Hľadanie strateného raja

V Mestskej galérii v Bratislave to zaváňa prírodou. VýstavaZ mesta von prináša tie najrešpektovanejšie svetové aj slovenské umelecké mená.

Dezider Tóth: Sneh na strome, fotografia, 1970.(Zdroj: REPRO)

Mystérium prírody bolo odjakživa príťažlivým lákadlom pre slovenských umelcov. Už Martin Benka, Janko Alexy alebo Miloš Bazovský našli v nej symbolické útočisko pre pastierov, pltníkov, sedliakov a drevorubačov, pre všetkých tých skromných hrdinov ich mýto­tvorných obrazov. Bola pre nich panenskou protiváhou mesta, obrazu sveta skazeného a nečistého.

A tak, keď sa v šesťdesiatych rokoch výtvarným umením prehnal land art, slovenskí umelci rozvíjajúci jeho domácu verziu sa akoby nevedomky vrátili na cestu „otcov zakladateľov“. Len už trochu inak, s inými plánmi, sloganmi a zámermi.

Kto to mal ťažšie?

Práve v čase, keď vo svete vrcholila kríza muzeálneho a galerijného vystavovania a umelci a teoretici pochybovali o zmysle a moci týchto inštitúcií, prebiehal na Slovensku úplne iný zápas. Začiatkom sedemdesiatych rokov nastúpila normalizácia, ktorá zastavila všetko to, čo sa vymykalo jej normatívnemu chápaniu. Aj umelci stáli pred rozhodnutím, do akej miery sa budú podieľať na budovaní toho, čomu sa už naozaj nedalo veriť.

Nedá sa povedať, kto to mal vtedy ťažšie: či generácia, ktorá už mala niečo za sebou, alebo tá, ktorá práve opúšťala školy. Samozrejme, s mladosťou sa vždy spájala hrdosť a buričská revolta, takže všetky tie výstavy k výročiu februárov, revolúcií a na slávu pracujúceho ľudu sa nemohli stať miestom ich umeleckých túžob. Navyše, strážcovia umenia rozvíjajúceho sa socializmu stanovili jeho kánony tak, že všetky aktuálne umelecké tendencie ako konceptualizmus, land art či minimal art boli pre istotu vyobcované z jeho skostnateného systému.

Postupné vytrácanie sa kolektívneho života z umeleckej scény sa však naopak prejavilo ešte v pevnejších priateľských väzbách jednotlivých umeleckých komunít. A ak sa nedalo v galériách vystavovať a bez kontroly posedieť v kaviarňach a krčmách, tak to bola práve príroda, les a lúka, ktoré sa mohli aspoň načas stať ich prijateľnou náhradou.

Protest, elita a ignorovanie kultúrnej politiky

Kurátorka výstavy Daniela Čarná do galerijného priestoru Mirbachovho paláca nepreniesla len to, čo sa konalo pred desiatkami rokov pod holým nebom, ale pokúsila sa jednotlivé menšie vstupy a väčšie akcie teoreticky pomenovať a roztriediť. Je pravda, že po roku 1989 bolo umenie odohrávajúce sa v prírode zväčša bez problémov zaraďované do veľkých bilančných výstav.

Či to už bolo v Umení 20. storočia, V Umení akcie, alebo vo Vizuálnom umení 1975 - 1985 (všetky sa konali v Slovenskej národnej galérii) – práve tento typ výtvarného umenia sa zhodnocoval predovšetkým ako progresívna tendencia v opozícii k regresívnym, ktoré pestovala normalizácia. Navyše niesli morálny apel protestu, príťažlivosť elitnej skupiny a nespolupodieľali sa na kultúrnej politike, čo bola bezprecedentná vstupenka do „nových“ dejín, najmä ak nebolo treba riešiť mieru ich závislosti od štruktúr časov minulých.

Veľa ťažkých úloh

Táto výstava sa však nesnaží budovať už toľkokrát oprašovaný mýtus neohrozených bojovníkov takmer protikomunistické odboja. Jej snahou je odhaliť zdroje, podstatu a umelecké dôsledky „prírodných aktivít“ umelcov a ich priateľov, ktorí vo väčšej či menšej miere podľahli ich vábeniu.

Kurátorka pri tvorbe výstavy bola určite postavená pred množstvo ťažkých úloh. Pravdepodobne tou neprekonateľnou bola nemožnosť preniesť atmosféru toho, čo sa naozaj v tej­ktorej akcii dialo. Aj keď existuje fotodokumentácia, kto­rá dokonca z prevažnej časti vznikala ako dokument a tiež ako paralelné umelecké dielo, jej zväčšením sa akoby vytratila krehká intímnosť či povestný duch doby.

Na druhej strane splnila svoj cieľ, lebo je dôkazom, že existovala paralelná kultúra, alebo lepšie povedané, výtvarné umenie, ktoré nepotrebovalo, priestor, komisie a kurátora. Stačilo vyjsť za mesto.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 413
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 318
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 333
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 061
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 985
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 162
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 008
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 574
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 883
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 568

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop