„Pracujeme na podrobnom hodnotení, je pre nás východiskom pre ďalšie smerovanie,“ hovorí pre SME riaditeľka festivalu Darina Kárová.
Za jedno z najväčších pozitív považuje veľký záujem publika, v ktorom sedeli laici, profesionáli a hlavne veľa mladých. „Tvorili neopakovateľnú atmosféru, a tú si súbory vždy cenia.“
Najväčším prekvapením festivalu boli podľa Károvej predstavenia Transfer poľského divadla z Vroclavi v réžii Jana Klatu a chorvátska inscenácia Z druhej strany režisérskeho tandemu Nataša Rajkovič a Bobo Jelčič. „Hľadanie pravdy cez konkrétneho človeka prostredníctvom predkov, to je motív, ktorý veľa hovorí o našej téme stredoeurópskeho priestoru, ktorý sme nazvali middentity,“ hovorí. Veľkú radosť jej robí úspech rovnomennej inscenácie, ktorú po prvýkrát predstavil festival vo vlastnej produkcii. Niektorí zahraniční manažéri už, zdá sa, uvažujú o uvedení tejto inscenácie na iných festivaloch.
Nitru navštívila počas uplynulého týždňa takmer štyridsiatka zahraničných hostí. Riaditeľka vyzdvihuje hlavne tých, ktorí prišli z čisto osobného záujmu, na vlastné trovy. „Zaujímavé bolo pre mňa zistenie, že tu bolo mnoho zástupcov produkčných domov – z Berlína, Hamburgu či Viedne. Festival bol pre nich zaujímavý práve sústredením sa na oblasť strednej Európy. Chceli sa o našom vnímaní tohto priestoru viac dozvedieť. Sami zaznamenali, že festival im ponúkol neobvykle veľa režisérskych mien.“
Zahraničných účastníkov festivalu zaujala aj naša domáca produkcia, predovšetkým inscenácia Klimáčkovho Dr. Gustáva Husáka v podaní divadla Aréna. „Neprekvapilo by ma, ak by toto predstavenie dostalo pozvanie do zahraničia,“ tvrdí Kárová. Priestor na nové kontakty sa darilo nadviazať aj maďarskému divadlu Szkéné s predstavením Kráľovná zákuskov.
Za negatívum festivalu označila riaditeľka organizačné nedostatky, mnoho však podľa nej závisí aj od partnerov. „V zásade klapalo všetko tak, že som sa mohla po celý čas venovať hosťom,“ hovorí. „Vzdávam hold obetavému štábu, ktorý za nie veľké peniaze pracoval na vysokej úrovni, tvorivo a s pokorou k práci. To isté platí pre takmer stovku dobrovoľníkov, ktorí nám pomáhali.“
Prvé kroky k vízii pre ďalší ročník festivalu vychádzajú z festivalových diskusií, ktoré sa dotýkajú dokumentárneho divadla, pomeru etiky a estetiky v divadle, nových technológií. „Na základe tohto sa budeme pomaličky uberať, ale chce to čas. Šnúročka, ktorá tvorí leitmotív festivalových inscenácií, vzniká vždy až potom, keď sa urobí zber nového materiálu. Korunu idey pre ďalší ročník vytvorí sám výber.“