Scott Frank je už hollywoodskym scenáristickým veteránom. Napísal scenáre aj k Minority Report či Chyťte ho!, teraz si svoj scenár zrežíroval sám.
Chris Pratt býval americkým snom: pochádza z bohatej rodiny, bol stredoškolskou hokejovou hviezdou, mal krásnu priateľku. Po ťažkej autonehode o všetko prichádza, pre vážne zranenie hlavy trpí poruchami krátkodobej pamäti, dezorientáciou, i najbanálnejšie úlohy sú preňho náročné.
Navzdory frustrácii zo stratenej životnej perspektívy sa pokúša žiť samostatne, pracuje ako nočný strážnik v banke v malom meste, jeho snom je povýšiť na miesto pokladníka za priehradkou.
Chrisovu mentálnu slabosť sa pokúsi využiť jeho bývalý spolužiak Gary Spargo, aby so svojím malým gangom získal prístup k bankovému trezoru. Za pomoci najatej barovej tanečnice Luvlee si Gary získa Chrisa na svoju stranu a pripravuje lúpež.
Chrisova detská naivita, neschopnosť prehliadnuť podstatu vecí, ho sťahuje hlbšie do plánov jeho nových priateľov. Chrisov vhľad do situácií súvisí so skutočnosťou väčšinou iba okrajovo, ako dotyčnica kruhu, ktorá má s kruhom spoločný jediný bod.
Zároveň sú jeho intuície nesystematické, neriadia sa žiadnou špecifickou logikou poruchy. Pre normálny a normu určujúci svet je Chris vo svojej jedinečnosti záhadou, nič na tom nemôže zmeniť akékoľvek neurologické zdôvodnenie.
Scott Frank pre svoj film úspešne ťaží napätie práve z konfliktu Garyho racionálnej vecnosti na strane jednej, a Chrisovho chaotického blúdenia a rovnako chaotického nachádzania na strane druhej.
Napätie podporuje i otvorenosť voči divákovi, ktorý si uvedomuje reálne rozloženie zámerov, a s úzkosťou sleduje tenký ľad, na ktorom stojí Chrisov a Garyho vzťah.
Obe strany totiž spolupracujú iba zdanlivo; a síce na základe chybnej interpretácie situácie (Chris považuje Garyho za pravého priateľa, a Luvlee za skutočnú lásku; Gary považuje Chrisa za ľahkú obeť manipulácie, podcenil však jeho schopnosť odporu, ktorá korení v nehierarchizovanej, a teda nepredvídateľnej spleti citových vzťahov), ich kooperácia je skôr šťastnou zhodou okolností, než racionálne zdôvodniteľným výsledkom úsilia.
Film Ten, kto dáva bacha je dobrou drámou s kriminálnou zápletkou. Estetikou záberov občas vzdialene pripomína Fargo, dialógmi a násilím zasa odkazuje k film-noir a autorom ako Raymond Chandler či Elmore Leonard, detailná charakterová kresba a pomalosť film radí skôr k psychologickým drámam.
Výsledkom je však vcelku neopozeraný pútavý film.
Ten, kto dáva bacha
(The Lookout)
USA 2007, 99 minút
Scenár a réžia: Scott Frank
Kamera: Alar Kivilo
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Joseph Gordon-Levitt, Jeff Daniels, Matthew Goode, Isla Fisher a ďalší
Premiéra v SR: 20. septembra
Autor: Jakub Kudláč (Autor je publicista)