto predstavení hľadal bolestivé témy cez detstvo.“

Myslíte, že nimi divákom môžete spôsobiť bolesť?

„Je to otázka veľkej zodpovednosti, ako človek na diváka vplýva. Povedzme, že divadelník má schopnosť vzbudiť v divákovi bolesť, rozosmiať ho. Musí však dávať pozor, aby svoje prostriedky používal citlivo, aby nespôsoboval bolesť len pre bolesť, aby nerozosmieval len pre zábavu.“

Spomínali ste, že v škole vás mali radi pre humor. Kde sa vo vás zobral?

SkryťVypnúť reklamu

„Keď si spomeniem na otca, musím priznať, že napriek alkoholizmu oplýval citlivým humorom. To je veľmi zaujímavé. Človek, pre ktorého sa dieťa možno najviac trápi a má možno pre neho komplexy, môže byť aj takýmto predobrazom, dokonca v istom zmysle dobrým príkladom.“

Môžeme si podľa vašej hry vytvoriť obraz o tom, aké ste boli dieťa?

„Je to ťažké zovšeobecniť. Moje detstvo môže byť iba odrobinkou z tejto hry. Napríklad v predstavení sa celý konflikt začína tým, že prichádza pán učiteľ, ktorý zisťuje, že Erika sa v škole už tretíkrát pokakala. Áno, okrem toho, že som mohol pochytiť niečo z humoru môjho otca a nabíjať sa vidieckou vitalitou, mal som aj strach zo správania sa alkoholika. A s tým súviselo, že som bol zbabelec. Pokakávajúce sa dieťa.“

SkryťVypnúť reklamu

Kedy ste ním prestali byť?

„No, určite sa to nedá spájať s momentom vyliečenia sa môjho otca, to by som tým trpel až do dospelosti. Odišlo to samo od seba, niekedy na prvom stupni základnej školy.“

Máte k tejto hre výnimočný vzťah?

„Každú svoju hru mám rád pre niečo iné. Pri tejto pociťujem zatiaľ najosobnejšiu inšpiráciu. To však neznamená, že mi je najbližšia.“

Dá sa povedať, že divadlo je vaším dieťaťom?

„Doteraz bolo, ale čoskoro by sa to malo zmeniť. A potom sa ukáže, ako to s tým rodičovským modelom zvládnem.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  7. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 43 201
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 11 969
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 7 663
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 892
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 5 106
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 4 502
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 979
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 538
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 61 183
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 135
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 18 861
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 16 274
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 13 494
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 014
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 863
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 430
  1. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  2. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  3. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  4. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  5. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  7. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  8. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
SkryťZatvoriť reklamu