Forma všetko nezachráni...

Vo zvolenskom divadle chcú čeriť stojaté vody. Fajn. Chcelo by to však možno menšie, ale uváženejšie skoky/šoky.

Vo zvolenskom divadle chcú čeriť stojaté vody. Fajn. Chcelo by to však možno menšie, ale uváženejšie skoky/šoky.


Nové umelecké vedenie Divadla J. G. Tajovského s omladenou dramaturgiou – Jana Liptáková a Uršuľa Ferenčuková – asi cíti, že ich divadlo sa za ostatné roky dostalo na menej lichotivé priečky pomyselného rebríčka kvality. Asi preto tradične „veselý“ repertoár začínajú liečiť šokom. V minulej sezóne to bola Anouilhova Médea, na začiatku tejto Andrejevov Ro­zum. Pokusy odvážne, ale veľmi riskantné.

Andrejevovo nazeranie na človeka a jeho zodpovednosť je stále aktuálne. No spisovateľ sa vyjadroval filozoficky zložitými obrazmi. Na ich dešifrovanie treba nielen odvahu, ale aj divadelný fortieľ. Jakub Nvota do hry zasiahol, avšak veci skôr skomplikoval. Pôvodinu neuvážene premenoval, názov Myseľ zamenil za Rozum.

Aj výkladový slovník tieto pojmy rozdeľuje: myseľ je proces, duševný stav či nálada, zatiaľ čo rozum je schopnosť, resp. výsledok myslenia – mienka, názor. Upravovateľ oba pojmy aj v hre mechanicky zamieňa. Tento zmätok vyvolal celý rad následných omylov. Citácie z Daniila Charmsa úprave veci nepomohli.

Nešťastné je výtvarné riešenie, proscéniom chodia záhadné postavy. Možno blázni? Ale prečo počas celej hry? Javisko je vymedzené žalúziovými paravánmi najprv žltej (pracovňa Kerženceva), neskôr bielej farby (sanatórium).

Vzťah medzi priestormi porušuje režisér. Nábytok je raz štylizovaný (zavesený písací stroj, „letiace“ klavíry), inokedy realistický. Ani tu poriadok nie je. Zmätočné sú kostýmy – najmä agresívne červená rovnošata Máše, ktorá by podľa logiky hry mala hrdinu upokojovať.

Režisér s výtvarníkom ohurovali výpravnosťou, na dôvody nebrali ohľad. Taká je aj efektná scéna pokročilého „rozpadu osobnosti“ Kerženceva, ktorý chvíľu žije v priehľadnej guli.

Starší herci sa so štylizovaným divadlom dlhšie nestretali, mladší sa o ňom počas štúdií veľa nedozvedeli. Nedomyslená režijná a výtvarná koncepcia preto nemohli podnietiť primeranú hereckú interpretáciu. Príliš často v nej „šarapatia“ ne­cnosti popisného realizmu a celková nedisciplinovanosť, kto­rá aj pointu hlavného hrdinu rozbíja nezmyselným pohybom účinkujúcich.

Leonid Andrejev: Rozum

Scéna a kostýmy:

Marek Gašpar Šafárik

Úprava a réžia: Jakub Nvota

Dramaturgia Jana Liptáková a Uršuľa Ferenčuková

Hudba Andrej Kalinka,

Hrajú: Radoslav Kuric, Daniel Výrostek, Štefan Šafárik, Silvia Donová, Ondřej Daniš, Dana Karolová, Ján Selecký, Marek Fajnor a ďalší.

Premiéra 28. 9. 2007 v Divadle J. G. Tajovského Zvolen.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 413
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 319
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 333
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 062
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 985
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 162
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 010
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 573
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 883
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 568

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop