TO, O ČO SME SA KEDYSI TAK VEĽMI SNAŽILI, NÁM DNES NAHÁŇA STRACH. AKO SA HRÁ DIVADLO O IDENTITE?

Autonómia – sväté slovo i strašiak

Na Divadelnej Nitre doznieva pondeľňajšie predstavenie Middentity. Ukázalo, ako divadelníci z rôznych krajín uvažujú o identite Stredoeurópana. V skladačke siedmich krátkych monodrám siedmich režisérov a siedmich hercov zastúpil Slovensko režisér Miklós F

Middentity Štefana Jurču v podobe jednoaktovky Potat(a)o v réžii Miklósa Forgácsa.(Zdroj: COLLAVINO)

Na Divadelnej Nitre doznieva pondeľňajšie predstavenie Middentity. Ukázalo, ako divadelníci z rôznych krajín uvažujú o identite Stredoeurópana. V skladačke siedmich krátkych monodrám siedmich režisérov a siedmich hercov zastúpil Slovensko režisér Miklós Forgács. Za svojho herca si vybral divadelníka a učiteľa ŠTEFANA JURČU.

Pôsobili ste vo viacerých menších súboroch, v divad­lách poézie, ste učiteľ. Ako to všetko funguje spolu?

„V poslednom období hrávam už iba občas. Levické divadlo Pôtoň, v ktorom pôsobím, sa profesionalizovalo a ja zostávam stále v školstve. Venujem sa divadlu so študentmi a keďže som nenašiel vhodného režiséra, režírujem decká sám. Vo Vrábľoch učím na základnej umeleckej škole, v Leviciach na zéeške.“

VIDEO: Middentity ((mid))
KAMERA: Lukáš Kodoň

Čo ste si prvý raz predstavili pod novotvarom Middentity, ktorý poslúžil vzniku tohto predstavenia?

„Vyvolalo vo mne očakávanie niečoho nového. A bol som dosť zvedavý, ako sa s touto myšlienkou vyrovnajú ostatní kolegovia.“

Ako si vás do tejto skladačky vybrali?

„Všetko sa odvíjalo od výberu režisérov. Za Slovensko to bol Miklós Forgács. Vybral si ma ako svojho herca. Neviem, či predtým oslovoval niekoho iného. Prišiel za mnou niekedy na jar, či by som do toho išiel. Samozrejme, že som vďačne súhlasil.“

Režiséri pripravovali s hercami výstupy najprv zvlášť, potom sa dali dokopy. Ako vznikal váš výstup a ako ste ho zlaďovali s ostatnými?

„Podstatou bola aktuálna otázka o stredoeurópskej identite. Téma o autonómii, ktorú si režisér vybral a na ktorú napísal text, vo mne hneď zarezonovala. Je to celkom zaujímavé, lebo je maďarskej národnosti, ale reprezentuje Slovensko. A vôbec, viacerí režiséri a herci z tohto projektu sa hrali s myšlienkou, že odniekiaľ pochádzali, a pôvod majú celkom iný.“

Čím vás pritiahla téma o autonómii?

„Často sa spomína v súvislosti s maďarskou menšinou. V minulosti však bola pre Slovákov svätým slovom. V devätnástom storočí bola kultúrna autonómia vrcholom snaženia Slovákov, a keď sme ju dosiahli za prvej republiky, národovci hovorili, že nič dôležitejšie sa v našej histórii nestalo. Dnes potomkovia tých istých národovcov počujú slovo autonómia, a trasú sa. Jedno a to isté slovo môže vyvolávať úplne opačné reakcie. To sa mi veľmi páčilo. A tiež, že sme s maďarským kolegom Ádámom Tompom pracovali v spoločnom priestore, museli sme sa oň deliť, a potom sa v ňom striedať s ostatnými kolegami.“

Miklós Forgács dal autonómii podobu vyšľachteného zemiaka. Téma bola citlivá, text však skôr poetický a obrazný. Ako ste si s ním vo vašej malej monodráme poradili?

„Pôvodne bol oveľa rozsiahlejší, veľa sme škrtali, aby sme sa zmestili do necelej polhodiny. Učil som sa ho dosť prácne, ťažko sa poddával.“

Hrali ste aj v divadle poézie. Mali ste podobnú skúsenosť?

„Možno mi divadlo poézie pomohlo k tomu, že toto prestavenie vzniklo. Doteraz som však divadlo jedného herca nehrával. Zrazu som stál s kopou textu na javisku sám. Navyše, Miklós ho napísal v takom štýle, akým myslí, uvažuje aj rozpráva. Je to naozaj najnáročnejší text, ktorý som doteraz hral.“

Prečo?

„Možno už aj trochu starnem, texty už nejdú do palice tak, ako predtým. No svoje robí téma – hľadanie stredoeurópskeho priestoru, prešľapovanie na mieste, neistota. To všetko sa v texte odráža, a o to ťažšie sa asi uchopoval. Hoci vo svojej alegorickosti pôsobí ľahko, slová sa často opakujú. Občas som mal pocit, že sa pletiem. No bola to nová a zaujímavá skúsenosť.“

Myslíte, že ju využijete aj v práci so študentmi?

„To neviem. Čo sa týka mojej réžie v súbore, možno pôjdem odvážnejšie do experimentov.“

Ako sa vám so študentmi robí divadlo?

„Je to vynikajúce. Pochodil som viacero škôl, a dokonca som sa stal známy tým, že som všade založil divadelný súbor. Keď som prišiel do Levíc, dostal som triedu piatakov, a hneď sa mi nazbieralo tridsať detí, ktoré chceli hrať divadlo. Mnohí z nich­ vydržali až doteraz, už sú v deviatke. Verím, že s grom z nich budeme robiť divadlo aj na strednej škole, a v takom prípade budem asi úplne meniť štýl práce. Zatiaľ boli odomňa dosť závislí, teraz bude tvorba trochu viac závisieť aj od nich. No a pomaličky je čas začať hľadať aj nových nadšencov.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 144
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 919
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 961
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 358
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 938
  6. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 892
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 415
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 605
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 894
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 695

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Prípad pre psychológa. Na Oscaroch sú ním všetci, vťazi aj porazení

Herci si u nich nacvičujú úsmevy, aby nebolo vidieť ich sklamanie.

Moonlight? Takto vyzerá filmové umenie

Príbeh šikanovaného homosexuála nie je navonok ničím príťažlivý.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop