Hľadanie strateného raja

V Mestskej galérii v Bratislave to zaváňa prírodou. VýstavaZ mesta von prináša tie najrešpektovanejšie svetové aj slovenské umelecké mená.

Dezider Tóth: Sneh na strome, fotografia, 1970.(Zdroj: REPRO)

Mystérium prírody bolo odjakživa príťažlivým lákadlom pre slovenských umelcov. Už Martin Benka, Janko Alexy alebo Miloš Bazovský našli v nej symbolické útočisko pre pastierov, pltníkov, sedliakov a drevorubačov, pre všetkých tých skromných hrdinov ich mýto­tvorných obrazov. Bola pre nich panenskou protiváhou mesta, obrazu sveta skazeného a nečistého.

A tak, keď sa v šesťdesiatych rokoch výtvarným umením prehnal land art, slovenskí umelci rozvíjajúci jeho domácu verziu sa akoby nevedomky vrátili na cestu „otcov zakladateľov“. Len už trochu inak, s inými plánmi, sloganmi a zámermi.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kto to mal ťažšie?

Práve v čase, keď vo svete vrcholila kríza muzeálneho a galerijného vystavovania a umelci a teoretici pochybovali o zmysle a moci týchto inštitúcií, prebiehal na Slovensku úplne iný zápas. Začiatkom sedemdesiatych rokov nastúpila normalizácia, ktorá zastavila všetko to, čo sa vymykalo jej normatívnemu chápaniu. Aj umelci stáli pred rozhodnutím, do akej miery sa budú podieľať na budovaní toho, čomu sa už naozaj nedalo veriť.

Nedá sa povedať, kto to mal vtedy ťažšie: či generácia, ktorá už mala niečo za sebou, alebo tá, ktorá práve opúšťala školy. Samozrejme, s mladosťou sa vždy spájala hrdosť a buričská revolta, takže všetky tie výstavy k výročiu februárov, revolúcií a na slávu pracujúceho ľudu sa nemohli stať miestom ich umeleckých túžob. Navyše, strážcovia umenia rozvíjajúceho sa socializmu stanovili jeho kánony tak, že všetky aktuálne umelecké tendencie ako konceptualizmus, land art či minimal art boli pre istotu vyobcované z jeho skostnateného systému.

Postupné vytrácanie sa kolektívneho života z umeleckej scény sa však naopak prejavilo ešte v pevnejších priateľských väzbách jednotlivých umeleckých komunít. A ak sa nedalo v galériách vystavovať a bez kontroly posedieť v kaviarňach a krčmách, tak to bola práve príroda, les a lúka, ktoré sa mohli aspoň načas stať ich prijateľnou náhradou.

Protest, elita a ignorovanie kultúrnej politiky

Kurátorka výstavy Daniela Čarná do galerijného priestoru Mirbachovho paláca nepreniesla len to, čo sa konalo pred desiatkami rokov pod holým nebom, ale pokúsila sa jednotlivé menšie vstupy a väčšie akcie teoreticky pomenovať a roztriediť. Je pravda, že po roku 1989 bolo umenie odohrávajúce sa v prírode zväčša bez problémov zaraďované do veľkých bilančných výstav.

Či to už bolo v Umení 20. storočia, V Umení akcie, alebo vo Vizuálnom umení 1975 - 1985 (všetky sa konali v Slovenskej národnej galérii) – práve tento typ výtvarného umenia sa zhodnocoval predovšetkým ako progresívna tendencia v opozícii k regresívnym, ktoré pestovala normalizácia. Navyše niesli morálny apel protestu, príťažlivosť elitnej skupiny a nespolupodieľali sa na kultúrnej politike, čo bola bezprecedentná vstupenka do „nových“ dejín, najmä ak nebolo treba riešiť mieru ich závislosti od štruktúr časov minulých.

Veľa ťažkých úloh

Táto výstava sa však nesnaží budovať už toľkokrát oprašovaný mýtus neohrozených bojovníkov takmer protikomunistické odboja. Jej snahou je odhaliť zdroje, podstatu a umelecké dôsledky „prírodných aktivít“ umelcov a ich priateľov, ktorí vo väčšej či menšej miere podľahli ich vábeniu.

Kurátorka pri tvorbe výstavy bola určite postavená pred množstvo ťažkých úloh. Pravdepodobne tou neprekonateľnou bola nemožnosť preniesť atmosféru toho, čo sa naozaj v tej­ktorej akcii dialo. Aj keď existuje fotodokumentácia, kto­rá dokonca z prevažnej časti vznikala ako dokument a tiež ako paralelné umelecké dielo, jej zväčšením sa akoby vytratila krehká intímnosť či povestný duch doby.

Na druhej strane splnila svoj cieľ, lebo je dôkazom, že existovala paralelná kultúra, alebo lepšie povedané, výtvarné umenie, ktoré nepotrebovalo, priestor, komisie a kurátora. Stačilo vyjsť za mesto.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  8. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 345
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 12 914
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 512
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 8 884
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 999
  6. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 5 951
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 434
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 766
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 333
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 644

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Oheň v Pjongčangu uhasili snehové vločky, olympijskú štafetu prebrala Čína

Zimné olympijské hry 2018 sú definitívne ukončené.

SVET

Holandsko sa mení na narkoštát. Polícia nezvláda boj s kartelmi

Veci, vďaka ktorým je Holandsko úspešné, uľahčujú život aj kartelom.

Neprehliadnite tiež

Prvá transplantácia tváre sa udiala v Poľsku. Ceny z Berlinale sa posúvajú na východ

Bill Murray prišiel do Berlína so psom, odchádzal s medveďom.

Zlatého medveďa na Berlinale získal experimentálny film o sexualite

Cenu za najlepšiu réžiu získal Wes Anderson.

Zomrel Eddy Amoo, spevák britskej skupiny The Real Thing

Spevák Eddy Amoo z britskej soulovej skupiny The Real Thing zomrel vo veku 74 rokov.

Berlinale ocenilo českého režiséra a herca Jiřího Menzela

Prevzal ju za neho rakúsky herec Peter Simonischek.

ROZHOVOR

Psychologička: Čím menšie je sebavedomie brancov, tým stabilnejšia je ich organizácia

Majú pocit, že nie sú dosť dobrí. Potrebujú dostávať rozkazy, hovorí.