SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Hľadanie strateného raja

V Mestskej galérii v Bratislave to zaváňa prírodou. VýstavaZ mesta von prináša tie najrešpektovanejšie svetové aj slovenské umelecké mená.

Dezider Tóth: Sneh na strome, fotografia, 1970.Dezider Tóth: Sneh na strome, fotografia, 1970. (Zdroj: REPRO)

Mystérium prírody bolo odjakživa príťažlivým lákadlom pre slovenských umelcov. Už Martin Benka, Janko Alexy alebo Miloš Bazovský našli v nej symbolické útočisko pre pastierov, pltníkov, sedliakov a drevorubačov, pre všetkých tých skromných hrdinov ich mýto­tvorných obrazov. Bola pre nich panenskou protiváhou mesta, obrazu sveta skazeného a nečistého.

A tak, keď sa v šesťdesiatych rokoch výtvarným umením prehnal land art, slovenskí umelci rozvíjajúci jeho domácu verziu sa akoby nevedomky vrátili na cestu „otcov zakladateľov“. Len už trochu inak, s inými plánmi, sloganmi a zámermi.

Skryť Vypnúť reklamu

Kto to mal ťažšie?

Práve v čase, keď vo svete vrcholila kríza muzeálneho a galerijného vystavovania a umelci a teoretici pochybovali o zmysle a moci týchto inštitúcií, prebiehal na Slovensku úplne iný zápas. Začiatkom sedemdesiatych rokov nastúpila normalizácia, ktorá zastavila všetko to, čo sa vymykalo jej normatívnemu chápaniu. Aj umelci stáli pred rozhodnutím, do akej miery sa budú podieľať na budovaní toho, čomu sa už naozaj nedalo veriť.

Nedá sa povedať, kto to mal vtedy ťažšie: či generácia, ktorá už mala niečo za sebou, alebo tá, ktorá práve opúšťala školy. Samozrejme, s mladosťou sa vždy spájala hrdosť a buričská revolta, takže všetky tie výstavy k výročiu februárov, revolúcií a na slávu pracujúceho ľudu sa nemohli stať miestom ich umeleckých túžob. Navyše, strážcovia umenia rozvíjajúceho sa socializmu stanovili jeho kánony tak, že všetky aktuálne umelecké tendencie ako konceptualizmus, land art či minimal art boli pre istotu vyobcované z jeho skostnateného systému.

Skryť Vypnúť reklamu

Postupné vytrácanie sa kolektívneho života z umeleckej scény sa však naopak prejavilo ešte v pevnejších priateľských väzbách jednotlivých umeleckých komunít. A ak sa nedalo v galériách vystavovať a bez kontroly posedieť v kaviarňach a krčmách, tak to bola práve príroda, les a lúka, ktoré sa mohli aspoň načas stať ich prijateľnou náhradou.

Protest, elita a ignorovanie kultúrnej politiky

Kurátorka výstavy Daniela Čarná do galerijného priestoru Mirbachovho paláca nepreniesla len to, čo sa konalo pred desiatkami rokov pod holým nebom, ale pokúsila sa jednotlivé menšie vstupy a väčšie akcie teoreticky pomenovať a roztriediť. Je pravda, že po roku 1989 bolo umenie odohrávajúce sa v prírode zväčša bez problémov zaraďované do veľkých bilančných výstav.

Skryť Vypnúť reklamu

Či to už bolo v Umení 20. storočia, V Umení akcie, alebo vo Vizuálnom umení 1975 - 1985 (všetky sa konali v Slovenskej národnej galérii) – práve tento typ výtvarného umenia sa zhodnocoval predovšetkým ako progresívna tendencia v opozícii k regresívnym, ktoré pestovala normalizácia. Navyše niesli morálny apel protestu, príťažlivosť elitnej skupiny a nespolupodieľali sa na kultúrnej politike, čo bola bezprecedentná vstupenka do „nových“ dejín, najmä ak nebolo treba riešiť mieru ich závislosti od štruktúr časov minulých.

Veľa ťažkých úloh

Táto výstava sa však nesnaží budovať už toľkokrát oprašovaný mýtus neohrozených bojovníkov takmer protikomunistické odboja. Jej snahou je odhaliť zdroje, podstatu a umelecké dôsledky „prírodných aktivít“ umelcov a ich priateľov, ktorí vo väčšej či menšej miere podľahli ich vábeniu.

Skryť Vypnúť reklamu

Kurátorka pri tvorbe výstavy bola určite postavená pred množstvo ťažkých úloh. Pravdepodobne tou neprekonateľnou bola nemožnosť preniesť atmosféru toho, čo sa naozaj v tej­ktorej akcii dialo. Aj keď existuje fotodokumentácia, kto­rá dokonca z prevažnej časti vznikala ako dokument a tiež ako paralelné umelecké dielo, jej zväčšením sa akoby vytratila krehká intímnosť či povestný duch doby.

Na druhej strane splnila svoj cieľ, lebo je dôkazom, že existovala paralelná kultúra, alebo lepšie povedané, výtvarné umenie, ktoré nepotrebovalo, priestor, komisie a kurátora. Stačilo vyjsť za mesto.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  3. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  2. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  3. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  4. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  5. Novinka medzi prefabrikátmi
  6. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  7. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. The future of M&A in Europe
  10. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 512
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 455
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 227
  4. Aká je chémia vôní 10 967
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 408
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 823
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 772
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 240
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 787
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 932
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Návrat detí do škôl je podľa Mikasa riziko, Gröhlingovi dochádza trpezlivosť (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už takmer 106-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 868 obetí.

Minister Gröhling pred zasadnutím krízového štábu.
Predsedníčka Za ľudí Veronika Remišová.
Na mieste incidentu zasahujú záchranné zložky.
CYNICKÁ OBLUDA

Ficove majetkové pomery

Minulý týždeň sa poslanca Fica zasa opýtali na jeho majetok. A on zasa zopakoval, že žiadny nemá.